veuvecouderc Geplaatst: 14 mei 2011 Geplaatst: 14 mei 2011 @Jorieke en @Jooze, die 'kappertjes' van jullie uit de OIkers, dat zijn toch niet de kappertjes die iedereen als kappertjes kent? Volgens mij zijn kappertjes namelijk de ongeopende bloemen van de Capparis Spinosa, en niet de zaaddoosjes van de OIkers (Tropaeolum majus). Maar misschien noemen jullie ze niet voor niets 'kappertjes' tussen aanhalingstekens? Ik vraag het maar om misverstanden te voorkomen. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Jorieke123 Geplaatst: 15 mei 2011 Geplaatst: 15 mei 2011 Haha, inderdaad, vandaar de aanhalingtekens. Ik heb vorig jaar een aantal mini potjes gevuld met verschillende OIkers-kappertjes-recepten. Maar ze waren allemaal mislukt. In de zin van: niet lekker. Ze blijven ook niet stevig (zoals echte kappertjes), en de kleur wordt ook lelijk.Op internet vind je een boel recepten voor dat soort 'kappertjes', maar misschien zijn ze lekkerder als vers seizoensproduct. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Niek Geplaatst: 29 april 2012 Geplaatst: 29 april 2012 Wat een schat aan informatie allemaal! Echter lees ik op andere sites dat het plaatsen van oost-indische kers bij je aardappels nadelig is? Nu heb ik een mooi strookje naast mijn aardappels waar ik wat o.i. kers wilde gaan zaaien... Weet iemand waarom dit niet zo kunnen? Waarom zou dit nadelig zijn voor je aardappels? Bvd! Quote
jos Geplaatst: 29 april 2012 Geplaatst: 29 april 2012 Enig negatieve invloed op de aardappels is mij niet bekend. Echter in zijn geheel misschien wel voor diverse moes(tuin)planten. In mijn ervaring is de OI-kers erg aanlokkelijk voor de rupsen van diverse vlinder-achtigen. Net als akeleien trouwens.Ondanks dat het mooie bloemen zijn zou ik ze in de bloementuin houden en buiten de moestuin. Quote
Bubbels Geplaatst: 1 mei 2012 Geplaatst: 1 mei 2012 Je leest van bijna elk plantje wel reacties die heel positief of juist negatief zijn. Zo zouden afrikaantjes niet de goede aaltjes voor aardappels weren. Heb ze toch echt tussen de aardappels geplant, al was het maar omdat het er leuk uit ziet. Baat het niet dan schaadt het niet.Iemand dé gouden tip tegen luizen om onder een roos te zetten? Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Rantje Geplaatst: 1 mei 2012 Geplaatst: 1 mei 2012 Oost Indische Kers, daar gaan de luizen inzitten, de bloemen haal je dan mét luis weg. En lavendel kan heel goed, de geur schijnen luizen niet lekker te vinden.En een lieveheersbeestjes huisje maken/kopen...ziet er ook leuk uit Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Bubbels Geplaatst: 1 mei 2012 Geplaatst: 1 mei 2012 Lavendel had ik wel eens gehoord, misschien maar eens proberen, combineert ook mooi met rozen. Tnx! Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Bit Geplaatst: 1 mei 2012 Geplaatst: 1 mei 2012 De combinatie Lavendel en rozen is natuurlijk klassiek; niet voor niets. Prachtig. Maar ik heb nog nooit enig anti-luis-effect kunnen bespeuren. Daarbij komt, dat het echt poten van de lavendel tegen de rozen aan ( de roos ahw dus echt uit de lavendel laten komen ) wel lasig te realiseren valt als beide planten nog jong zijn, De roos is echt een mestvreter, daarnaast een mulch-liefhebber. Van de lavendel kan je wel het tegenovergestelde zeggen in ons hollandse klimaatje. Quote
geertlaurent Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 Mijn excuses voor het ophalen van een oud topic, maar via de zoekfunctie kwam ik hier terecht na een speurtocht naar info. Ik blijf echter toch met een vraag zitten. Ik heb mijn moestuinperceel helemaal omspannen met een kippengaas van +- 50 cm hoog, zie foto. Om de tuin wat 'op te vrolijken' dacht ik eraan om Oost-Indische kers te zaaien zeer dicht tegen de afspanning aan zodat deze daar in kan klimmen. Maar nu las ik overal dat OIK een echte bladluizen en koolwitjes lokker is... Momenteel heb ik totaal geen last van bladluizen en koolwitjes, is het dan wel verstandig om OIK zo dicht bij mijn gevoelige planten te zetten? Ik kan me toch echt niet voorstellen dat die rotbeesten dan alleen daar in gaan zitten? Ik vraag me dus 2 dingen af:- kruipen die luizen en koolwitlarven dan enkel in de Oost-Indische kers?- zou ik deze rotbeesten op die manier niet juist wel naar de groenten lokken? Als iemand een beter idee heeft om het perceel te 'omranden' met een gewas, info is altijd welkom. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.