Geplaatst: 6 juni 20205 j Ja friet/ patat kan je invriezen. Toen ik in de jaren 80 als matroos op de koopvaardij de wereldzeeën bevoer, hadden we regelmatig dat de aardappels aan boord, sompig begonnen te worden. Vaak kwam het door dat de aardappels te warm waren geworden in het tijdstip van aanleveren en in het schip stouwen. We zaten meestal in de tropen , en proviant werd dan ook meestal onder de stralende zon gestored. Het gevolg, dat de kok aan de kapitein een aantal matrozen vroeg, om piepers te jassen. Wat we dan op het achterdek deden. Daar werden dan patatten van gemaakt. Eerst werden deze rauw ingevroren, maar het resultaat was dat later de gefrituurde patatten melig en slap werden. Dit voorkwamen we door de aardappels voor het invriezen voor te frituren ------------------- Ook wij hebben nu aardappels waarvan de uitlopers boven de kistjes beginnen uit te kijken. Invriezen is geen optie , omdat onze vriezers vol zitten. We hebben verschillende aardappelbrood recepten geprobeerd, en ik moet zeggen , dat meestal het brood neutraal smaakt. Dus geen aardappel smaak die overheerst. Het enige dat het brood minder rijst, en redelijk plat blijft. Het volgende recept hadden we laatst. 400 gram melige aardappels 1 theelepel zuiker wat zout 1 middelgroot ei 1 dobbelsteen verse gist ( in Duitsland zijn deze zo`n 42 gram ) 500 gram type 550 meel 4 eetlepels olie De aardappels in de schil gaar koken dan de aardappels pellen en door een aardappels pers persen. De zuiker in een kopje / schaaltje doen, de gist erover kruimelen en met een klein beetje lauw warm water oplossen. Dan de gist oplossing in 150 ml lauw water doen, en dit water met het meel veroeren. Daarna 30 minuten afgedekt staan laten Dan het deeg met de aardappelen, ei, olie en 1 theelepel zout en het ei veroeren tot een gladde massa. Afgedekt 1 uur staan laten. Wederom het deeg doorkneden en 1 grote of twee kleinere broden maken. Deze op een bakblik met bakpapier beleggen. Het brood, of broden met een scherp mesje insnijden. Voor de verandering nog eens 30 minuten laten staan Dan de oven op umluft ( ik weet niet hoe dat op zijn Nederlands heet , vetilator aan) 180 °C zo`n 35 minuten bakken ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- aardappelbrood met ui .................. 300-350g bloem .................. Een Pakje. Droge gist .................. 2 theelepels suiker, 1 theelepel zout .................. 125 gram Pellkartoffeln ( in de schil gekookte aardappelen ) gekookt, geraspt .................. 125g crème fraîche kruiden .................. 100ml lauw water .................. 1 middelgrote ui, fijngehakt .................. 40+20g zonnebloempitten Maak het gistdeeg klaar. Kneed het deeg met de uien en 40g zonnebloempitten, leg het op een bakplaat (ovaal, ca. 18x22cm); laat het deeg opnieuw rijzen. Borstel met water, bestrooi de resterende zonnebloempitten en druk ze licht aan. Snijd een ruitvormige insnijding van ca. 1 cm diep in het oppervlak. Bakken op 180°C, ca. 45-50 minuten Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 25 januari 20214 j Aardappel water zojuist afgegoten bewaard om mee te bakken morgen. Schijnt het kruim van het brood zachter te maken. Dus aardappelwaterbrood, aardappels zelf gaan er niet in. Misschien wel iets van zaadjes of noten, ik moet er nog ff over denken. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 maart 20214 j Ik haal dit topic weer even naar boven. We hebben geen aardappels meer in de grond omdat er een muis aan was begonnen en daarna werd het ook nog eens erg koud dus waren we wel blij dat we er geen werk aan hadden om ze af te dekken (en nog meer muizen te trekken daardoor...) enz. Maar zo in de kelder lopen ze toch wel flink uit hoor. En ze worden al wat zachter. Ik zie dat ik vorig jaar half/eind april pas naar oplossingen zocht. Dat zal dit jaar eerder zijn. Ik ga sowieso weer voor de wafels, die zijn erg snel op tafel te zetten als je al meer tijd en aandacht nodig hebt voor de salade of het vlees/vleesvervanger van de maaltijd Ik ga ook eens zo'n brood proberen, en die platte broodjes waren toch ook wel lekker. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 maart 20214 j Hier ook gisteren de eerste uitlopers van de aardappelen afgebroken. Met de vorst hadden we een krat op zolder gezet en die kwamen nu pas weer tegen. Snel naar de schuur gebracht. Gek genoeg lopen de Texla die we voor de strenge vorst uit de grond hebben gehaald nu eerder uit dan de Agria's die al sinds juli uit de grond zijn.. Verder bakken we al een tijdje elke week wat extra friet voor, zodat we een deel kunnen invriezen.
Geplaatst: 27 juni 20223 j Hier stond nog een aangebroken zak aardappels die ik dit voorjaar moest kopen omdat we zelf zo'n slechte oogst hadden vorig jaar. Die aardappels waren al even aan het uitlopen en dus heb ik ze snel allemaal geschild en tot puree gekookt/gestampt. En de volgende dag heb ik er weer aardappelwafels van gemaakt. De 1e batch ging niet zo lekker... Maar daarna ging het als een speer! Een scheutje olie door het 'beslag' doet dan wel wonderen. (ja, ik had de platen echt wel ingevet van te voren. Maar dan nog!) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 12 juni 20232 j Hee @Charly, die hash browns die je had gemaakt, was dat nou wat? Ook om in te vriezen en daarna op te warmen/bakken? Of was dat er toch niet van gekomen? En hij gaat da geraspte spul dus kruiden, olie er over, en dan alles uitknijpen en dan laat hij zien hoeveel vocht er uit komt. Maar uh... dat is dan toch ook gedeeltelijk olie en kruiden...? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 juni 20232 j Auteur Oh ja. De hash browns. Sjonge. Moest echt ff nadenken. Zelfs recept-filmpje weer ff gekeken. Ja was lekker toen ja. Al heb ik gekozen voor kleine rösti-rondjes (hash browns) ipv die pan-grote die die koekenbakker maakte. En ik heb het ei en de bacon weggelaten. Het ging me echt om de piepers. Invriezen ging best aardig. Ik heb ze eerst in een warme koekenpan ontdooid, maar vond dat het beter ging in de oven. Nog beter in de air fryer. En als ff snel: het ging ook in een een toaster bag in de broodrooster. Zo’n ding weet je wel:Al met al goed bevallen. En daarna toch nooit meer gemaakt. Hahaha. Als we dit jaar onverhoopt weer een mega-oogst hebben, ga ik ze wel weer maken. Evenals het brood, flat bread en ik wil jouw wafels gaan maken. Ik koop wel een wafelijzer op MP ofzo. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 14 juni 20232 j Heb ook wel eens röstirondjes geprobeerd te maken, maar het bleef niet lekker aan elkaar plakken. Welke aardappelras gebruikte je @Charly?
Geplaatst: 16 juni 20232 j Auteur @Mellie Ja zeker! Ik gebruik ze ook voor dingen als tosti’s. Dan lekt de kaas je broodrooster niet in. En heb een schoon setje voor als mijn gluten vrije zus langskomt. Dan kan zij haar boterhammen ook even roosteren in de toaster zonder dat er besmetting optreedt enzo. @Anna3 Oei joh, sorry. Ik heb werkelijk geen idee meer. Normaal houd ik dat per jaar bij. Maar ben onlangs op n nieuwe laptop begonnen en daar die oude bestanden niet naar overgezet. Misschien texla? wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 28 juni 20232 j Afgelopen weekend nog wat aardappelwafels gebakken. Het werden alleen echt geen wafels, ze bleven maar plakken aan het wafelijzer en dan trek je ze helemaal kapot Terwijl ik daarvoor al een flinke stapel eierwafels had gebakken zonder problemen. Nou ja, ik heb er maar een soort pannenkoekjes van gebakken in de koekenpan. Ook goed! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.