Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ok, ik heb al begrepen dat het zaaien van aardbeien eigenlijk niet zo productief is en dat ik beter plantjes had gekocht / stekjes had genomen bij iemand, maar ik heb ze nu eenmaal gezaaid en ze ontkiemen dus ik wil gewoon iets vragen hierover.

De plantjes zitten in een kweektray waar ik eigenlijk (beginnersfout) te weinig grond in heb gedaan. Ik ben dus bang dat ze niet echt kunnen groeien in die bak en dat ze gaan stilstaan. Wat is het minimale moment dat ik ze kan omzetten? Ik wilde ze dan direct in hun eigen bakjes doen van 7x7 cm. Het zijn nu nog mini zaailingen zonder eigen blad, dus ik snap dat ik nog moet wachten, maar ik ben op zoek naar vanaf wanneer het wel kan. 

Geplaatst:

Bij deze :) 

Ze zijn redelijk ver uit elkaar geplant maar ik weet dus niet tot hoe groot ik ze moet laten worden alvorens ik ze kan verplaatsen. Nu zijn het nog echt inieminie zaailingen.

IMG_2407.JPG

Geplaatst:

Ohhh, die kunnen nog wel even in de kweektray blijven zitten. Zolang jouw zaailingen genoeg voedingsstoffen krijgen, kunnen die daar wel even blijven zitten. Nu verpotten heeft geen zin, daarvoor zijn de zaailingen nog veel te kwetsbaar.

Geplaatst:

Ze moeten wel rijp zijn, dus de schijnvrucht zo rijp/rot als maar kan? En ook de zaadjes hebben een koude periode nodig, dus een tijdje in de vriezer ermee, voor je gaat zaaien. Ik ad altijd zoveel uitlopers dat ik de moeite nooit genomen heb.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ik had 2 jaar geleden ook zaadjes van zoete Spaanse aardbeien van de supermarkt gehaald, eentje 2 jaar geleden in de moestuin geplant en die had dat jaar veel uitlopers gemaakt (lees: tientallen). Het jaar erop kregen ze heel veel bloemen, net als mijn juni dragers, maar helaas kregen ze allemaal geen vruchten. Waarschijnlijk hadden ze kruisbestuiving van een andere soort (niet de soort die ik wel had) nodig..

In de zomer de aardbeien als mulch gebruikt, dus die heb ik niet meer...

Geplaatst:

Het zaaien van aardbeien vanuit de vrucht zou ik niet doen. Je weet niet wat je krijgt en in het voorbeeld van de Spaanse aardbeien zijn daar waarschijnlijk mannelijke planten uit voortgekomenHeel herkenbaar, ik doe dit elk jaar om nieuwe soorten te verkrijgen. Dit jaar is 75% van de planten met alleen mannelijke bloemen (bloem alleen meeldraden). Leverde overigens wel een met een prachtige bloem op, maar geen aardbeien.

Uit gekocht zaad vanuit de zaadveredeling kan. Dit zijn meestal doordragers die dan wel of geen uitlopers maken. Na 1 seizoen is het gedaan met de aardbei. Naast veel moeite met wisselend resultaat kan het een dure grap zijn. Voor de "kleurtjes"F1 zaden betaal je rap 4,50 voor 10 zaden.  Het is dus echt een klus voor de hobbyist met groene vingers die bewust iets anders wil. 

Wil je gewoon een lekkere aardbei voor de moestuin kun je beter gestekte planten kopen.

20200426_120545.jpg

Geplaatst:

En om terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Zijn nu nog te klein. Nog even koesteren en dan verspenen in een 7 cm potje. Gebruikj stek en zaaigrond van een goede kwaliteit. Dan verder laten groeien. Als het potje goed doorworteld is. En dan verwennen tot volgend jaar, dan komen waarschijnlijk de eerste vruchten.

Geplaatst:

Ik snap dat ze idd gewoon in de tray kunnen blijven maar ik heb niet genoeg zaaigrond in mijn tray gedaan. Ik zie dat de zaailingen van de sla niet meer verder groeien waar ze dat in de andere goedgevulde zaaitray wel doen. 

Maar ik zal wachten. 

De zaden zijn overigens gewoon gekocht, F1 grandian zaden van oranjeband. Volgens de verpakking 3 jaar doordragend. 

Dit is mijn eerste jaar dat ik zelf zaai dus ik was niet op de hoogte dat je aardbeien beter kunt kopen ipv zaaien.

Geplaatst:

Op zich kun je best een lepel pakken en de inhoud van dit bakje in stukken uitlepelen, en die stukken in potjes met al gevulde aarde doen. Zo'n ondiep bakje droogt inderdaad heel snel uit, je zaailingen kunnen niet met hun worteltjes de diepte in, dus zo'n bakje is inderdaad niet erg geschikt. Uiteraard kun je niet aan je zaailingetjes zitten nog, maar dat hoeft ook niet.

De enige keer dat ik probeerde aardbeien van zaad op te kweken bleven ze ontzettend lang klein, dus als je dan heel weinig aarde hebt is het een vervelend karwei om voortdurend voor voldoende vocht te zorgen. Het lukte bij mij niet en ik ga het niet meer doen; aardbeien van zaad. Veel te lastig.

Leuke foto van dat rose mijnheertje, DeGoedeAarde, die kan misschien leuk bij mevrouwtje Mieze Schindler worden gezet.

Geplaatst: (aangepast)

Dank je wel roeier. Ik denk dat ik dit ga doen. Ik heb inmiddels vandaag ook een paar aardbeiplanten gekregen van mijn schoonmama dus in het ergste geval hebben we enkel aardbeien van die plantjes. Ik zal ze dus om scheppen met grond en al in een 7x7 potjes. Kan ik ze ook direct dan al scheiden zodat ze wat langer in hun potje blijven? 

aangepast door JessicaL

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...