Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druivenstek


Grapevine

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb al een hoop geleerd over alles wat met druiven te maken heeft, dus daarvoor wil ik iedereen alvast bedanken! Zelf ben ik echt een beginner en heb sinds een maandje een druivenstek in een redelijk grote pot staan in de tuin (het plan is om haar in de winter te plaatsen in de grond alleen is daar nu helaas even geen mogelijkheid voor). Nu wil ik voor de zekerheid weten of mijn geleider (bamboestok) goed staat ten opzicht van mijn jonge druivelaartje. Ik hoor het heel graag :)

 

 

20200430_131729.jpg

20200430_131744.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bamboestok heb je voorlopig nog niet nodig. Bij mij staan de stekken in potten van 2 liter tot volgend jaar. De kleinere stekken (1 knopje op een stukje van 5 cm. hout dat ik in december op de vensterbank stekte) zelfs voorlopig nog in 9 cm. potjes....totdat ze wat groter en steviger zijn. Struik is aan het einde van het jaar dan iets van 40 a 50 cm. Wordt ie groter snoei ik ze zeker wat terug dan.  Maakt ze dan al grote of meer dan 3 zijscheuten dan nijp ik dat wat in of weg. Je hoeft het niet direct weg te halen, maar de bovenste helft van je stek is dood hout en zal niet meer uitlopen. Alles moet voorlopig uit 1 knopje rechts komen. Een sterk wortelgestel vormen is nu het belangrijkste voor dit jonge plantje!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al wordt de uitgroei dit jaar 50cm, gaat deze vaak wel een bepaalde kant op hangen, en in de winter deelsverhouten. (dus moeilijker in vorm te krijgen daarna)
Dus hem te begeleiden voor de vorm zal dan wel handig zijn, ook met storm zal deze wat steviger staan.

 

Het dode stukje kan geen kwaad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste jaar nog geen verhouting van zo een stek. Dat proces begint, zeer geleidelijk later in het najaar. Struik blijft dus volledig flexibel te vormen.....nog zeker een jaar, misschien wel 2 of 3. Bovendien is na een jaar sowieso terugsnoeien tot hooguit 50cm. en van alle zijscheuten gewenst om later een soort stam te kunnen vormen van waaruit je scheuten kunt gaan aanbinden tot een struikvorm die je wenst. Dus niet te moeilijk doen over nu al willen aanbinden, denk ik. 🥳 Maar als je van stokjes houdt, mag dat best...

 

  • Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Inmiddels zijn we ruim een maand verder en mijn stekje groeit rustig door :) (foto onderaan mijn tekst is puur voor de leuk/ter info). Ik zit nog wel met een vraagje. Kan het zijn dat de druif richting de zon groeit? Ik zie namelijk dat hij van de bamboestok af omhoog groeit (bamboestok dient zegmaar als zuidmuur), terwijl ik in de veronderstelling was dat een druif zelf de bamboestok wel zou opzoeken. Of is dat proces nog helemaal niet aan de orde? Alvast bedankt weer en een fijn weekend gewenst!

 

3 juni 2020.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...