Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Goedeavond,

Ben al een aantal dagen aan het lezen over de 3 sisters (mais, pompoen, pronkbonen) en een eventuele 4de (zonnebloem).

Ik vond een filmpje waarbij je ze het beste in een rondje kan zetten, met verschillende opstellingen erbij (kijk bijlage). Alleen word er veel verschillende manieren aangegeven en ook andere afmetingen op andere sites.

Hebben mensen ervaring met de 3 sisters of eventueel 4? Hoe beviel dit? Hoe positioneer je de maisplanten ten opzichte van elkaar en waar postioneer je de pompoen en boon?

Kort om veel vragen nog over de 3 sisters, alle informatie of ervaringen zijn welkom😄😄

Screenshot_20200501-002937_YouTube.jpg

Screenshot_20200501-002837_YouTube.jpg

aangepast door Korrelkiller
Geplaatst:

hi, welkom!

ik heb het een aantal jaren geprobeerd, mijn grootste probleem was de timing van zaaien/uitplanten

mais moet snel hoog genoeg zijn voor de bonen en de pompoen

verder ging het allemaal goed, planten groeiden prima, of ze elkaar echt helpen weet ik niet maar het zag erheel  leuk uit linkje

(bonen leveren hun stikstof uit de wortelknolletjes pas af als ze afsterven, dus voor de volgende teelt, maar we wisselen hier vaak en veel, pompoen groeide al snel uit de schaduw van de mais, mulch door de pompoen hield op onze vruchtbare veengrond de heermoes, winde, kweek niet in toom en wieden was geen optie)

Geplaatst:

Ik zet altijd 2 sisters, en 'baal' dan eigenlijk elke keer weer dat ik over die pompoenplanten moet stappen om maïskolven te oogsten. Oh en pompoenen kruipen gauw omhoog via de maïsplanten en maken dan op hoogte hun zware vruchten :roll:

Dus 3 of zelfs 4 sisters lijkt me lastig. Je zou dan denk ik moeten kiezen voor maïs om meel van te maken (die dus lang moeten rijpen en drogen aan de plant), bonen die je laat drogen aan de plant, en de pompoenen blijven dan ook liggen tot ze goed rijp zijn en alle planten al lang op hun retour zijn.

Ik denk dat je niet al te moeilijk moet doen over afstanden en posities enz. 

Geplaatst:

@Jorieke123

Is het mogelijk om die groei langs de mais van de pompoen te verminderen. of evt. een andere laagblijvende groente met groot blad? Zo word de werking van de pompoen, het grote blad, voor het creeëren van een microklimaat als nog benut.

Hoor er graag meer over😃😃

Geplaatst: (aangepast)

ik bedoelde  de pompoen niet laten klimmen, maar uit de mais/bonen halen en op de grond leiden

niet eruit plukken idd 🙃

aangepast door RobO
Geplaatst:

Ooh jaa precies, heb besloten op 2 pompoenen neer te zetten bij 10 mais en 9 bonen. Hoop zo het onhandig oogste van de bonen te beperken. Plaats de bonen ook aan de buitenkant van de mais. 

Gaat mij vooral om de mais en boon, de pompoen is gwn een leuke plant met handige bijkomstigheid (zorgen voor een microklimaat). 

Geplaatst:

Heb slechte ervaringen met de 3 gezusters. Tegen de tijd dat de kans op nachtvorst hier (in Groningen) weg is en de mais in de grond kan moet deze wel heel hard groeien om de pompoenen/courgettes voor te blijven. En vervolgens komen de bonen dan ook te snel en kunnen niet in de maisstaken klimmen want die zijn nog te klein.

Leuk voor warme landen maar niet voor het Groninger Land.

Geplaatst:

@Erny

ik woon zelf in zuid holland dus ben benieuwd.

Wanneer heb je wat gezaaid als ik vragen mag?

Ik wil het liefste wachten tot de mais een centimeter of 40 50 is, ben benieuwd hoelang ik daarvoor precies moet wachten.

Hoor graag van je!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...