Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelf mest samenstellen


Amrutten

Aanbevolen berichten

Ik wil zelf mest gaan samenstellen.

De diverse onderdelen heb ik in huis. Beendermeel, bloedmeel, kalium, magnesium. Dat is verder geen punt.

 

Bij DCM vind ik een tomaten mest, die als samenstelling heeft : NPK 6-3-12 en 4Ca

 

Ik denk dan 6 delen N, 3 delen P etc.etc.

 

Maar als ik verder kijk bij de specificaties van DCM, staat daar: N 6%, P 3% etc.

Dat is een heel ander verhaal.

 

Heeft iemand hier ervaring mee ? Hoe doe ik het goed ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je dat doen? 

 

De diverse onderdelen kun je nu apart gebruiken waar evt. gewenst nodig. Je kunt nu dus vrij precies afstemmen per gewas. Als je dat gaat mengen dan krijg je een soort algemene prut, die weinig of zeer veel niet past voor alles.... 

 

Te leren wat verschillende gewassen zo een beetje nodig hebben is niet moeilijk. In het Velt handboek staat dat zeer precies. Tomaten staan bij mij in een vruchtbare bodem en krijgen een handje gedroogde koemest en tegen de tijd dat ze gaan bloeien een beetje kali. Maar ik kan dat omdat ik de bodem van mij tuin goed ken, weet wat er eerder groeide en wat ik aan de bodem daar deed, zie hoe van alles groeit (in relatie tot omstandigheden) en vooral een idee heb van wat allerlei groenten nodig hebben.

 

Commerciele mestverkopers geven altijd veel te hoge doses en hun advies is complete FLAUWEKUL (ja!) en een slag in de lucht,aangezien ze niet weten wat voor een bodemgezondheid, grondsoort, wat er al in de bodem zit enz. enz. Heb je er zelf wel een idee van? Ze willen verkopen en jou laten geloven dat je hun product nodig hebt. 

 

Met compost en evt. een emmertje gedroogde koemest o.i.d. ben je veel beter af dan met het plan dat je nu hebt. je zult merken dat je al die speciale meststoffen (behalve kalium en mocht je op zuur zand of veen zitten, calcium) nauwelijks nodig gaat hebben 😜😉

 

 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Waarom ?  De diverse meststoffen heb ik staan, omdat ik die nodig had ivm een bemestingsadvies voor mijn moestuin van de AVVN

Het is dus gewoon een kwestie van willen gebruiken wat ik heb voor de bemesting van de tomaten in de kas.
Dus geen algemene prut, maar specifiek.

 

Omdat het samenstellen vragen oproept, vraag ik of iemand hier iets vanaf weet.

 

Een emmertje compost en wat gedroogde koemest voegt volgens mij behoorlijk wat stikstof toe, en daar zitten tomaten volgens mij niet echt op te wachten.

aangepast door Amrutten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat wordt toch al jungle als je niet heel veel groen weghaalt. Nou brengt compost meestal niet zoveel voedingswaarde, meer de micronutrienten en bodemstructuur. En wat is nou een handje gedroogde koemestkorrels.

 

Je moet dus opzoeken welke stoffen er in die melen zitten en dan gaan rekenen.

 

Zelf ben ik van de fertigatie dus vaste stoffen mest ben ik niet in thuis. Wij haalden mestadviezen niet van verkopers, maar gewoon van de WUR. HElaas ben ik met het verdwijnen van chillipeper.nl het contact met een paar rekenaars verloren.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp heel goed dat je dat wil: Zie: https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/maak-zelf-uw-samengestelde-organische-meststof/

 

Wachtwoord excel = groenteninfo

Doet exact wat je wil.

 

Ik ben ook wel benieuwd naar recepten, wie heeft suggesties?

 

Bijv, zoals het recept voor de aardbeienbakken:

1 theelepel osmocote, 3 of 4 theelepels koe/kipmest, 1 zeewierkalk, 1 beendermeel, 1 patentkali, 1 organischemest.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb aan de hand van de link zelf Tomatenmeststof samengesteld met de ingrediënten die ik had.

Hiermee heb ik, zuinig, bemest. 
De tomaten in de kas doen het prima.  
Ik zal t.z.t.  nog een update plaatsen.

 

Ik ben uitgegaan van de samenstelling van DCM tomatenmest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...