henkg Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 Die jonge knoflookstengels, heel fijn gesneden, en rauw pas op het allerlaatste moment toe te voegen aan een gerecht (beter nog pas aan tafel): Heerlijk! Sterk smakend, toch heel fris, nauwelijks peper en zout in het gerecht nodig. Op een gebakken eitje, de gekookte aardappels, rijst, noem maar op (gekookte mosselen!). En ondanks de sterke smaak blijft het gerecht al zijn eigen smaak houden. Ik teel ze daarom speciaal voor dit doel, in bloembakken. De knoflook in de volle grond is voor de bollen. Maar: Hoe kun ie die verse jonge stengels het best bewaren? Ik ga drie manieren proberen: - Gevacumeerd, heel, en in de vriezer - Alvast fijngesneden, met wat water invriezen in zo'n ijsblokjesbakje - Alvast fijngesneden, daarna losjes in een bakje, in de vriezer. Ik heb er een stuk of dertig staan, die moeten allemaal binnen een week of twee al geoogst. Wat zijn jullie ervaringen of tips? (en als je het nog nooit geproefd hebt: offer nu één aanstaande bol op, en proef!) Hier staan ze, nu: @Patrijs: Opinel no. 09 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 Ik ben benieuw naar de resultaten over hoe te bewaren. Vandaag heb ik voor het eerst verse knoflook door de salade gedaan. En inderdaad heel erg fris van smaak, zeker voor herhaling vatbaar. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 @henkg: 8, Ik zou persoonlijk gewoon regelmatig knoflook planten voor dit doel. In de bak, kas, of vollegrond. Je kan dan oogsten naar behoefte. Oogst periode juni/ sept-okt zal dan het lastigst zijn met eigen pootgoed. k zou daar knoflook voor kopen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 Waarom zou je er 30 tegelijk opkweken? Zonde om dat heerlijk verse knoflookblad proberen te conserveren en absoluut niet nodig. Bijna dagelijks knip ik er wat van. Ik gebruik ook nauwelijks tenen meer sinds ik het groene blad gebruik. Veel lekkerder! Mijn eetmaatje en ik noemen het 'knipknof'. Doe net als Patrijs (en ik) en plant bijna het hele jaar door wat tenen. Laat je tzt even weten hier, wat er van het invriezen is geworden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 Knipknof erg lolligIk maak van de stengels knoflookpasta en gebruik dat het hele jaar door. In een potje met zonnebloemolie. Na openen in de koelkast bewaren. Blijft maaaaanden goed. Ik vind het heerlijk en gooi nooit meer stengels weg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 1 uur terug, HuubvG zei: Waarom zou je er 30 tegelijk opkweken? Ja, waarom zo weinig? Ik zet zeker het dubbele om vers te kunnen oogsten. Van het eind van de winter / het vroege voorjaar wanneer de gedroogde knoflook terug loopt. tot aan het moment dat de knoflook van de volle grond voor dit doel klaar is. Dan oogst ik ook daar de dunste weer "vers". Wij zijn wel knoflook liefhebbers. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 Tja, ik vond die 30 stuks in dat bakje nogal veel in 1 keer ja. Als je elke week 10 tenen poot in een bakje of in de vollegrond of kas, dan kom je uiteraard ver over die 30, maar dan heb je wel elke dag verse knipknof en hoef je niets te conserveren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 5, 2020 Share Posted May 5, 2020 leuk topic! wij planten in maart en mei altijd nieuwe tenen van de olifantenknoflook voor het blad, we bewaren die niet, heeft van zichzrlf al een wat zwakkere smaak dus vers is lekkerder (luxe, we hebben elk jaar een prima opbrngst van grote knollen megt veel tenen, ooit begonnen met 3 tenen van Jet, uitplanten in oktober, oogst in juni, bewaart heel goed, beter dan de Franse ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts