Jump to content

Help! Wat is er aan de hand met mijn tomaten en paprika plant

Recommended Posts

Posted (edited)

Beste, ik heb dit jaar tomaten, paprika’s, courgettes en augurken. Allemaal hebben ze soort van witte plekjes en uiteindelijk gaan de bladeren dood. Ik geef ze op zich wel veel water, ze staan in universele potgrond van de welkoop. Mvg, 

Edited by J.p
Posted (edited)

Hierbij toch een foto van mijn tomaten plant, de bladeren hangen eigenlijk ook. Een paar van de grote witte vlekken zijn van een oplossing van melk, bicarbonaat zuur om meeldauw tegen te gaan.

00702A16-7913-4935-B714-F74CFB3ED3BA.jpeg

98461156-0537-472B-BD3B-F099621B6718.jpeg

Edited by J.p
Posted

Welkom op het forum. Ik zou je adviseren om je mailadres weer verwijderen. Op zich ziet de plant er niet ongezond uit. Dat papje tegen meeldauw lijkt me echt niet nodig, heb nog nooit meeldauw in m'n tomaten gehad, en is misschien wel de oorzaak van het doodgaan? Over het algemeen wil je geen nat blad bij een tomatenplant. Misschien geef je ook wel te veel water?

Posted

Dankuwel voor uw advies, ik heb vandaag voor het eerst dat papje gebruikt, dus dat is niet de reden. Ik zal minder water geven, we zien vanzelf wat er gebeurd. 

Posted

Ik zou nu nog helemaal niks gebruiken tegen meeldauw. Maildauw is iets wat veel later in het seizoen opspeelt en meestal niet bij de tomaten. De witte plekjes kunnen ook zonnebrand zijn?

Heb je de planten gekocht en meteen buiten in de volle zon gezet of heb je ze zelf opgezaaid binnen en dan buiten gezet? Of net omgepot? Iets meer informatie over wat je allemaal hebt gedaan en hoe je de planten houdt is wel zinvol om er iets over te zeggen. Minder water geven mag wel en niet op de bladeren gieten, want dan krijg je sneller last van de tomatenziekte (phytophthora).

De enige planten in de tuin die ik behandel tegen meeldauw, zijn mijn courgettes en pompoenen. Maar alleen op het moment dat ze meeldauw hebben! En dan moet het ook wel veel meeldauw zijn op het moment dat de pompoenen nog niet goed rijp zijn, anders behandel ik helemaal niet. Druiven zou ik ook behandelen, die zijn er ook gevoelig voor, maar die heb ik nog niet in de tuin. Mijn tomaten hebben in vochtige zomers wel last van phytophthora, maar meeldauw heb ik echt nog nooit bij tomaten gezien.

Posted

Ik heb ze zelf gezaaid, verder niet buiten gezet.  Ze hebben wel heel veel zon( rond de 6/7 uur denk ik). Ik heb ze in potten. Ik heb nog nooit water op de bladeren gegoten.

Posted

Witte vlekjes kan zonnebrand zijn inderdaad.
Hangende bladeren die nog stijf aanvoelen is vaak te bewateren en daardoor te weinig lucht bij wortels.

Hangende bladeren welke slap zijn, is vocht tekort, of te weinig wortels om blad transpiratie bij te houden.
Maar als de grond extreem nat blijft, groeien de wortels nagenoeg niet, omdat ze niet hoeven te zoeken naar water.

Dus als een plant gaat hangen, even in de schaduw zetten, knapt deze binnen een uur op, dan is de grond vochtig genoeg geweest, alleen niet genoeg wortels. Hierna dus gewoon weer in de zon. En dat verhaal herhalen.

Posted

Zet ze in de schaduw zonder water te geven.
Al knappen ze op, houden de wortels de watertoevoer naar de bladeren niet vol.

Aan de foto te zien, moet er minimaal nog een liter of ander half aan water in die pot zitten.
Dus komende 3dagen geen water geven, maar elke keer even in de schaduw als ze gaan hangen in de zon. 

Posted

Heb je ze misschien recent extra voeding gegeven of verpot? Die Inc de lengte gekrulde bladeren doen me daar een beetje aan denken.

Home is where the harvest is.

Posted

Dan is dat het enige wat me opvalt. De planten zien er verder gezond uit! Ik zou het advies m.b.t. water geven van hierboven verder doorvoeren, met de verwachting dat ze dan gezond blijven. Veel succes!

Home is where the harvest is.

Posted
8 uren geleden, J.p zei:

Ik heb ze in de schaduw gezet maar ze blijven hangen, want moet ik doen?

Als ze eenmaal eens flink overwaterd zijn geweest, kan het enige tijd (lees weken) duren voordat ze weer wat goed aangeslagen zijn, of oude bladeren kunnen blijven blijvend hangen en nieuwe bladeren zien er dan normaal uit.