Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

12v waterpomp


douglas

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe 12v waterpomp gekocht:  Seaflo 12v 11.3 l/pm. Ik heb een 3/4inch (20mm) tuinslang die van de pomp naar de sloot gaat  (7 meter lang). De pomp zit boven de accu in een kist. Op de andere kant van de pomp heb ik 10 meter 3/4 inch tuinslang voor irrigatie.  Ik ben een beetje teleurgesteld met de druk. Kan iemand aub mij vertellen of het beter is de pomp dichterbij het water te plaatsen met een lange kabel naar de accu met een korte inlaat slang en een lange uitlaatslang. Of zou het verschil zeer weinig zijn.  (Ik weet dat de kabel van de accu over 7 meter zeer dick moet zijn, en dat is dure spul). Bedankt voor u hulp.

aangepast door douglas
foutje
Link naar reactie
Delen op andere sites

11l/pm is een vrij lage flow, en alleen bij "open pump" lees ik in de handleiding

aanzuigslang wordt kort geadviseerd, stroom is 4,5 A dus dat valt wel mee, grofweg 4 mm2,  luidspreker kabel kost ong euro 3 per meter

17 meter slang geeft ook aardig wat weerstand totaal

is de slang niet ergens geknikt?

welke opvoerhoogte heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoord.  Dit is de pomp:  https://www.amazon.nl/dp/B06WW9DYPH/ref=pe_19967891_404437601_TE_item. Het is mij niet duidelijk of het 11.5 l/pm is of 20/lpm is. De opvoerhoogte is niet meer dan een meter. Nee - de slang is niet geknikt.

Ik had gelezen dat de kabel 6mm dick over zo een afstand moest zijn - als niet zou ik veel kracht verliezen......

Ik hoopte op een systeem als dat van deze man ........................

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah, 8 ampère, maar dat doet die kabelvan 4 mm2 prima, elektro adviseert  tot 10 ampère een kabel van 2,5 mm2 voor 25 meter lengte voor 230V

 

sommetje voor 4 mm2: bij een lengte van 25 (12,5 meter heen en 12,5 meter terug) meter is de weerstand 25x1,68·10

/ 4 ·10−6 

dus ongeveer 0,1 Ohm; bij 10 ampère wordt de spanning dus 1 volt lager, dat moet wel lukken dan, vermogen loopt terug van ong 1400 W naar 1200W

 

maar dan is je accu van zeg 45 Ah, voor de helft te gebruiken, dus 24 Ah al na een uur of 3 leeg

 

in je link staat 12,5 l/minuut, das vrij veel. zal wel zonder belasting zijn dus open

maar wel druk genoeg voor een sprinkler kennelijk

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij heb jij een 12 liter pomp (zie omschrijving)
de pomp op het filmpje is een 21 liter/minuut pomp.

dat is een heel verschil!

 

aangepast door paddestoelengek

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel iedereen

 

ik denk dat ik de verkeerde pomp bestellt heb. Ik wou het zelfde als in de video maar die van mij is veel minder krachtig. Er is geen verschil als ik de accu naast de water zet met een korter inlaat slang. Dat heb ik vandaag geprobeert. Ik denk dat ik gewoon blij moet zijn mijn regenton ermee te vullen.

Nog een keer - bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien.... Als ik zie wat het bij hem brengt moet dat bij jou ook wel wat brengen. Kleinere pomp ja maar dan nog moet je kunnen sproeien, misschien wel een kleiner oppervlak.

 

maar wat voor aanzuigslang gebruik je?

je hebt het over een tuinslang.. een beetje pomp zuigt die bijna plat, dus dan krijg je ook geen water meer.

In de video gebruiken ze een harde PE slang als aanzuigslang.

Misschien is je aanzuigslang niet geschikt.

2de optie is een lekje in de aanzuigkoppeling. Een minuscuul lekje heeft dramatische gevolgen voor de opbrengst.

 

Zorg voor een goede aanzuigslang met 100% dichte koppelingen. Op zuigslang, koppelingen en goede klemmen niet besparen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik zou wat vergelijkend onderzoek doen. Zet de pomp vlak naast de sloot, en de accu ook, en kijk dan wat hij presteert.

 Ik heb een vergelijkbare opstelling , en ook mijn resultaten vallen tegen. Mijn ervaring is dat 10 meter tuinslang de druk al verlaagd met ruwweg 40 - 50 procent. De verliezen bij de electra kunnen ook al flink oplopen. De verliezen bij 12 volt gelijkstroom zijn veel groter dan bij 220 volt wisselstroom . Dus ook een dikke kabel van 10 meter geeft al een enorm verlies. Mijn advies is: zet alles zo dicht mogelijk bij elkaar en geloof dat amerikaanse filmpje niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...