roeier Geplaatst: 6 juni 2020 Geplaatst: 6 juni 2020 Niet om Appelvrouw ervan te weerhouden om antwoord te geven, maar om als pootgoed te gebruiken zou ik de preien langer laten staan; zolang ze nog groen zijn kan de bol er nog van groeien. En dan zou ik zelf zeker de grootste bollen uit een cluster bollen nemen, want van de kleintjes mag je maar kleine preitjes verwachten. Van wat op mijn foto staat van een paar berichtjes terug is het meeste in de pasta beland, zowel de bolletjes als het groen. Die bolletjes zijn heerlijk zacht, viel me op. Het zag er uit zoals op Appelvrouw's foto, dus de bollenclusters hadden nog een stuk dikker kunnen worden, maar het groen raakt dan vergeeld en de opkomende bloemstengel zorgt waarschijnlijk voor wat taaiheid en bitterheid van het groen. Het is dus lastig om zowel kool als geit te sparen. Ik had er trouwens ook wat 'heksenbezem' in, net als op de foto's van Appelvrouw valt te zien. Dat is die doorgroei van net gevormde bolletjes. Ik had het vorig jaar dacht ik niet, maar oerprei lijkt er erg gevoelig voor. Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 juni 2020 Geplaatst: 6 juni 2020 Jazeker wat roeier zegt diegene waar ik mee door ga kweken laat ik nog in de grond, sterker nog ik ga ze dit jaar niet opgraven was de gedachte..maar dat is misschien geen goed idee🤔 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 kan wel, ze laten staan, we hebben hier een reepje van 30x100 cm dat er al 5 jaar staat, beetje mest, beetje kali elk jaar het is alleen lastig wieden 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 Thanks Rob en mag ik vragen wat je ervan oogst en wanneer? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 oogst vanaf april t/m september of zoiets, telkens wat stengels en bolletjes van vorig jaar, voor de sla of de wok, volgend jaar zijn de bolletjes weer gesplitst enn kunnen we verdeer 1 Quote
geert h Geplaatst: 27 februari 2021 Geplaatst: 27 februari 2021 Mijn vriendin kwam met de volgende look-achtige aanzetten om mee te koken, gekocht op de markt. Nu werd ik vrij enthousiast, aangezien ik vermoed dat het om oerprei gaat en ik daar al een paar keer naar had gekeken. Maar nu heb ik nog een paar vragen: Kan dit iets anders zijn dan oerprei? En kan ik er hier nog een paar van planten om er later in het jaar kleine bolletjes van te nemen om verder mee te kweken? Quote
Mellie Geplaatst: 27 februari 2021 Geplaatst: 27 februari 2021 Volgens mij is het gewoon verse knoflook en geen prei. Knoflook wat net geoogst is, is altijd wat nattig en de schil is daardoor niet zo ehm... goh. Hoe zou je dat noemen, droog?! Quote
geert h Geplaatst: 27 februari 2021 Geplaatst: 27 februari 2021 Toen ze het kocht dacht ze dat het verse knoflook was, maar het heeft een hele flauwe knoflooksmaak en er zitten geen tenen in. We hebben regelmatig verse knoflook in huis om te weten dat het dat dus niet is. Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 februari 2021 Geplaatst: 27 februari 2021 Totaal geen tenen? De oerprei die ik nu oogst ziet er niet zo uit, is meer een preistengel met onderop een verslijmd teentje. Het zouden allerlei soorten uitjes kunnen zijn maar ik denk geen oerprei. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
speets Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Deze staat al een aantal jaren op dezelfde plek ongestoord zijn ding te doen. Vorig jaar kwam er een prachtige bloem aan. Ik wil af en toe eens zo'n dikke stengel oogsten en de rest laten staan. Maar hoe doe je dat? Iemand die dat ook doet? Of is het geen oerprei? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
HuubvG Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Misschien heel flauw @speets, ik weet ook niet of je dit topic al doorgenomen hebt, maar ik raad je dat wel aan. Erg veel info, linken en tips. De mijne staan nu ook verwaarloosd op een kluitje, want ik heb verzuimd ze uit te planten. Dat had gemoeten. Een beetje zoals bij knoflook bijvoorbeeld, waarvan je de tenen ook afhaalt en uitplant. Ze worden dan dikker en krijgen kleine bollen, tenen die ook weer uitgeplant worden. Zo krijg je ook lekker veel oerprei. Is het oerprei? Het ziet er wel zo uit, al kan knoflook er ook zo uitzien. Heb je daar eens knoflook verbouwd en is er een bol met tenen overgebleven en weer aan het uitlopen gegaan? Ik zou zeggen, neem er wat van, ruik, proef. Ikzelf eet het net als prei, de buitenste taaie bladen verwijderen en het lichtgroene / witte gedeelte eten als prei. Het loopt meer dan bij prei uit in een bol, waarvan ik de onderste helft niet eet, die smaakt me grondachtig. Het moet naar prei smaken en ruiken, beetje naar ui misschien, maar volgens mij, als ik het goed heb, niet naar knoflook. Dit wordt zo'n beetje de tijd om te gaan oogsten, de meimaand. 1 Quote
speets Geplaatst: 30 april 2021 Geplaatst: 30 april 2021 Dank @HuubvG Jazeker ken ik dit draadje. Ik weet wel wat er "had gemoeten", maar het is niet de bedoeling om zoveel mogelijk te oogsten. Ik wil zoals gezegd alleen af en toe 1 preitje oogsten en de rest laten staan. Zoals je ook doet bij bv citroengras. Dus dat ga ik maar gewoon doen. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 30 april 2021 Geplaatst: 30 april 2021 Ik denk dat ik er dan een schepje naast zou steken om wat zand en wortels weg te halen, en er dan 1 of 2 (of wat je maar wil) vanaf de zij/onderkant weg trekken. En dan het zand weer terug drukken. De rest groeit daarna vast vrolijk verder. 1 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 18 augustus 2021 Geplaatst: 18 augustus 2021 Zojuist een “ bol” met oerpreiknolletjes schoongemaakt om de teentjes te gebruiken als toevoeging bij bread and butter pickles. Ik heb echt flinke clusters dit jaar en denk erover nog een aparte inmaak te doen met alleen oerprei-uitjes. Ook ga ik denk ik van de week de grote tenen weer op een nieuw plekje zetten..na twee jaar op dezelfde plek geteld te hebben vind ik de verse teelt leuker, dus ieder jaar tenen opnieuw op een ander stukkie. 220 gram een bolletje parellook, niet gek! 150 gram tenen best wel grote, ik heb ze maar doorgesneden. Iemand die nog leuke tips heeft voor het verwerken van enkele clusters? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.