twoton Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Il wil graag een vijver aanleggen op mijn perceeltje. Nu heb ik een aantal wensen en een aantal beperkingen. Waardoor ik me afvraag of mijn wensen dan wel te realiseren zijn. Wensen:- Spiegelvijver.- Ondiep, helder water. Circa 25 a 30 cm diepte is voldoende.- Lengte van cira 7 meter en een breedte van circa vijftig cm- Geen vissen- Helder water, de stenen wil ik zien liggen. Beperking- Er is geen stroom aanwezig. Ik heb al vaak gelezen dat ondiepe vijvers niet lang helder blijven. Er is geen stroom aanwezig dus geen pompen. Nu schijnt het als je er veel zuurstofplanten inzet dat er geen pompen nodig zijn?Gaat dat ook op als de vijver zo ondiep is? Iemand die me advies kan geven? Mocht er iets niet duidelijk zijn, hoor ik het graag! En zijn er mensen die foto's hebben van hun vijver [als men die heeft] op hun volkstuin? Ik ben erg benieuwd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Ik heb in mijn tuin een vijver van 3 meter lang, 1 meter breed en ongeveer 30 cm diep.De eerste jaren dreef er veel alg in als het warm werd, maar nu staat hij vol met waterplanten en is het water altijd helder. Er zitten geen vissen in en een pomp heb ik ook niet. Door de planten kan je echter niet echt de bodem meer zien. Hij staat helemaal vol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twoton Posted August 20, 2011 Author Share Posted August 20, 2011 Bedankt voor de positieve reactie, dus het zou wel kunnen? Heeft u er ook foto's van? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted August 20, 2011 Share Posted August 20, 2011 Dit is een foto van de vijver 2 jaar terug. Nu staat hij nog veel voller met planten, maar dat hoeft niet. We hebben hem al bijna 10 jaar zo en eigenlijk zijn alleen de eerste paar jaren lastig geweest met algen. Er zitten altijd veel salamanders in en ook wel een kikker. Het gaas is vanwege de kinderen. In onze tuin ligt een betonplaat (die lag er helaas al), dus vandaar dat hij daarop staat en niet is ingegraven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Groene kikkers en sommige salamanders schijnen in het water te overwinteren. Als je die wilt (of wilt toestaan), is -als dat kan- wat meer diepte dan 30 cm aan te bevelen.Ik vond dit: http://www.schonevijver.nl/contents/nl/d58_kikkers-salamanders.html Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Heb n vijver: op het diepste punt 1,30 m. Maar toch op het voorjaar dode kikkers in de ijslaag......chèrrem.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 wij hebben ook een vijver: er zitten salamanders in en die overleven de winter in de modder, ook heb ik goudvissen, en sluierstaarten uit een aqaurium, kunnen de sluierstaarten de winter overleven? Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Alleen als het koudwatervissen zijn en niet uit een verwarmde aquarium komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Ze komen uit een aqarium en het zijn koudbloedige sluierstaarten Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wesleyb Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Wij hebben ook een vijver en het schijnt als je er kalk ingooit dat hij weer helder word.Gr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
el164 Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Als je je vijver met goede planten vult moet ie snel erg helder worden. Denk erom dat je wel een flesje opstartbacterien gebruikt als je het hebt gevuld. Dat versnelt het helder worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 zuurstof planten en meoras planten houden het water helder moerasplanten doen dat via hun wortels .....goede zuurstofplanten zijn je kunt je vijver ook enten met water uit een andere heldere vijver zo heb je ook goede opstart bacterie waterpest en horenblad .moerasplanten dat zijn planten die met hun wortels in het waterstaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartp Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Opstartbacteriën uit een flesje werken niet. Beter is het filtermateriaal of wat grind/bodemmateriaal uit een bestaande vijver of aquarium te gebruiken. De nuttige bacteriën zetten zich in een vijvern/aquarium vast op vast, poreus materiaal. In het water zelf zitten niet zo veel bacteriën dus water uit een bestaande vijver halen zal niet zo veel helpen (wel een beetje). Algen vermijd je hier niet mee, daarvoor moet je voldoende planten plaatsen zodat de voeding voor de algen weggenomen wordt door de planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 hoe groter het wateropervlak hoe beter als je zonder pomp werk .... dan laat je het doen door de zuurstof planten plus de moerasplanten op de bodem leg je gewoon kiezel de moerasplanten plant je uit liefst zonder aarde dus zo met de wortels in de vijver rand zetten dan wat kiezel er op zo hallen ze gelijk hun voeding uit het water ...je kunt ook een stukje moeras aan leggen zo word het water ook gefiltert ..... nee algen die krijg je of door dat er te veel veoding in het water zit .( groen water ) eenden kroos help daar weer goed tegen ....en algen krijg je doordat de vijver bv te veel in de zon ligt .ook door bv stof dat de vijver in waait dat word weer omgezet in algen ......er zijn verschilende soorten algen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 In mijn vijver voeg ik helemaal niets van menselijk vervaardigde verbeteraars toe. Er zit in: regenwaterzuurstofplantenwaterlelie rietpaar goudvissen van zelf gekomen:paddenslakken salamanderlibellenlarvenen nog een hele hoop van allerlei insektenlarven ik voer zelfs de vissen niet (al meer dan 5 jaar) Door de zuurstofplanten kun je niet tot op de bodem kijken maar het water is helderDe waterlelie zorgt ervoor dat de zon niet overal kan komen en algen hebben geen kans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 van zelf gekomen:paddenslakken salamanderlibellenlarvenen nog een hele hoop van allerlei insektenlarven Libelllen larven zaten er bij mij ook in , maar die heb ik verwijderd, ze gingen de hele tijd aan de staarten van mijn sluierstaarten hangen met hun klauwen Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Hoi dan heb ik nog even een vraag, ergens in een topic stond kalk in de vijver strooien wat voor kalk is dat dan? We hadden tot vandaag 2 steuren in de vijver, een is er vandaag dood en in de brandgang gevonden, zal wel een kat geweest zijn, want een reiger start niet op in nauwe gang neem ik aan?? nu hopelijk zit morgen die ene er nog in, verder dus een groene vijver, veel alg zit er niet in, er staat een filter te werken heel de dag en nacht. maar toch nog groen er staat een waterlelie in. en op de bodem ligt er bodem substraat, dus wat zouden we verkeerd doen? Deze vijver is pas ruim een half jaar, eerst een andere nooit nergens geel last van, en deze dus wel, zondag de ph, gh, waarde en nog een ben ik even kwijt, gemeten en alles was goed. ik hoor het zo graag van jullie, groetjes Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 @ jeanne-gordijn: een groene vijver .voor de vissen kan het geen kwaad .zuurstof planten gaan er van dood je heb nog een jonge vijver leesde ik hoeveel uurtjes zon licht krijg je vijver per dag .te veel zon licht is ook niet goed wat ik eens heb toen in een kennis zijn vijver groen geworden was ( het was net een groot erwtensoep bord ...ik heb toen de helft van het vijver water ververst met nieuw kraan water .toen heb ik zo veel mogelijk nieuwe zuurstof planten er weer in gedaan waterpest .horenblad .noem maar op ook drijfplanten zoals krabbescheer je moet ook planten gaan gebruiken die groene alge bestrijden zo als wat eenden kroos dit kleine plantje haalt met zijn kleine worteltjes de voeding uit het water waar de groene alg van leeft zeg maar .ook krabbescheer is zo een drijfplant ...... let wel op eenden kroos kan als het goed groeit het water opervlak helemaal begroeien dus op zijn tijd er wat uithallen moet je wel doen doe ook NOOITS te veel vissen in je vijver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartp Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 @Jeanne: je kan ook je water eens laten testen in een vijver-speciaalzaak (vooral op ammonium/ammoniak, nitriet, nitraat en fosfaat). Groen water: alg. Dit komt zeer waarschijnlijk door te veel voeding in het water. Of er zitten te weinig planten in, of te veel vis, of je voedert de vissen te veel. Als je wat weinig planten hebt voeg je best snelgroeiende planten toe, deze nemen de meeste voedingsstoffen op zodat de alg deze niet kan gebruiken. Eendekroos is hiervoor zeer geschikt, maar groeit zeer snel en je raakt er nooit meer van af. Pistia stratiotes is misschien ook een optie, groeit ook zeer snel, wordt wat groter en is daardoor beter te verwijderen en sterft af in de winter zodat het geen plaag wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 ik wed als ze na een vijver speciaal zaak gaat .worden haar gelijk allemaal mideltjes verkocht .terwijl het ook op een natuurlijke manier lukt water kan ze inderdaad laten testen ...kan noots kwaad .maar groen water wil niet zeggen dat het water niet in orde zou of kan zijn ..hier ligt onze vijver nu toch al weer een jaartje of 7 .180 bij 180 60cm diep met beek loop er aan al het water gata eerst door een biobak dan via de beekloop waar allemaal moeraspalnten in staan 1 keer op de plus-2 jaar maak ik hem eens schoon omdat er dan allemaal bladafval in ligt van de bomen ook zwemmen er 5 muskus eenden plus2 ganzen wel eens in ......maar ondanks dit is hij altijd helder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Bedankt allemaal voor jullie goede adviezen, ik zal er zeker wat mee gaan doen. En het was geen reiger die de steur er uitgehaald heeft. maar een kat, lag vannacht te slapen en ik hoorde ergens iets, werd wat meer wakker, en ja ik hoor toch een soort belletje? nog een keer toen hoorde ik beweging in het water, en weer dat belletje, ik eruit voor het openstaande raam en ja hoor een kattebelletje, heb kssst geroepen en toen ging hij weg dat was om een uur of 12, half vier kwam hij weer terug. ik heb echt geen hekel aan katten maar wil de steur ook niet kwijt. dus ben benieuwd vannacht of hij terug komt. jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Bedankt allemaal voor jullie goede adviezen, ik zal er zeker wat mee gaan doen. En het was geen reiger die de steur er uitgehaald heeft. maar een kat, lag vannacht te slapen en ik hoorde ergens iets, werd wat meer wakker, en ja ik hoor toch een soort belletje? nog een keer toen hoorde ik beweging in het water, en weer dat belletje, ik eruit voor het openstaande raam en ja hoor een kattebelletje, heb kssst geroepen en toen ging hij weg dat was om een uur of 12, half vier kwam hij weer terug. ik heb echt geen hekel aan katten maar wil de steur ook niet kwijt. dus ben benieuwd vannacht of hij terug komt. jeanne die kat zal terug komen tot ze hem heeft hier eens 15 japanze kwartels dood gebeten door een kat .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Klopt Jack, hij was er vannacht weer groetjes Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twoton Posted August 25, 2011 Author Share Posted August 25, 2011 Prachtig! Wat een reacties! Het komt helemaal goed! Ik houd jullie op de hoogte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted September 2, 2011 Share Posted September 2, 2011 Hier een foto van mijn vijver, ik heb hem helemaal zelf aangelegd, onderin zit een kuip en daarom heen plastic. Er zit 1 goudvis, 2 voorntjes, 6 sluierstaarten in: Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts