Vastone Geplaatst: 20 maart 2021 Geplaatst: 20 maart 2021 Kan je elke soort courgette opbinden? Zijn er meer voordelen behalve ruimtewinst? Quote
Patrijs Geplaatst: 20 maart 2021 Geplaatst: 20 maart 2021 (aangepast) Bij niet rankende soorten en Pattisons zal het lastig zijn: Courgette 'Dunja' F1 (vreeken.nl) klimmende varianten kunnen beter aan gaas. Foto (uit warmere streken denk ik) van de site van Vreeken: Je plant droogt sneller en geeft schonere vruchten. Je beter kan schoffelen wat bij een liggende plant lastig is. Ook moeten slakken hoger klimmen wat de kans op vraat van de bloemen kleiner maakt. Wel meer kans op windschade en alleen geschikt voor beschutte plekken. 20 maart 2021 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 20 maart 2021 Geplaatst: 20 maart 2021 (aangepast) @Patrijsdat was een mooie foto die rijtje courgetten opeen, was die van bij jou ? , dat is echt een mooie groentetuin. Pattisons wordt dat nu beschouwd als pompoen of courgette? 20 maart 2021 aangepast door redzebra Quote
simonvb Geplaatst: 21 maart 2021 Geplaatst: 21 maart 2021 (aangepast) Voor mij weegt de beperkte plaatsbesparing van opbinden niet op tegen de nadelen. Nadelen: meer werk, meer schaduw, gevoelig voor de wind. Wel nog nooit tegen een muur ofzo geteeld. De volkstuintjes zijn redelijk open. Ik zet ook maar twee planten op verschillende momenten gezaaid want van 1 plant heb ik al meer dan genoeg vruchten. 21 maart 2021 aangepast door simonvb Quote
Mellie Geplaatst: 21 maart 2021 Geplaatst: 21 maart 2021 Ik bind ze niet op, maar geef ze wel een zetje naar het hekwerk naast het pompoenenveldje. Dan klimmen ze bijna altijd wel omhoog. Dus heel minimaal werkverschaffing voor mezelf. Ik doe het overigens uit gulzigheid. Een omhoog betekent dat een er onder kan. Gniffel. Soms gaan ze zelf omhoog. Vorig jaar had een courgette links van de sering en rechts een pompoen, zich enorm omhoog gewerkt in de sering. Een ingewikkelde relatie Ik zaai sowieso altijd courgette zucchini en gele courgette en verder enkele pompoensoorten. Er zullen vast soorten zijn die echt weigeren te klimmen, maar zelf heb ik daar met mijn selectie nooit last van. Quote
mdubbelm Geplaatst: 21 maart 2021 Geplaatst: 21 maart 2021 11 hours ago, redzebra said: Pattisons wordt dat nu beschouwd als pompoen of courgette? Summer squash? 😇 - Ik eet ze eerder als alternatief voor courgette. Maar haal wel het middelste stuk eruit. Eventueel kun je ze ook vullen en dan is het weer een soort pompoen ... Quote
Patrijs Geplaatst: 21 maart 2021 Geplaatst: 21 maart 2021 11 uren geleden, redzebra zei: Pattisons wordt dat nu beschouwd als pompoen of courgette? Ze horen bij de Cucurbita pepo familie net als de courgette. Je moet ze wel echt jong (van een paar cm tot max 10 cm) oogsten omdat de schil snel verhard. En uitgegroeid zijn ze net als grote courgettes eigenlijk niet meer lekker, maar inderdaad wel geschikt om te vullen zoals mdubbelm zegt. De foto is genomen bij Villa Augustus in Dordrecht. Het is een hotel/ restaurant met professionele moestuin, erg leuk om eens te kijken/ eten. De ommuurde moestuin is vrij toegankelijk. Op mijn tuin zet ik max. 6 planten, dat is meer dan genoeg voor een flinke familie, ik hou er rekening dat ik nog een of twee plantjes kan verliezen door de harde wind hier aan de kust, en ik zet er mais achter om de planten te beschermen, opbinden is hier geen optie. In het seizoen hen je bij warm weer een courgette per twee, drie dagen per plant. Hier aan de kust is het vaak net niet warm genoeg om de courgettes op die snelheid te houden. Soms zet ik nog een plant in de bak zodat je nog wat oogst hebt van nateelt, maar ze zijn erg gevoelig voor meeldauw dus er is geen kans op succes. 1 Quote De moestuin van Patrijs
EvaB65 Geplaatst: 21 maart 2021 Geplaatst: 21 maart 2021 De vruchten van de patio star zijn echt maar heeel klein hè..? courgette royal flush is ook Compact . Het gaat ons vooral om de bloemen. Maar af En toe een vrucht is ook lekker. op foto’s zie ik vaak courgettes op een strobed liggen. Is dat echt aan te bevelen? Quote
Patrijs Geplaatst: 21 maart 2021 Geplaatst: 21 maart 2021 Dat zou kunnen op stro, het gaat de vochtverdamping tegen en zorgt ook voor schone vruchten. Als nadeel kan je zeggen dat slakken onder stro een goede schuilplaats kunnen vinden en dat de grond minder snel opwarmt. Bij ons is dat laatste een flink nadeel bij het begin van het seizoen. De plant groeit dan een stuk minder en vooral 's nachts is er geen warmte uitstraling vanaf de grond. Ik heb dat gezien bij mijn buurman die al in maart hooi tussen de aardbeiplanten had gelegd met desastreuze gevolgen, bijna geen oogst terwijl ik met dezelfde stekken een prima oogst had. Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 klopt! hier hetzelfde fenomeen op mijn vrijwilligerslandje ligt nu stro rond de knoflook? onder de rabarber? tussen de aardbeiplantjes en op sommige net ingezaaide moestuinbedden? met "mulch" als argument; ik geef voorzichtig het advies om het stro eronder te doen als de vruchten gaan hangen om geen slakken/pissebedden te kweken, maar helaas Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.