Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

hallo moestuinders , wie onder jullie plant zijn aardbeien gewoon in de grond (niet op plastiek) ik ben dit ook van plan ,en wouw het volgende doen , grond is luchtig gemaakt en plant dan de aardbeien in de grond op de nodige afstand . Maar mijn vraag is nu hoe onderhouden jullie de aardbeien ? ik wil gaan mulchen dadelijk na het planten maar welk is het beste materiaal? en moet ik de mulch ook weer weghalen in het voorjaar kwestie nachtvorst? Ik hoor graag jullie mening en ervaring gr bioboerke .

Geplaatst:

Ik heb mijn planten ook in de vollegrond staan, ik doe het volgende:

Ik doe er in het voorjaar strooi tussen, er groeit daardoor geen onkruid tussen de planten, er staat hier en daar wel een graan plantje(zaad wat is blijven zitten). Maar verder ben ik er behoorlijk te vreden over Na verloop van tijd is het stro verteerd en dat is dan weer goede bemesting voor de grond.

Omdat het kan.

Geplaatst:
  • Auteur

he guus heb je dan nu niks tussen de aardbeien liggen , direkt nadat je ze geplant hebt om het onkruid tegen te gaan .Ik zou dat wel willen doen of is dat nu beter van niet ? GR BIOBOERKE

Geplaatst:

Ik haal altijd de stro (en plantenresten) weg als de aardbeien klaar zijn met produceren ivm het achterblijven van ziektes en schimmels.

Stro lijkt me dus niet geschikt, compost als mulch wel.

Misschien is bij je plant ronde van volgend jaar een idee om de aardbeien op anti-worteldoek te telen, geen onkruid meer en geen stro meer nodig om rotting te voorkomen.

Geplaatst:
he guus heb je dan nu niks tussen de aardbeien liggen , direkt nadat je ze geplant hebt om het onkruid tegen te gaan .Ik zou dat wel willen doen of is dat nu beter van niet ? GR BIOBOERKE

het strooi ligt er nog steeds hoor, op sommige plekken is het verdwenen maar daar doe ik er gewoon nieuw op.

Omdat het kan.

Geplaatst:

op anti worteldoek wil ik ook doen. met stro is ook goed maar onder de stro is een schuilplaats voor slakken. ik laat de loten nu aan de plant zitten en plant volgend voorjaar uit.

Geplaatst:

Nu doe ik het niet meer heb hangbakken voor aardbeien.

Maar heb altijd aardbeien op anti-worteldoek gehad, die goekope van de Makro.

Rol van 1.05 breed, gaten zo groot dat een bollenplanter er door kan.

Deze geschrankt erin gebrand met zo een hobby elektrisch soldeersetje.

Had op een dunne plaat 4mm MDF de gaten gemaakt en deze gewoon leggen op de doek en branden maar, verschuiven enz...........

De gaten waren een dubbele rij 40cm van elkaar en de gaten op 30 cm van elkaar geschrankt.

Aardbeibed klaarmaken, 2 koorden spannen 80 cm van elkaar.

Met de schop of een zware kantensteker of bitumensteker een gleuf aan beiden zijde van de koord maken.

Doek erop leggen en de zijkanten in de gleuf steken, dichtdrukken en planten maar met de bollenplanter.

Enige nadeel dan kruip en kniewerk, is dat voor uitlopers je best deze gericht uitlegt naar de zijkanten, of werken met potjes.

Geplaatst:

Precies zo doe ik het ook, ik vind het werken met potjes niet zo nadelig hoor. Ja het is meer werk, maar bij mij wortelen ze in de potjes altijd een stuk beter dan in de volle grond bovendien met uitgraven uit de volle grond beschadig je toch altijd wortels en met de potjes niet!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt aan alle moestuinders voor de nuttige informatie , ik ga er volgende week werk van maken want het wordt hoog tijd voor mijn aardbeiplantjes gr bioboerke .

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt aan alle moestuinders , voor de nuttige informatie ,ik ga er volgende week werk van maken want het wordt hoog tijd voor mijn aarbeiplantjes gr bioboerke

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic