Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Binnenhuis moestuin


Veensmeisje86

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik woon in een eengezinswoning met mijn vriend alleen en zonder kinderwens en hebben dus 3 mooie kamers over.. nu wil ik graag een binnenhuis moestuin maken door middel van wanden te creëeren in 1 vd kamers en daartussen planten en lampen erboven te hangen.. maar waar moet ik dan precies allemaal rekening mee houden ? Hoe zet ik zoiets het beste op voor niet al te duur ? Welke lampen heb ik nodig van A tot Z en waar kan ik ze het beste halen voor niet al te veel geld.. hoop dat er iemand is met verstand hiervan en bereid is mij te helpen :)

aangepast door Veensmeisje86
Was niet af!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongewone vraag, maar he, waarom niet. Zonder enige kennis van binnenhuis moestuinieren denk ik direct aan hydrophonics (dus niet met teelaarde, maar met water). Dat is goed zelf te bouwen met bouwmarkt- en tuincentrummaterialen. Je zou eens kunnen kijken naar wat boeken over dit onderwerp. In het Engels zijn die er zeker en vast ook rondom groenten kweken en waarschijnlijk ook wel voor binnenhuis. En misschien reageert @Beukwood nog wel, die heeft wat ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik vaak zie is "lelijke" desigs indoor, voor een plant / kweek kamer.

Ik zag dat je een orchidee had ergens op een foto, ik moest aan een youtube kanaal denken.

Als je wat geld over hebt. Kan je misschien zo'n mooie helder kamer maken als zij voor haar orchideeën heeft.

 

Dus geen groeilampen met al dat roze / paarse licht waardoor je zelf kleuren slecht gaat zien. 

Maar mooi helder licht, waardoor je zelf goed wakker wordt en relaxt de verzorging kan doen :)

 

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je vooral op moet letten is vocht. Als de ruimte te vochtig is, dan krijg je allemaal schimmels en dat is dan weer niet bevorderlijk voor de gezondheid.
Maar met niet al te veel planten in een geventileerde ruimte kan het geen kwaad.

En inderdaad, geen groeilampen kopen. Die geven slecht zichtbaar licht, en die goedkope groeilampen geven dan ook nog eens niet genoeg groeilicht. 4000 Kelvin (daglicht) is best.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Jorg zei:

En misschien reageert @Beukwood nog wel, die heeft wat ervaring mee.

 

Op Jorg zijn verzoek ;)

 

Hey Veensmeisje, wat heb je precies in gedachten? Wil je jaarrond kunnen telen en de natuur overnemen of neem je er genoegen mee dat je toch enigszins van de natuur afhankelijk bent?

 

Ik heb een aantal testjes in het verleden gedaan met verschillende soorten lampen... De paarse lampen (rood/blauw) schijnen alleen een beetje bij maar zijn naar mijn idee niet enorm effectief.  Zelf heb ik Mars Hydro lampen... Zijn LED lampen en kosten wel echt een bak met geld (200-250 EUR per unit van 1,2 meter lengte) maar op die manier haal je de zon in je kamer en kun je zelfs zonder daglicht nog mooie planten kweken. (stel je een anne-frank zolder voor waar ik tuinier... geen natuurlijk daglicht) Ik ben er zelfs achter dat in mijn situatie ik de lampen een beetje moet dimmen om mijn planten nog beter te laten groeien wat echt een luxeprobleem is. Zelfs in winter kan ik een situatie nabootsen alsof het hartje zomer is. 

 

Ik weet dat er qua lampen goedkopere oplossingen zijn maar dan is het stroomverbruik wel vaak weer hoger....

mijn wijze les qua lampen: betaal liever meteen wat meer en schaf meteen iets degelijks aan dan stap voor stap probeerseltjes waarbij het het steeds net niet is...

Verder zou ik zeggen dat een ventilator 1 x in de 2 uur een kwartiertje aan in de kamer alle problemen qua schimmels/ziekten kan voorkomen.  

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een rijtjeshuis en het idee is een kamer aan de achterkant op het zuiden te gebruiken. Alleen die zit natuurlijk wel tussen 2 muren en licht is dan wel een probleem.. verder hangt er (nog) niks voor de ramen de kamer is leeg en onbewoond. Raam kan gewoon open en ventilator neerzetten met tijdschakelaar zou evt ook kunnen. Ik wil graag het hele jaar door ermee bezig kunnen zijn als zijnde een hobby.. onze tuin is voorlopig nog niet klaar en wil niet volledig afhankelijk zijn van het 'Nederlandse' weer. Daar heb ik best wel een hard hoofd in. Dus ja hoe realiseer ik dat en wat zijn minimale prijzen van lampen. Wil wel graag lampen gebruiken omdat die kamer anders echt te donker is. En moet ik dan wanden creëeren met licht weerkaatsende folie of iets erop en daar de plantjes tussen ? Energie maak ik me niet zo druk om en @rorror De orchidee die je zag is een echte nepperd lol @Jorg Hoezo ongewone vraag ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks het Nederlandse weer, gok ik dat het wel veel gemakkelijker buiten is dan binnen te kweken. Een kas verlengt ook al veel de seizoenen en ben je minder afhankelijk van het weer. 1 groeilamp kan je dan ook de winter doorhelpen. Zelf heb ik de 4000K van https://www.todogrowled.com/gb/hlg-quantum-boards/68-hlg-100.html Genoeg voor al mijn zaailingen die ik opstart op het einde van de winter maar ook niet goedkoop.
Verder heb je naar het einde van het seizoen (ik vanaf november) toch ook vaak het gevoel dat het even mag stil liggen en begint het in januari terug te kriebelen. Je kunt dan nog een tuinplan opstellen, nieuwe planten zoeken, zaden kiezen, info lezen,...
Ik zou eerst buiten wat proberen (ook al is de tuin er nog niet) vooraleer je (dure) investeringen gaat doen voor binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...