Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vijgenmot


Bertus

Aanbevolen berichten

Mijn broer was op bezoek en constateerde dat behalve in zijn tuin ook bij bij de vijgenmot in mijn 2 soorten vijgen zit. Vorig jaar gesignaleerd bij Eijsden en nu dus op de lijn Venlo-Eindhoven. Ik dacht dat deze mot alleen in zuidelijke landen zat .... maar zoals ook de buxusmot en processierups trekt deze vijgenmot dus steeds verder naar het noorden.

De mot (klein oranje) zelf heb ik niet gezien, mijn broer heeft 'm wel gespot. Wel heb ik rupsjes en lichte schade (foto's) aangetroffen. 
Op de foto is te zien waarom de mot ook vijgenskeletteermot wordt genoemd.
Bestrijding schijnt moeilijk te zijn, dus elke paar dagen checken en rupsen doodmaken.
 
20200614_171704.thumb.jpg.6af5d8e8037581a18f73cd2f2897acb1.jpg
 
20200614_171725.thumb.jpg.0a526f9e159aecfd642c26a0c0169922.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, das duidelijk de vijgenmot. Jammer dat die al in Nederland is. In Duitsland rukt die ook steeds meer op richting het noorden. De enige effectieve manier om die mot te bestrijden is dagelijks de rupsen kapotmaken. Helaas is er geen natuurlijke vijand die deze motten graag eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...