Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoewel ik mijn rozemarijn niet te vaak water geef, maar ook niet te weinig. Pas als de aarde aan de oppervlakte droog begint te worden. Lijkt de plant toch de verdorren. Hoe kan dit.. Het zelfde geld voor mijn munt. De basilicum blijft het wel goed doen en is dan ook overgepot/gesplitst uit een supermarkt potje.

Mvg,

Stephan

Rozemarijn.jpg

Geplaatst:

Staan ze binnen? Rozemarijn en munt doen het buiten veel beter.

Basilicum vind ik een twijfelgeval: zo licht mogelijk binnen, buiten in halfschaduw.

Die potten, daar zit toch wel een gat onderin?

De rozemarijn mag wel in een grotere pot (en fors gesnoeid, als je op termijn een mooie bolle struik wilt)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik heb de rozemarijn bij ons ook weer buiten gezet, die was na de verhuizing op de een of andere manier in de keuken beland en niet meer verplaatst. Bleek het inderdaad niets fijn te vinden, er vielen zelfs al "naalden" uit. Nu goed teruggesnoeid en een week geleden buiten gezet en niks meer aan het handje. 

• 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Tijm en rozemarijn staan hier (samen met oregano) buiten in een moestuinbak van 120 x 120, met een maximum aan zonlicht. Ik kijk er al jaren zelden of nooit naar om, enkel bij extreem lange droogte geef ik ze soms 1x goed water en daarna weer niks meer. Ik heb ze als klein plantje gekocht en erin gezet en ze zijn zo gigantisch geworden, ze lijken te 'vechten' om de meeste plaats in de bak. Elk jaar moet ik de rozemarijn flink snoeien anders kan ik mijn moestuin straks niet meer in.😅

Veel zon en niet teveel water lijken me uit deze ervaring de ideale combinatie. In de winter blijven ze overigens gewoon buiten gezien het een vaste bak is.

aangepast door vegetable_girl
Geplaatst:

De munt is in de herfst weg en komt in het voorjaar weer op. Tenzij het weer zo’n zachte winter is. Ik had dit jaar heel het jaar door munt. Thijm en rozemarijn hebben weinig nodig. Ik top de rozemarijn regelmatig waardoor het mooi fris groen blijft (ook met de munt trouwens). Is echter ook een groeistimulans... dus je struik wordt er wel groot van. Maar dan snoei je gewoon iets meer.

Geplaatst:

@StephanS ik zie dat je de rosemarijn verpot hebt naar de balkon bak. Heb je die bak gevuld met nieuwe grond? Zoja zou ik oppassen met extra voeding geven, aangezien dat nu nog niet opgebruikt is.

In welke richting staat je balkon? Hoeveel uur direct zonlicht op de rozemarijn. 

In de bovenste foto, zie je groene spietjes met bruine kopjes. Welke plant zou dat moeten zijn? Ik denk dat je die opnieuw moet zaaien.

Geplaatst:

Ja ik heb deze gevuld met speciale "Moestuin" grond. De bovenste zou pepermunt moeten zijn XD Gemiddel komt vanaf +-14:00 - 18:30 hier de zon ongeveer 5 a 6 uur zou ik zeggen. Ik heb wel extra gaten onder de bakken gemaakt, zodat nu het water beter wegloopt i.v.m. vele regen laatste dagen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...