Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

ontsappen


Thessa

Aanbevolen berichten

hoi beste allemaal,

 

ik weet niet of ik nu voor deze vraag op de goede plaats ben, maar ik heb een aantal vraagjes over de ontsapper.

ten eerste ik wil bepaalde fruitsoorten gezoet in de flessen afgieten,( zoals bv bramen siroop)

maar tot nu toe doe ik de suiker bovenop de vruchten in de zeef en met het afgieten, is de eerste fles te zoet en de volgende flessen steeds dus minder zoet....

dan zou je denken dan roer je toch even door de opvang bak,

( helaas gaat hier niet meer in dan ongeveer 2 liter,

dit zijn ongeveer 2 flessen per keer aftappen en van 10 kg bramen haal ik ongeveer 5 a 6 flessen van 750 ml)

maar ....

dan is de sap lijkt mij niet meer steriel....en mors ik over het stoom gaatje heen....en als ik hem minder vol laat worden kan ik geen 2 flessen afgieten....;(

dus....is het een optie om in meerdere keren de suiker toe te voegen? ik ben bang dat het dan weer te zoet wordt....

tot nu toe kook ik het dan weer appart op in een andere grote pan zodat alle afgetapte sap gelijk is, maar dat is dubbel werk helaas...

en ik dacht bevat de eerste fles de meeste gezonde stoffen uit de vruchten of is de laatste net zo rijk aan inhoud? ( als je het direct uit de ontasapper doet )

wie heeft hier ervaring mee ???

 

tevens lijkt de nieuwe pan ( stoom extractor van natursaft) van roest vrij staal al wel wat te roesten op de onderste pan rand....

en ontaat er erg veel ( lijkt wel ) kalk aan de onderste pan, er is niets te vinden over het reinigen van de pan, dus gaat ie meestal in de vaatwasser.

hoe doen jullie dit ?

(ik gebruik hem nu ongeveer 1.5 maand iedere week minimaal 1a 2 keer, en staat ie gemiddeld z'n 4 uur op het gas)

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb na jouw bericht gelijk even mijn pan bekeken, en daar komt ook roest in! Inderdaad kwam er eerst een witte aanslag, en ik doe de pannen ook in de vaatwasser. Ik heb hem alleen nog niet heel lang, en ook pas een keer of 6 gebruikt...

Ik ontsap voornamelijk zonder suiker toe te voegen. Maar ik heb net vlierbessen/appelsap gemaakt, en die was niet te zuipen toe ik hem voorproefte

Ik heb al het sap in een andere pan gedaan, en er net zo lang suiker bij gevoegd tot het lekker was. Daarna in flessen gedaan met een trechter. Dat ging goed en schoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Jorieke,

ik ben ook pas anderhalve maand bezig, maar leuk is het he!!

enne...ik verkoop ook langs de weg, en ze gaan als zoete broodjes....de flessen met deksels koop ik in bij een landwinkel in het dorp hier naast tegen statiegeld prijs omdat ze gebruikt zijn, gewoon in de vaatwasser en ...zo goed als nieuw!!

ik ga betreft het roest de fabrikant even horen....lijkt me niet mogen met z'n dure pan!

en vaak zijn veel fruit soorten na het ontsappen niet meteen zoet....maar na 6 weken op de fles rijpen wel !!

als je geduld hebt gewoon even weg zetten,en anders bij zoeten, maar hoe....dat ben ik nu aan het uitzoeken...

ik ben nu van een oude pruimsoort ( hauszwesser schrijf het waarscheinlijk niet goed... )sap aan het maken en deze lijkt wel veel zoeter als de reine victoria

die flessen staan nu nog te rijpen/wachten voor het gebruik en deze kan denk ik zo gedronken worden, hoop ik

maar bv appel/aardbei sap kun je ook meteen drinken, wel leng ik het in het gebruik in de glazen met water hoor, anders vindt ik het te sterk!

vlierbes, heeft een bijzondere smaak he, ik ben er altijd erg zuinig er mee....een pondje op 9.5 kg ander fruit vindt ik meer dan genoeg....anders komt er een echte vlierbes smaak aan, en daar moet je echt van houden.

wat heb je allemaal al gemaakt, ben even nieuwsgierig naar je bevindingen!

ik; aardbei/appelsap, appelsap, druivensap, bramensap, pruimensap en van de laatste sap in de opvangbak maak ik dan weer een restje jam,gelei of saus!

ik wacht op de peren, dat lijkt me ook heerlijk, er staat nu ook een pan met stoofperen op ,ik krijg zo veel, ( begin van de avond 8 kisten geplukt uit de toppen bij een bekende uit hun tuin, die wilden de ladder niet op en vroeg of ik ze wilden hebben, nou graag !! ik wacht gewoon af wat er nog meer komt! 2ds4xll.jpg

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Thessa, ik probeerde je een pm te sturen maar dat lukt me niet.

Ik lees dat jij ook roest in je pan hebt/had. Ik heb nu een paar dagen de sappan in huis en 1 keer gebruikt. Wil hem net gaan schoonmaken. Zie ik overal al roest Vind het zo erg.

Ga de fabrikant zo maar bellen. Bah ik baal zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Thessa, ik probeerde je een pm te sturen maar dat lukt me niet.

Ik lees dat jij ook roest in je pan hebt/had. Ik heb nu een paar dagen de sappan in huis en 1 keer gebruikt. Wil hem net gaan schoonmaken. Zie ik overal al roest Vind het zo erg.

Ga de fabrikant zo maar bellen. Bah ik baal zo.

 

ik dacht ook dat het roest was ,maar man lief dacht van niet....gewone"" oxidatie""??/aanslag noemt ie het...ik zie ook dat het niet af geeft op bv een witte doek en meer wordt het ook niet....wat heb jij uiteindelijk gedaan ?

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...