Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bestrijden van ziektes met waterstofperoxide - wie doet het hier?


Gianni1234

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik had eens door het forum gekeken, maar ik vond zo snel geen direct topic hierover m.b.t. groenten. Ik zit eraan te denken om (op termijn) een 3% oplossing van waterstofperoxide (vervolgens nog verder verdund) te gebruiken om schimmels en dergelijke tegen te gaan op planten in de moestuin, te beginnen met tomatenplanten. Blijkbaar resulteert het in hele goede resultaten en het is een nogal toegankelijke manier om te bestrijden. 

 

Zijn er andere mensen hier die het hebben geprobeerd tot nu toe? Zo ja, met goede resultaten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even op voorgaande nog in te haken: het is een nogal populaire oplossing die behoorlijk veel terugkomt de afgelopen jaren. Tegelijkertijd browse ik door de literatuur en vind ik nogal weinig bewijs voor de efficiëntie ervan. Er is wel wát bewijs, maar erg overtuigend vind ik het niet, of het is heel specifiek voor een bepaald soort schimmel. Het creëert een soort van mismatch tussen de populariteit van de oplossing en wat we weten. 

Proberen is natuurlijk het beste en voor mij is het nu al te laat in het seizoen denk ik om eraan te beginnen voor schimmel preventie (ik gebruik mancozeb als fungicide), maar ik vraag mij toch af of er mensen hier zijn geweest die er goede resultaten mee hebben geboekt. Als het namelijk resulteert in het goed in de hand houden van ziektes dan is het zinvol om toch de switch te maken naar deze optie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet zomaar in de aarde gieten, al het bodem leven kan er dood door gaan. Ik heb het gebruikt nadat ik alle grond rondom de wortels had weggehaald en uitgespoelt. Toen de rotte wortels afgeknipt, en de rest ingespoten met h2o2. En daarna pas weer opgepot. Mancozeb ken ik niet, ik voeg zelf mycorrhiza toe. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror Het is sowieso al gevaarlijk als je het niet verdund naar de juiste proporties: het beschadigt de plant dan.  Het idee is in ieder geval van mijn kant om het voor de bladeren en takken te gebruiken (alsmede de stam) en dan vooral als 'onderhoud' om schimmels te voorkomen of in de kiem te smoren.   Eventueel combineer ik het dan met baksoda, maar dat moet ik nog even nader uitwerken...

Mancozeb is vooral een combinatie van zink en mangaan (beiden sporenelementen) wat gecombineerd goede anti-fungale eigenschappen heeft.  Maar er heerst een beetje controverse over het middel, te weten over een verontreiniging die kan optreden in het middel die mogelijk gevaarlijk is. Ik geloof totaal niet dat dit voor een hobby tuinier een probleem is, maar ik kijk ook graag naar alternatieven. NB: het is hoogst effectief in ziektes in toom houden, waaronder phytophtora en alternaria. Dus dat is het probleem niet. 

aangepast door Gianni1234
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je overschakelen omdat er nu in 2020 een beetje controverse is over een product dat 60 gebruikt word en waarschijnlijk enorm veel testen mee gedaan zijn.  Dit vervangen door een huis/tuin middel waar je zelf nog geen wetenschappelijk bewijs van vind van de werking voor wat je het wilt gebruiken laat staan studie op het negatief effect op het bodemleven en ander leven?

 

Mogelijks combineren met baksoda hier is wel al een topic van om te gebruiken met het zaaien van wortels om geen wormen te hebben in de grond . Mijn bedenkingen toen en nu nog steeds .

- De wormen die we niet willen houden ze tegen maar wat met het andere bodemleven ?

- Het is een product die in deze vorm niet voorkomt in natuur ,hoort dan ook niet thuis in mijn grond .

 

pesticiden voor onkruidbestrijding willen we ook niet meer dus ook huis/tuin middelen . Een reeks mogelijkheden en waarom niet te gebruiken  https://www.velt.nu/azijn-zout-onkruid

 

Ik zelf ben er eigenlijk nogal radicaal in om producten te gebruiken . Zo ondertussen een 5 tal jaar geleden een thee gemaakt van kattestaart omdat ik ook had gelezen dat het effectief was tegen onder meer  bonenluis en stukken van de bonen plantjes zagen zwart van de luis . Maar niet te gebruiken bij felle zon daarom enkele dagen uitgesteld . Toen ik het wou gaan gebruiken zag ik enkele lieveheer beestjes er op zitten en heb het niet gebruikt . De lieveheer  beestjes hebben het opgelost . Sedert dan elk jaar eerst bonenluis en iets daarna lieveheerbeestjes die het oplossen . Nu kom ik overal lieveheer beestjes tegen ook al zie ik nog geen luis . 

In de natuur ontstaat er meestal wel een evenwicht maar kan even duren . Mijn bedenkingen is teveel aan bonnenluis bestrijden dus geen aantrekkingskracht voor de lieveheer beestjes . Dan luis op sla ook bestrijden en geen aantrekkingskracht en wat is volgende gewas ?

 

Waterstofperoxide bacteriën dodend en welk effect hebben dit op de bestuivers  van u tomaten naast het bodemleven? Baksoda zelfde vraag ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

mi: hangt van de concentratie af: voor baksoda is het max 0,5% anders ktijg je schade

baksoda en waterstofperoxide combi wordt gebruikt om aangekoekte pnnen schoon te maken 😁

baksoda en waterstofperoxide reageren wel met elkaar tot NaHCO4·H2O dacht ik , maar wat dat spul in een oplossing met plantjes doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...