bartp Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 In het najaar ga ik frambozen en braambessen planten in de tuin. Ik heb een stuk afscheiding van 1m hoog en ongeveer 2.5-3m breed waartegen ik de frambozen wil leiden. Is dit hoog genoeg? Hoeveel frambozenplanten zet ik hier best? Hoeveel planten zijn er eigenlijk nodig voor een mooie oogst voor 2 personen? Voor de braambessen ga ik een nieuwe draad plaatsen. Ik heb daar de ruimte om 5 metere draad te voorzien. Hoeveel braambesplanten zet ik hier best, hoe hoog moet de draad zijn en hoeveel planten zijn er nodig voor een mooie opbrengst? Wat zijn jullie favoriete rassen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 - Framboos: Fallgold, Heritage, Tulameen, Polka (weinig ervaring mee, maar de ervaringen tot nu toe super) - Braambes: (ik hou van een beetje zurig!) Jumbo, Loch Ness, Himalaya. Hoeveel planten erop kunnen hangt er vanaf of je ze elke jaar helemaal terug gaat snoeien, of anders snoeit. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Ik heb voor 2 personen 8 frambozenstruiken staan en dat geeft meer dan genoeg oogst voor ons Maar ik denk dat het voor iedereen persoonlijk is, m.n. hoeveel jam je eet. Ik eet ze liever zo van de struik af . Omdat ik lang wil plukken ( en ook al vroeg in het jaar) snoei ik 4 planten terug tot op 20 cm boven de grond en de andere 4 tot op 1,2 mtr. Aan die struiken die ik langer laat, heb ik eerder in het jaar frambozen maar ze geven totaal iets minder opbrengst dan de kortere omdat die meer uitspringen ; zeg maar qua takken verdubbelen. De struiken kunnen een hoogte van 2 meter bereiken (soms meer maar die knip ik af omdat ik er dan niet meer bijkan ) Ik heb palen staan van 1,8 mtr hoog en daar om de 60 cm een draad(spandraad) gespannen. Zo houd ik de frambozen "in het gareel" wanneer ze vol van vruchten hangen( anders buigen ze helemaal door tot op de grond) De struiken heb ik 50 cm van elkaar af geplant. Ze maken jaar na jaar ook nieuwe loten uit de grond zodat ze een hegje vormen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartp Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 Bedankt voor de info. Ik heb dus veel meer frambozenstruiken nodig dan ik dacht. En mijn draad is te laag, dat wordt dus nieuwe palen plaatsen. En om zoveel planten te plaatsen, zal ik ze over 2 locaties verdelen: een deel tegen het tuinhuis, een ander tegen het bovenvermelde hekje. Ik ben vooral van plan om deze vruchten (zowel de frambozen als de braambessen) vers te eten. Gelden deze aantallen ook voor braambessen, als ik ze elk jaar volledig terugsnoei? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Je had toch 3 meter ter beschikking voor de frambozen? Daar kun je dus 7 planten op kwijt. Ik heb ze trouwens 2 aan 2 staan; dus 2 x 4 op een rij ; heb van 4 palen een rechthoek gemaakt, en ik kan er van 2 kanten bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartp Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 Hmm, inderdaad. De ene kant hiervan is echter begrensd door een haag, de andere kant is naast een poortje. Ik zou dus niet op de uiterste eindes een plant willen plaatsen. Jou voorbeeld van de 2 rijen kan ik echter prima doen, bedankt voor het tonen hiervan, dit ga ik nabouwen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Wat je ook kunt meenemen in je besluit is de keus voor zomer of herfst-frambozen, de meeste herfstframbozen blijven laag (de polka bv. die frank aanraadt dan weer niet) en je kunt er makkelijker bredere rijen op na houden aangezien je ze niet hoeft aan te binden! Ook het snoeien is een stuk eenvoudiger, simpelweg na de oogst alles tot op de grond afsnoeien!Kijk maar eens bij bv. bij Frank op de site voor de verschillende soorten. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Wat je ook kunt meenemen in je besluit is de keus voor zomer of herfst-frambozen, de meeste herfstframbozen blijven laag (de polka bv. die frank aanraadt dan weer niet) en je kunt er makkelijker bredere rijen op na houden aangezien je ze niet hoeft aan te binden! Ook het snoeien is een stuk eenvoudiger, simpelweg na de oogst alles tot op de grond afsnoeien!Kijk maar eens bij bv. bij Frank op de site voor de verschillende soorten.Niet mijn Polka afkraken he! Nee, hijs idd vrij groot maar wel erg ziekteresistent + lekker! Hieronder trouwens wat rassen (is helemaal niet mijn assortimentslijst van volgend jaar ) Googlen doet wonderen. Nooit op 1 bron baseren, want het zijn en blijven meningen, maar als veel mensen zeggen dat iets een goed ras is, is het het meestal ook. Geldt overigens voor elke fruitsoort. Veel succes! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartp Posted August 25, 2011 Author Share Posted August 25, 2011 Wat je ook kunt meenemen in je besluit is de keus voor zomer of herfst-frambozen, de meeste herfstframbozen blijven laag (de polka bv. die frank aanraadt dan weer niet) en je kunt er makkelijker bredere rijen op na houden aangezien je ze niet hoeft aan te binden! Ook het snoeien is een stuk eenvoudiger, simpelweg na de oogst alles tot op de grond afsnoeien!Kijk maar eens bij bv. bij Frank op de site voor de verschillende soorten. Dat is natuurlijk heel handig. Je moet ze ook niet wat ondersteunen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted August 26, 2011 Share Posted August 26, 2011 Als je de lage soorten neemt in principe niet, als ze topzwaar(rond oogsttijd) worden span ik meestal een simpel touwtje van begin hek naar eind hek(ook ongeveer een meter hoog), maar meer is niet nodig, ze zullen niet omvallen maar mijn paadje daar is vrij smal, dan blijft het wat beter bij elkaar. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts