Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zieke tomaten


akroma

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik vrees dat mijn tomatenplanten ziek zijn. Op de bloemen/bij de vruchten zitten zwarte plekken die duiden op rot (blossom end rot?). Ik zie ook op sommige bladeren roestplekken. Al lijken ze verder nog vrij goed eruit te zien. Is dit een enorm probleem, en zo ja kan ik er iets aan doen? 

 

 

20200629_131436.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar 1 foto genomen omdat de camera moeite had met focussen. Maar ik kan het wel zien op die foto. Je ziet dat de groene blaadjes bij de vruchtjes zwart kleuren. De meest linker vrucht heeft wat zwarte plekjes. De meest rechter van de 3 zijn vrijwel geheel zwart. De middelste lijkt nog niet echt aangetast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het nu nog veel te vroeg is om al neusrot te kunnen zien! ik vermoed dat de bloemetjes ‘gewoon’ dood zijn door de warme dagen; te heet. 
 

Heb het hier zelf, helaas, ook in de kas. Ik zou me geen zorgen maken, planten zien er goed uit trouwens voor zover ik kan zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo, mijn tomaten hadden dit ook, het is een tekort aan calcium,    je kan bloesemrot  bestrijden met calciumcarbonaat  (antacid , rennie )  je doet 1 tablet  in 1 liter water van te voren vergruizen en goed schudden in een spuitfles en spuit dit op de planten m.v.g. Gerhard

 

  

breur van Hendrik Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je foto laat direct de oorzaak zien van deze bruine rand. De tomaten regenen nat en er blijft waarschijnlijk lang een laagje water in het kuiltje bij het kroontje staan. Blijkbaar levert dat wat aantasting op. Wel uitkijken, want Phytophora heeft voor infectie een blad- of ander plantoppervlak nodig, dat ca. 8 uur lang vochtig blijft. Bij de huidige weersomstandigheden heb je dat in zo'n kuiltje zo bereikt. Misschien kun je de tomaat iets liften zodat het regenwater niet blijft staan. Elke keer droog maken is ook zo wat, maar ik zou het doen om Phytophtora voor te blijven.

 

Misschien heeft de bruinkleuring een andere oorzaak, maar dit is een optie.

aangepast door oscardevos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt wel een soort rot te zijn. Maar ik heb aardig wat tomatenplanten dit jaar. Ik vrees dat met het huidige weer het onmogelijk is om alles droog te houden. Maar ik ga mijn best doen! Ik zag gisteren ook een aantal bladeren waar water op bleef liggen in een plasje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hier hebben  tomaten met dieper liggend kroontje permanent een doorzichtige paraplu in de buurt.

Het is een afgeschermd stukje waar ze staan, dat heb jij misschien niet?

Toch maar zien dat het vocht uit het kroontje blijft. Hier werkt het prima!

325542986_20200717vanlinksnaarrechts.thumb.jpg.b403e8ab4454da4755f3de59d94e95c5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...