akroma Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 Hoi allemaal, Ik vrees dat mijn tomatenplanten ziek zijn. Op de bloemen/bij de vruchten zitten zwarte plekken die duiden op rot (blossom end rot?). Ik zie ook op sommige bladeren roestplekken. Al lijken ze verder nog vrij goed eruit te zien. Is dit een enorm probleem, en zo ja kan ik er iets aan doen? Quote
Amrutten Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 Op de foto is niets te zien. Kun je andere foto’s plaatsen ? Quote
akroma Geplaatst: 29 juni 2020 Auteur Geplaatst: 29 juni 2020 Ik heb maar 1 foto genomen omdat de camera moeite had met focussen. Maar ik kan het wel zien op die foto. Je ziet dat de groene blaadjes bij de vruchtjes zwart kleuren. De meest linker vrucht heeft wat zwarte plekjes. De meest rechter van de 3 zijn vrijwel geheel zwart. De middelste lijkt nog niet echt aangetast. Quote
Saalk86 Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 Ik denk dat het nu nog veel te vroeg is om al neusrot te kunnen zien! ik vermoed dat de bloemetjes ‘gewoon’ dood zijn door de warme dagen; te heet. Heb het hier zelf, helaas, ook in de kas. Ik zou me geen zorgen maken, planten zien er goed uit trouwens voor zover ik kan zien. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
akroma Geplaatst: 29 juni 2020 Auteur Geplaatst: 29 juni 2020 Thanks! Ja de planten zien er over het algemeen verder goed uit. Quote
oscardevos Geplaatst: 30 juni 2020 Geplaatst: 30 juni 2020 Nee, niet iets om je zorgen om te maken. Als de bevruchting goed is gegaan, dan zal het vruchtbeginsel uitgroeien tot een tomaat (vruchtzetting). Zo niet, dan verschrompelt de bloem en valt af. Quote
akroma Geplaatst: 30 juni 2020 Auteur Geplaatst: 30 juni 2020 Aan de meesten zitten gewoon (gezond lijkende) tomaten. Planten zelf lijken ook prima. Ben wat huiverig geworden na het tomatendrama van 2019 in mijn tuin Quote
drahreg 48 Geplaatst: 5 juli 2020 Geplaatst: 5 juli 2020 hallo, mijn tomaten hadden dit ook, het is een tekort aan calcium, je kan bloesemrot bestrijden met calciumcarbonaat (antacid , rennie ) je doet 1 tablet in 1 liter water van te voren vergruizen en goed schudden in een spuitfles en spuit dit op de planten m.v.g. Gerhard Quote breur van Hendrik Jan
akroma Geplaatst: 6 juli 2020 Auteur Geplaatst: 6 juli 2020 Nieuw potentieel probleem geconstateerd bij mijn tomaten. De bovenste tomaat heeft een bruine rand om de kruin. Is dit normaal? Heb dit ras nog niet eerder gekweekt. Quote
oscardevos Geplaatst: 6 juli 2020 Geplaatst: 6 juli 2020 (aangepast) Je foto laat direct de oorzaak zien van deze bruine rand. De tomaten regenen nat en er blijft waarschijnlijk lang een laagje water in het kuiltje bij het kroontje staan. Blijkbaar levert dat wat aantasting op. Wel uitkijken, want Phytophora heeft voor infectie een blad- of ander plantoppervlak nodig, dat ca. 8 uur lang vochtig blijft. Bij de huidige weersomstandigheden heb je dat in zo'n kuiltje zo bereikt. Misschien kun je de tomaat iets liften zodat het regenwater niet blijft staan. Elke keer droog maken is ook zo wat, maar ik zou het doen om Phytophtora voor te blijven. Misschien heeft de bruinkleuring een andere oorzaak, maar dit is een optie. 6 juli 2020 aangepast door oscardevos Quote
akroma Geplaatst: 7 juli 2020 Auteur Geplaatst: 7 juli 2020 Het lijkt wel een soort rot te zijn. Maar ik heb aardig wat tomatenplanten dit jaar. Ik vrees dat met het huidige weer het onmogelijk is om alles droog te houden. Maar ik ga mijn best doen! Ik zag gisteren ook een aantal bladeren waar water op bleef liggen in een plasje. Quote
rorror Geplaatst: 7 juli 2020 Geplaatst: 7 juli 2020 Je kan eventueel te veel blad weghalen, zodat de zon en de wind het sneller droog kunnen krijgen. 2 bladeren nodig per tros volgens mij? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Grork Geplaatst: 24 juli 2020 Geplaatst: 24 juli 2020 Hier hebben tomaten met dieper liggend kroontje permanent een doorzichtige paraplu in de buurt. Het is een afgeschermd stukje waar ze staan, dat heb jij misschien niet? Toch maar zien dat het vocht uit het kroontje blijft. Hier werkt het prima! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.