vegetable_girl Posted July 20, 2020 Share Posted July 20, 2020 Dit is ongetwijfeld een echt beginnersvraagje maar ik vind er nergens iets over: wanneer is zomerprei nu klaar om te oogsten? Ik lees overal wel dat ze een stuk minder dik wordt dan winterprei, maar hoe dik is dat dan? Wanneer zijn ze dik genoeg om te oogsten? Of in welke periode hoor je ze te oogsten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 21, 2020 Share Posted July 21, 2020 Prei kun je oogsten naar behoefte en vanaf elke dikte. Er bestaat niet zo iets als het 'oogstrijp' zijn van prei al krijg je natuurlijk meer volume als de planten langer blijven staan. Uiteindelijke maximale dikte is voor een deel rasafhankelijk. De uiteindelijke dikte wordt verder bepaald door omstandigheden zoals grond en beschikbaarheid van mest en water. Zomerprei oogst je uiterlijk voor de vorst invalt omdat hij niet vorstbestendig is . 1 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
vegetable_girl Posted July 21, 2020 Author Share Posted July 21, 2020 Ok, bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted July 22, 2020 Share Posted July 22, 2020 Hey @vegetable_girl Op 31 december of 1 januari zaai ik altijd herfstprei, maar ik gebruik het als zomerprei. Deze preien worden nu dik genoeg om te oogsten. Zomerprei groeit en bloeit anders dan winterprei. Winterprei kun je zoals @Frans zegt “oogsten naar behoefte en vanaf elke dikte”. Maar met zomerprei ligt dat anders. Het probleem met vroeg gezaaide prei en snel groeiende zomerprei is dat de planten vroeg willen bloeien. Dat is hier nu het geval. Eergisteren zag ik dat een plant al een forse bloeistengel maakte met een duidelijke bloeiknop. Die prei mag bloeien en wordt niet opgegeten. De bloeistengel wordt alleen maar dikker en de hoeveelheid blad rond die stengel wordt dunner en langer. De prei wordt niet oneetbaar, maar zeker minder lekker dan een preitje zonder bloeistengel. Gisteren heb ik de twee dikste zomerpreien geoogst voor de pan. In eentje zat al het begin van een bloeistengel met een knop, in de ander nog niet. Die nog dunne bloeistengel heb ik er uit gehaald en de rest is lekker opgesmikkeld. Ook ik weet nooit zeker wanneer je de zomerpreien kunt oogsten – het hangt af van het groeiseizoen. Maar let op twee dingen: In de eerste plaats: controleer je preien op bloeistengels. Zie je niet alleen spits blad, maar ook een dikkere stengel in het midden verschijnen? Dan is het zeker tijd om te oogsten. Dan ben je net niet te laat. In de tweede plaats: als je preien al de dikte hebben van dunne bezemstelen, bedenk dan een lekker gerecht met prei, en probeer ze. Ik weet niet of je genoeg preien hebt staan om er een paar te proberen, maar ik zou er zeker aan beginnen als het bijna bezemstelen zijn. Dan zie je in de keuken, als je ze overlangs doorsnijdt, meteen of er binnenin een stengel groeit, of nog niet. Je kunt ze beter iets te jong oogsten dan te laat. Succes met je planten, laat ze niet tot bloei komen, succes met je oogst en smikkel er lekker van. 😋👍 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vegetable_girl Posted July 26, 2020 Author Share Posted July 26, 2020 Wauw, dat is nog eens een klaar en duidelijke uitleg, @Vinky, bedankt!! Ik heb er zeker voldoende om eens te proberen; ik zal eens aan de slag gaan met de dikste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted July 26, 2020 Share Posted July 26, 2020 @Vinky Ik wil toch even reageren op jouw post. Prei is een tweejarige plant. Het eerste jaar groeit het alleen maar en in het tweede jaar wil het gaan bloeien. Omdat jij extreem vroeg zaait gaan er bij jou planten in het eerste jaar al bloeien. Misschien toch iets later zaaien, zodat je het eerste jaar geen bloeistengels krijgt. Ik zie eigenlijk nooit in de prei op ons complex bloeistengels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted July 26, 2020 Share Posted July 26, 2020 Okee @hoekman , helemaal gelijk, als je het hebt over winterprei, maar deze vraag ging over zomerprei. Winterprei heb ik ook staan (bijna 100) en die gaat inderdaad pas bloeien volgend jaar mei of juni. Winterprei is een tweejarige plant. De zomerprei, waarover @vegetable_girl het heeft, en die je zaait eind december of begin januari begint echt nu al bloeistengels te maken, en gedraagt zich als een eenjarige plant. Het leuke van verschillende preirassen is dat je het hele jaar door kunt oogsten. Hey @vegetable_girl , dank voor je enthousiaste reactie! Smul er van! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts