Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Compostkwaliteit testen met tuinkers

Jorg

Recommended Posts

Tuinkers geeft snel een indicatie van de compostkwaliteit.

Voor het ongeoefende oog is het veel makkelijker en praktischer om de kwaliteit en compost te controleren aan de hand van de groei van tuinkers.

images69411371244158.jpg

Werkwijze

Vul 2 potten met de te testen compost en 1 met potgrond.

Zo kun je iets zeggen of een slechte opkomst veroorzaakt wordt door slecht tuinkerszaad.

Strooi in iedere pot een gelijke hoeveelheid tuinkerszaad (bijvoorbeeld 30)

Laat de potjes met tuinkers een week groeien.

Compost beoordelen:

Kiemingspercentage (Tel het aantal kiemplantjes van de hoeveelheid tuinkerszaad)

Een lage opkomst en veel misvormde kiemplantjes in de compost wijst op onrijpe compost.

Groei (gezonde mooie plantjes of kleine misvormde plantjes)

Ander manieren om compost te beoordelen

Verder kun je compost beoordelen door te kijken naar welke materialen er in zitten, wat de verhouding is tussen deze materialen, aanwezige organismen (o.a. wormen) en de geur.

• 5 months later...
  • 4 years later...

Ook bruikbaar als paardenmest-test?

Een dag of 5 a 7 geleden heb ik wat paardenmest van mijn mest/composthoop afgehaald. Was verse paardenmest van oktober 2015. Genomen van een stukje waarin nauwelijks ander compostspul zat. Daarin wat tuinkers gezaaid.

De tuinkers is vrijwel allemaal gekiemd. Ziet er nu zo uit (staat iets te warm, met wat weinig (dag) licht):

2016022217102687681456158179.jpg

Ik weet niet hoe het eruit zou zien als ik gezaaid zou hebben in verse pure paardenmest, warm van het paard (zou ik wel even kunnen proberen).

Vraag: kan ik nu voorzichtig concluderen dat deze mest rijp genoeg is om te verdelen over moestuinbedden?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Ook bruikbaar als paardenmest-test?

Dat ik het niet zeker weet. Mest is mest en geen compost

De truc bij compost is geen harde wetenschap. Maar het testje is gebaseerd op de aanname dat de stoffen die afkomen van verterend materiaal, met name het groene en stikstofrijke snel verterende spul, kieming tegenhouden.

Ik heb het testje enkele keren toegepast op mijn eigen compost, ooit. De tuinkers kiemde goed toen en ik concludeerde dat mijn compost dus wel rijp was. Eerlijk gezegd weet en zie ik nu wel zo een beetje hoe ver mijn compost is zonder zo een testje. Ik maak dat spul al 40 jaar of zo...let op de wormen en de mate van vertering van wat er zoal in zit en geef het zeker voldoende tijd....maar een harde en wetenschappelijk onderbouwde beslissing is dat in de praktijk niet....

Een meer recente waarneming met de groencompost van de milieu straat is dat zaad (niet specifiek tuinkers) daarin niet erg wil kiemen, hetgeen zou moeten betekenen dat die nog niet rijp is. Maar of dit zo is of dat het om andere redenen vreemd spul is, daar ben ik nog niet over uit. Als het een aantal maanden op de tuin ligt, komt er wel leven in en lijkt het te worden opgenomen door de bodem en geeft zaaien/planten daarin geen problemen meer... Maar tot die tijd lijkt het een bodemvreemde laag die er ligt te liggen en waarin weinig groeit. Aanvankelijk lijkt zelfs alle vocht er langs te lopen, maar na wat regenbuien gaat dat al wat beter. Omdat ik voldoende compost zelf kan maken (die geeft dit soort problemen niet) gebruik ik die van de milieu straat niet meer in de moestuin. Wel volop overigens in de stukken die ik aanleg of opknap in de bostuin.

Of je paardenmest echt rijp of gecomposteerd is, is overigens makkelijk te zien. Als je nog drollen erin kunt herkennen en hij is nog niet rul (valt lekker uit elkaar) en donkerbruin, bijna op het zwarte af....zou ik ze nog een paar maandjes lekker laten ouder worden. Ook veel wormenactiviteit betekent dat het tweede deel van het proces, zeg maar de omzetting naar meer humus-achtige verbindingen, nog in volle gang is. Er zijn veel mensen die in hun moestuin niet (volledig) gerijpte paardenmest gebruiken en vaak gaat dat prima. Het heeft echter een hogere (directe) voedingswaarde dan met risico van overbemesting en zelfs verbranding...dus uitkijken bij welke gewassen je het dan gebruikt en in welke hoeveelheden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.