Izak van Langevelde Posted July 26, 2020 Share Posted July 26, 2020 Een zus van me heeft een oude perenboom gevonden die vroeger op de boerderij stond waar mijn vader is opgegroeid. Nu zou ze het prachtig vinden als ze deze perenboom kon laten voortleven in haar eigen tuin. Is het mogelijk een tak van deze boom te enten op de stam van een jongere boom? Hoe zou ze dat moeten aanpakken? Zijn er kwekers die zoiets voor haar kunnen doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 27, 2020 Share Posted July 27, 2020 (edited) welkom! ja, dat kan nog een linkje leuk om zelf te proberen of een enter te vragen die in de buurt woont, waar woon je? Edited July 27, 2020 by RobO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Izak van Langevelde Posted July 27, 2020 Author Share Posted July 27, 2020 (edited) De zus woont in Friesland, en de boom staat in Zeeuws Vlaanderen... Edited July 27, 2020 by Izak van Langevelde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 27, 2020 Share Posted July 27, 2020 (edited) @ Izak van Langevelde Omdat ik in Zeeuws-Vlaanderen woon kan ik je misschien wel helpen. Nu kunnen we nog een oculatie doen. Eventueel in de winter nog eens enthout nemen en daarmee in het voorjaar enten. Bovendien nu even de boom en de vruchten bekijken om misschien het ras te bepalen en iets te snoeien om in de winter eventueel beter enthout te vinden indien nodig. Denk even na over wat voor een boom je wilt, waar ze komt te staan (bodem) e.d. want dat is bepalend voor de keuze van een onderstam. (Ik heb er nog enkele, maar niet alles, moet dat eventueel ook meebestellen ergens) Omdat ik wat mee probeer te werken aan het (stoof-)perenproject van de Noordelijke Pomologische Vereniging vind ik het in ieder geval ook interessant om te kijken of dit een bijzonder ras is misschien. Eventuele verdere afspraken via PB? Edited July 27, 2020 by weknow 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts