Huibert Geplaatst: 28 juli 2020 Geplaatst: 28 juli 2020 Hallo, ik heb een huis met boomgaard gekocht alleen zijn de bomen wat verwaarloosd/oud naar mijn mening. Hoe weet ik wanneer een boom te oud is en om moet of kan ik terugsnoeien of...? Ik heb wat foto's toegevoegd. ik heb twee bomen met een soort pruimen maar volgens vorige eigenaar niet lekker. Iemand enig idee wat het zijn? Nu iig nog keihard en wrang Verder een appelboom met hele kleine appels en wat foto's met stammen met veel mos, zwammen ed. Hoor graag of ik hier iets mee kan of dat ik opnieuw moet beginnen. Quote
redzebra Geplaatst: 28 juli 2020 Geplaatst: 28 juli 2020 Er zijn vele rassen van pruimen en jij hebt een late soort dus nog even wachten en kijken of je ze lekker vind. Foto 5 is geen probleem dat zijn gewoon mossen en korstmossen bovenop stam. Foto 4 en 6 is iets anders daar is het oude hout aangetast. 4 denk ik een grote tak die is gesnoeid en via de opening zijn er zwammen beginnen groeien (zwavelzwam ?), uiteindelijk zijn die zwammen een parasiet en verzwakt het kernhout van de boom maar die boom kan nog heel lang leven, hij gaat wel meer kans hebben op stormschade. 6 lijkt op stormschade waar een groot deel van de boom is afgebroken, maar idem de boom gaat er niet dood aan, misschien wel nodig om te ondersteunen, het kernhout verdwijnt en daarbij ook de stevigheid van de boom, wondafdekmiddel gaat dit niet tegenhouden. Ik had ook oude fruitbomen staan toen ik mijn huis kocht. o.a. 1 pruimelaar die volledig hol was vanbinnen maar heeft het nog 20 jaar uitgehouden. Alles hangt af of je ze wil houden omwille van de lekkere vruchten, of juist niet en wil je toch andere soorten te zetten. Quote
harms1 Geplaatst: 31 juli 2020 Geplaatst: 31 juli 2020 Ze hebben in ieder geval een snoeibeurt nodig, deze bomen...de pruimen ongeveer in oktober, meteen na de oogst... De appelboom later, in februari meestal....als.u niet weet hoe of wat, zou ik een expert erbij halen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.