Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pompoenraadsel

Recommended Posts

Hallo

Dit is mijn eerste jaar met een moestuin en heb een pompoenplant waarvan ik me afvraag wanneer de pompoenen komen en zo ja waar ze dan komen. Let op deze plant is slechts een probeersel die ik gratis als stekje heb op mogen halen. Ik had begrepen dat ik in een pot kleine pompoenen kreeg maar tot nu toe lijkt het eerder alsof ie dood gaat. Kan iemand mij hier meer over vertellen ? Komen er nog pompoenen of is hij bijna klaar voor de groen kliko ? Is er nog hoop... ?

IMG_20200730_093033.jpg

IMG_20200730_093028.jpg

IMG-20200723-WA0005.jpeg

IMG_20200730_093526.jpg

Edited by Veensmeisje86

Dit lijkt me een duidelijk tekort aan voedingsstoffen, op dit moment vooral een tekort aan stikstof. Pompoenen zijn enorme "vreters" dus die hebben veel voedingsstoffen nodig. Het lijkt me nog niet te laat, hoewel het bloeien nu meer op een overlevingsstrategie lijkt. Als je pompoentjes wil oogsten, zul je vanaf nu wekelijks een (vloeibare) bemesting moeten doen. Koemestkorrels werkt m.i. nu te langzaam. Ik kweek uitsluitend pompoenen in de volle grond, maar wellicht kunnen moestuincollega's met potkweek ervaring advies geven over een product + dosering.

• Like 1

Mijn vriendin zweert bij de vloeibare mest van action.. iemand daar (goede) ervaring mee en ja tekort kan kloppen hij zit al erg lang in die pot met dezelfde grond. De aangegeven 6-8 weken voeding zijn indd allang voorbij. Wel goed opgemerkt daar had ik zelf niet aan gedacht. 

Ik zou de volgende keer een pompoensoort kiezen die geschikt is voor in een pot, liefst eentje die niet rankt ook. Zo'n rank wil eigenlijk steeds een wortel maken om nog meer vocht en voeding op te kunnen nemen en dat lukt niet op tegels. Deze bijvoorbeeld: https://denieuwetuin.be/home/427-gold-nugget.html 

Op 30-7-2020 om 09:56, Veensmeisje86 zei:

Mijn vriendin zweert bij de vloeibare mest van action.. iemand daar (goede) ervaring mee

Dat is de enige vloeibare mest welke ik koop, en geef dat weekelijks aan alle planten. Alles blijft groen, nagenoeg geen blad wat geel word en er af valt.
Heb vroeger ook duurdere gebruikt, maar merk daar niet echt het verschil mee.

Wel verbruik ik zo'n 4 flessen in het seizoen.

• Like 1

Ja die gebruik ik. Maar in die fles zit geen P (van npk)

Die gebruik ik bij de pepers en aardbeien.

En mix het af en toe met de binnen of buiten variant van de voeding. Zodat er toch nog wat P inzit.

Voor binnen:

Plantenvoeding voor binnenplanten | Action.com

voor buiten:

Plantenvoeding Korrels Aanbieding bij Action

• Like 2