Rantje Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Ik heb een vijvertje en daar stikt het van de huisjesslakken in, maar gek genoeg er om heen niet. Ik zie nooit die slakken op de oever ergens aan mn planten vreten. Ook ´s avonds in het donker niet. Het lijkt wel of ze zich in de vijver het lekkerste voelen. Ik las ergens op het forum dat de slakken uit de sloot de moestuin inkropen, en vraag me nu af of ik een ander soort slakken heb in de vijver? In je vijver heb je posthornslakken, poelslakken en kleinere waterslakjes. Dat zijn niet dezelfde slakken die in de tuin kruipen! Overigens is de Poelslak ook voor je waterplanten totaal niet schadelijk!En komt alleen maar voor in schoon, stilstaand water voor! Over de andere slakken zijn het de naaktslakken die voor schade zorgen.Huisjesslakken eten in principe alleen rottend blad. Huisjesslakken hebben nog een voordeel, ze eten de eitjes van de naaktslakken! Bier kan je ook verdunnen met water en ik las dat melk ook gebruikt kan worden. Maar vergeet niet dat je zo misschien wel meer slakken de tuin inhaalt. Nog 1 tip: dode naaktslakken trekken heeeel veel nieuwe slakken aan. Dus opruimen die boel! Volgens een vrouw van de egelbescherming zijn die eco korrels ook erg slecht voor vooral de jonge egels. Ze worden er wel degelijk ziek van, krijgen diaree, drogen uit en gaan zo alsnog dood. Terwijl egels kilo's slakken eten! En geen zout strooien op de slakken, dat is zo dieronvriendelijk Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Ahaa goed om te weten...alweer iets bijgeleerd Wat weet jij veel van die dingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Hihi ik heb gewoon een rare moeder Dus wij gaan al jaren met laarsen aan, een emmer, schepnet etc. op pad!Door poeltjes lopen, beestjes scheppen, kikkers opsporen.... En dan thuis uitpluizen wat we tegengekomen zijn. Beestjes gaan ook regelmatig een paar daagjes logeren bij ons Doen we al zo lang als ik me kan herrinneren eigenlijk, was altijd jaloers want m'n moeder kon verder de poel in dan ik. Ik had kleine voetjes dus de hoogte van mijn kaplaarsen kwam nog niet tot de helft van die van mams! Opa is de vogelman van ons al weet m'n mams daar ook wel het een en ander van hoor! En ik weet van veel dingen dus een beetje! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Huisjesslakken hebben nog een voordeel, ze eten de eitjes van de naaktslakken! Goed om te weten. Van de egel wist ik al dat ik die in de tuin wou houden. Ik heb ook heel veel huisjesslakken. Die moet ik dus ook houden... Niet dat ik er ooit wat mee deed. Wat ik zag: Plant een hosta naast de salade. Kunnen ze die opeten. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 21, 2011 Share Posted November 21, 2011 Wat ik zag: Plant een hosta naast de salade. Kunnen ze die opeten. Ja in Maartensdijk is een biologische tuin waar ze de groentetuin geheel met hosta`s hebben omringd..lekker slim! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted November 22, 2011 Share Posted November 22, 2011 Leuk idee en mooi! Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
lolodino1 Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Tegen een paar slakjes kan ik tegen, maar teveel is teveel! Voor degenen die nood heeft aan wat extra tips voor het weren van die kolonie slakken kijk eens op www.magische-tuinen.be! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Net kwam ik een (nieuwe) tip tegen slakken tegen: Padden uitnodigen om in je tuin te wonen. We hebben hier altijd wat padden uithangen. Misschien helpen die de egel wel om de slakkenpopulatie laag te houden... http://www.examiner.com/green-living-in-national/green-living-101-what-to-do-about-garden-slugs Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
estherbes Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Ja bij enorme hoeveelheden slakken gaat er inderdaad aardig wat doorheen.maar niet als je de drie methodes tezamen gebruikt en zoals geschreven moeten de "lokmiddelen" buiten de tuin staan,met alleen bier IN de tuin komen de slakken van een wijde omgeving op de geur af. Wij hebben bij gebrek aan plaats altijd de lege bierbakken buiten staan...komen ze daar ook op af? Heb er nog nooit eentje bijv in een fles gezien, wel op veel plekken daarnaast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
estherbes Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Ik heb dit kasje in mijn tuin staan. Ik ga over de hele omtrek kopertape trekken tegen de slakken. Ben benieuwd of ze dan wegblijven! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juul Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Koper schijnt niet te werken: http://de-kleine-dingen.blogspot.nl/2010/05/hoe-bestrijd-je-slakken.html Als je nu eens de bak aan de randen zou insmeren met vet waardoor de bak een glijbaan wordt voor de slakken is dat wellicht een idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 je moet vlgns mij het koperdraad even schuren en ontvetten en er moet contact met de grond zijn, dan heb je een klein elektrisch spanninkje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
estherbes Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Goeie tip RobO, is de moeite waard om uit te proberen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Een stelletje buur kinderen die 2 cent per slak ontvangen werkt hier erg goed Heel gezellig ook! Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 ja werkt hier ook, de hele buurt had slakken geleverd aan de kleine zakenman ot: zo kopen we ook regelmatig lieveheersbeestjes, dat werkt prima, binnen een week zitten er al kleine larven aan de maaltijd (lastig linkje) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Gewoon slakkenkorrels hier. Trekt iedere slak aan en ze sterven ook allemaal uit. Kunnen ze ook niet voortplanten zodat ik minder last heb doorheen het jaar. Doe het zeker niet met plezier, slakken 'uitmoorden', maar we kunnen niet het beste van alles hebben in dit leven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Slakkenkorrels ga ik niet meer gebruiken. De stank van dode slakken, bah! De oorzaak van mijn slakkenplaag telkens, de struiken bij de buur, is weggehaald, dus ik hoop minder slakken onder de schutting door te krijgen ditmaal. Zoals zo velen doen, in de avond met een zaklamp slakken plukken, ik trek er huishoudhandschoenen bij aan, deponeer ze vooralsnog in het compostvat. Als de kippen er zijn ga ik ze uiteraard voeren met de slakken uit mijn tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ecocycle Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Ik zou ze niet in het compostvat doen, daar overleven ze keurig en worden ze nog gevoerd ook, en vervolgens help je ze ook nog eens door ze netjes over de tuin te verspreiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Ach ja, natuurlijk... de voortplanting. En als ik ze nou niet dood wil maken, wat moet ik er dan mee? In het gemeentegrasveld gooien voor 't huis? Daar komen kraaien, lusten die slakken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ecocycle Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 prikpil ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Bwaja als je bereid bent ze aan de kippen te voeren kan je ze ook wel doden he . Dat is praktisch hetzelfde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Ja dat weet ik haha, maar dan heeft het nog enig nut om ze in mootjes te hakken.... Laat maar ik heb ze al een prikpil gegeven op advies van ecocycle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts