Jump to content

Slakken weren

Recommended Posts

Ik heb een vijvertje en daar stikt het van de huisjesslakken in, maar gek genoeg er om heen niet. Ik zie nooit die slakken op de oever ergens aan mn planten vreten. Ook ´s avonds in het donker niet. Het lijkt wel of ze zich in de vijver het lekkerste voelen. Ik las ergens op het forum dat de slakken uit de sloot de moestuin inkropen, en vraag me nu af of ik een ander soort slakken heb in de vijver?

In je vijver heb je posthornslakken, poelslakken en kleinere waterslakjes. Dat zijn niet dezelfde slakken die in de tuin kruipen!

Overigens is de Poelslak ook voor je waterplanten totaal niet schadelijk!

En komt alleen maar voor in schoon, stilstaand water voor!

Over de andere slakken zijn het de naaktslakken die voor schade zorgen.

Huisjesslakken eten in principe alleen rottend blad.

Huisjesslakken hebben nog een voordeel, ze eten de eitjes van de naaktslakken!

Bier kan je ook verdunnen met water en ik las dat melk ook gebruikt kan worden. Maar vergeet niet dat je zo misschien wel meer slakken de tuin inhaalt.

Nog 1 tip: dode naaktslakken trekken heeeel veel nieuwe slakken aan. Dus opruimen die boel!

Volgens een vrouw van de egelbescherming zijn die eco korrels ook erg slecht voor vooral de jonge egels. Ze worden er wel degelijk ziek van, krijgen diaree, drogen uit en gaan zo alsnog dood.

Terwijl egels kilo's slakken eten!

En geen zout strooien op de slakken, dat is zo dieronvriendelijk

Hihi ik heb gewoon een rare moeder

Dus wij gaan al jaren met laarsen aan, een emmer, schepnet etc. op pad!

Door poeltjes lopen, beestjes scheppen, kikkers opsporen....

En dan thuis uitpluizen wat we tegengekomen zijn. Beestjes gaan ook regelmatig een paar daagjes logeren bij ons

Doen we al zo lang als ik me kan herrinneren eigenlijk, was altijd jaloers want m'n moeder kon verder de poel in dan ik. Ik had kleine voetjes dus de hoogte van mijn kaplaarsen kwam nog niet tot de helft van die van mams!

Opa is de vogelman van ons al weet m'n mams daar ook wel het een en ander van hoor!

En ik weet van veel dingen dus een beetje!

Huisjesslakken hebben nog een voordeel, ze eten de eitjes van de naaktslakken!

Goed om te weten. Van de egel wist ik al dat ik die in de tuin wou houden. Ik heb ook heel veel huisjesslakken. Die moet ik dus ook houden... Niet dat ik er ooit wat mee deed.

Wat ik zag: Plant een hosta naast de salade. Kunnen ze die opeten.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 3 months later...
  • 3 weeks later...

Net kwam ik een (nieuwe) tip tegen slakken tegen: Padden uitnodigen om in je tuin te wonen.

We hebben hier altijd wat padden uithangen. Misschien helpen die de egel wel om de slakkenpopulatie laag te houden...

http://www.examiner.com/green-living-in-national/green-living-101-what-to-do-about-garden-slugs

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 10 months later...

Ja bij enorme hoeveelheden slakken gaat er inderdaad aardig wat doorheen.

maar niet als je de drie methodes tezamen gebruikt en zoals geschreven moeten de "lokmiddelen" buiten de tuin staan,met alleen bier IN de tuin komen de slakken van een wijde omgeving op de geur af.

Wij hebben bij gebrek aan plaats altijd de lege bierbakken buiten staan...komen ze daar ook op af? Heb er nog nooit eentje bijv in een fles gezien, wel op veel plekken daarnaast.

• 1 month later...
  • 2 weeks later...

Gewoon slakkenkorrels hier. Trekt iedere slak aan en ze sterven ook allemaal uit. Kunnen ze ook niet voortplanten zodat ik minder last heb doorheen het jaar.

Doe het zeker niet met plezier, slakken 'uitmoorden', maar we kunnen niet het beste van alles hebben in dit leven.

Slakkenkorrels ga ik niet meer gebruiken. De stank van dode slakken, bah!

De oorzaak van mijn slakkenplaag telkens, de struiken bij de buur, is weggehaald, dus ik hoop minder slakken onder de schutting door te krijgen ditmaal.

Zoals zo velen doen, in de avond met een zaklamp slakken plukken, ik trek er huishoudhandschoenen bij aan, deponeer ze vooralsnog in het compostvat. Als de kippen er zijn ga ik ze uiteraard voeren met de slakken uit mijn tuin.