Jump to content

Slakken weren

Recommended Posts

Als de tuingrond rijk en vruchtbaar is en malse groenten voortbrengt, dan hebben de slakken het naar hun zin, vooral in een nat seizoen.

De naakte slak is verwant aan de huisjesslak maar heeft slechts een dun schildje ter bescherming. Deze schepsels heten gastropoda omdat ze hun maag in hun dikke, slijmachtige "voet" hebben, die zich aan de groene bladeren hecht en ze verslindt.

Slakken gaan op de geur af en verplaatsen zich 's nachts in de tuin, waarbij ze een dun, slijmachtig spoor achterlaten. Ze zijn in staat tot in de top van welke plant dan ook te klimmen en eten bij voorkeur de meest malse bladeren uit sla en kool.

Slakken kunnen door een strooisel van eikeschors en eikebladeren op een afstand gehouden worden. Een aftreksel van alsem in het voor- en najaar op de grond gesprenkeld, weert ze af door de bittere geur. Houtas rond de planten veroorzaakt een slijmafscheiding bij de slakken, die tot uitputting en zelfs de dood kunnen leiden.

Slakken kruipen onder grapefruitschillen en zelfs onder planken die in de tuin gelegd zijn. Nadat ze zich onder het aas verzameld hebben, kunnen ze weggehaald en vernietigd worden. Zout op een slak gestrooid laat de slak verschrompelen en zijn vocht verliezen, zodat zij tenslotte dood gaat.

Ongebluste kalk om gedeelten van de tuin gestrooid, houdt ook de slakken weg. Na regen moet echter opnieuw gestrooid worden.

Slakken worden aangetrokken door ondiepe schalen met bier. Ze drinken het bier en verdrinken erin....

Houtas rond de planten veroorzaakt een slijmafscheiding bij de slakken, die tot uitputting en zelfs de dood kunnen leiden.

Ga ik eens proberen, in mij tuin zitten ze overal dat komt doordat ik aan de ene kant een sloot heb en aan de andere kant een wal van hoog gras en jonge boompjes, ik wordt er helemaal gek van.

Omdat het kan.

De schaar

Leuk spul die beestjes, net even zitten lezen maar wel een duur grapje! 150 euro voor mijn 300 m2!

Weet jij hoe dat zit, die nematoden blijven maar 6 weken actief maar brengen in de slakken wel nieuwe nematoden voort. Blijven die dingen altijd in je grond zitten dan of vertrekken ze naar mijn buurman waar dan nog wel slakken zitten? Ik las dat ze namelijk actief op zoek naar hun prooi gaan dus als er geen slakken bij mij of bij jou zitten dan lijkt het mij logisch dat die nematoden of vertrekken of ze zullen zich niet voort kunnen planten en dan is het maar een tijdelijke oplossing toch?

Las trouwens ook dat er de mogelijkheid is dat er in elke tuin roofnematoden kunnen zitten die die slakkenjagers dan weer op kunnen vreten!

Klinkt geweldig, maar ben nog niet overtuigd of het op langere termijn zal werken (op mijn lapje grond)en dat is toch wel een vereiste voor die prijs!

Even a broken clock is right twice a day

Wat ik beschreven heb is de biologische bestrijding van slakken.Ikzelf gebruik een busje met blauwe korreltjes. Geen enkele slak kan ervan afblijven, maar dat is dan ook hun einde...

De schaar

Leuk spul die beestjes, net even zitten lezen maar wel een duur grapje! 150 euro voor mijn 300 m2!

Weet jij hoe dat zit, die nematoden blijven maar 6 weken actief maar brengen in de slakken wel nieuwe nematoden voort. Blijven die dingen altijd in je grond zitten dan of vertrekken ze naar mijn buurman waar dan nog wel slakken zitten? Ik las dat ze namelijk actief op zoek naar hun prooi gaan dus als er geen slakken bij mij of bij jou zitten dan lijkt het mij logisch dat die nematoden of vertrekken of ze zullen zich niet voort kunnen planten en dan is het maar een tijdelijke oplossing toch?

Las trouwens ook dat er de mogelijkheid is dat er in elke tuin roofnematoden kunnen zitten die die slakkenjagers dan weer op kunnen vreten!

Klinkt geweldig, maar ben nog niet overtuigd of het op langere termijn zal werken (op mijn lapje grond)en dat is toch wel een vereiste voor die prijs!

Het schijnt ook zo te zijn dat die nematoden alleen goed aktief worden bij een bepaalde temperatuur, en dat dat nogal nauw luistert.

Ik ga ook voor de schaar, vooral omdat ik resultaat zie..zoals ik net bij Leslie op haar seizoen schreef, iedere slak die zich mag voortplanten legt 500 eitjes per jaar. meteen bij de eerste tekenen van het voorjaar beginnen met knippen scheelt heel erg veel slakken.

Guus kan je de slootkant schoonhouden ( gras laag) dan hou je de slakken wel aan de andere kant, het zou me verbazen als een slak een sloot over kan steken zonder rietstengels of andere overhangende planten..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

De schaar

Ik heb ze hier gezien voor 20 euro voor circa 40m2 (krijg je wel 12 miljoen van die dingen voor je geld!) dus da's ongeveer dezelfde prijs. Maar ik ga ervan uit dat ik ze inzet twee weken voor mijn (meest kwetsbare) kiemplanten uit de grond komen. En die kiemplantjes passen wel op 40m2 bij mij - sowieso heb ik niet zo'n groot oppervlak met planten. Want ik geloof dat ze wel twee weken nodig hebben om zelf tot een formaat te komen om de slak te kunnen killen. Of zoiets. Ik heb me erin verdiept maar ben het direct weer vergeten nadat ik besloten had dat dit een goed idee was voor volgend jaar

Als mijn kiemplantjes een beetje hebben kunnen groeien dan kunnen ze wel op tegen de slakken, zeker wanneer ik en de schaar een handje helpen. Maar het is vooral het begin stadium waarin ik die slakken echt niet kan gebruiken.

En luc heeft op twitter gevraagd naar ervaringen, waren er niet veel maar degenen die reageerden hadden tot 60% minder slakken (voor zover je dat accuraat kan meten).

Ik zie het zeker niet als lange termijn oplossing maar meer als hulp bij het opgroeien. En die 20 euro is goedkoper dan steeds nieuwe biertjes in al die potjes te moeten kiepen. Geloof mij maar, dat heb ik uitgerekend!

En dat er in mijn tuin gebrek aan slakken is voor deze killers, dat kan ik me niet voorstellen. En de dag dat dat wel zo is dan gaat hier de vlag uit

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Guus kan je de slootkant schoonhouden ( gras laag) dan hou je de slakken wel aan de andere kant, het zou me verbazen als een slak een sloot over kan steken zonder rietstengels of andere overhangende planten..

Ik ga het proberen, maar ze blijven denk ik toch nog komen vooral als het vochtig weer is geweest

Omdat het kan.

Eigenlijk is het zo dat de meeste middelen die op de markt zijn slakken aantrekken,je zal het goedje dus ver van de moestuin moeten leggen.

Ik gebruik ijzersulfaat en bier,het is goedkoop en werkt goed.

Rond de tuin ligt een geïmpregneerde plank die 20 cm boven de grond uitsteekt ,op de plank zit een ijzerdraad met een schrikdraadtransformator,welke ook helpt tegen muizen.

Dat schrikdraad is inderdaad helpvol tegen de muizen, slakken wist ik niet. Bier vind ik niet goedkoop, als je duizenden slakken hebt gaat er echt veel bier doorheen en dat is toch niet goedkoop, zelfs als je pisbier van de Lidl koopt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Bier vind ik niet goedkoop, als je duizenden slakken hebt gaat er echt veel bier doorheen en dat is toch niet goedkoop, zelfs als je pisbier van de Lidl koopt.

Mijn ervaring ook, ik heb het eens bijgehouden dit jaar: per week gaat er ruim 8 liter bier doorheen op een netto opp. van nog geen 30 m2. Dat bier kost 60 cent per liter. Da's bijna 5 euro per week!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Bier vind ik niet goedkoop, als je duizenden slakken hebt gaat er echt veel bier doorheen en dat is toch niet goedkoop, zelfs als je pisbier van de Lidl koopt.

Mijn ervaring ook, ik heb het eens bijgehouden dit jaar: per week gaat er ruim 8 liter bier doorheen op een netto opp. van nog geen 30 m2. Dat bier kost 60 cent per liter. Da's bijna 5 euro per week!

je voert ze eerst dronken en dan knip je ze? dat is dan wel weer heel greenpeace... lol

iemand hier ervaring met kopertape?

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Heeft er iemand al eens last gehad van slakken op het balkon? Ik had aangenomen dat mijn balkon groenten wel veilig zijn (heb nog niks gezien) maar is dit ook zo?

Ik heb niet echt een balkon maar een terras op een binnentuin op dak van de parkeergarage. Maar het lijkt wel op een balkon in die zin dat er geen volle grond is. In ieder geval: ontzettend veel slakken hier. Een deel van het probleem is denk ik dat er bijna geen natuurlijke vijanden zijn. Vogels komen hier nauwelijks. Egels en padden kun je helemaal wel vergeten.

Ik strooi elke avond een paar theelepels blauwe ecostyle-korrels, en die gaan elke nacht bijna schoon op. Verder stamp ik wat ik zie plat (speciaal hippe tuinklompjes gekocht voor dat doel). En ik probeer zoveel mogelijk eitjes te vinden en plat te stampen. Maar het is echt vechten tegen de bierkaai.

Bier werkt wel goed maar is inderdaad duur. Scherpe dingen werkt volgens mij niet. Heb weleens een video op youtube gezien van een slak die over een scheermes kroop. Over de snijkant dus. Rechtstandig over de snijkant. Werkt niet.

Koper werkt wel, - ik heb dit jaar m'n lupines in koperen potten van de vrijmarkt gezet, en daar is geen slak aangeweest, terwijl ze echt GEK zijn op lupines. Ik heb ook kopertape om veel potten heen zitten, en dat werkt ook wel, het probleem is alleen dat je het schoon moet houden (als er zand op zit kruipen ze er wel overheen), en je moet opletten dat er geen 'bruggetjes' zijn van overhangende plantendelen waar ze op kunnen kruipen om het koper te omzeilen. Ze laten zich gerust van een hoger gelegen plant vallen ook, je bekoperde pot in. Dus kopertape op potten is leuker in theorie dan in de praktijk. Maar koperen potten waar niks boven hangt en die nergens tegenaan staan, dat werkt goed.

Dat schrikdraad is inderdaad helpvol tegen de muizen, slakken wist ik niet. Bier vind ik niet goedkoop, als je duizenden slakken hebt gaat er echt veel bier doorheen en dat is toch niet goedkoop, zelfs als je pisbier van de Lidl koopt.

Ja bij enorme hoeveelheden slakken gaat er inderdaad aardig wat doorheen.

maar niet als je de drie methodes tezamen gebruikt en zoals geschreven moeten de "lokmiddelen" buiten de tuin staan,met alleen bier IN de tuin komen de slakken van een wijde omgeving op de geur af.Het nadeel is dat het schrikdraad niet werkt als er bladeren overheen liggen,daarom ijzersulfaat aan de buitenkant van de plank en bij gekonstateerde schade bier aan de binnenkant.

De natuur zelf heeft ook een antwoordt.

Vogels,slangen,ganzen,eenden,padden en egels eten slakken.

Zelfs kippen schijnen een natuurlijke vijand te zijn

Loopkevers eten eieren en jonge slakken.

Zelf ben ik nog niet zover ,maar ben wel van plan een goed millieu te creeren voor enkele natuurlijke vijanden,zodat ik zelf op een warme zomeravond het bier zelf kan nuttigen.

Ik heb een vijvertje en daar stikt het van de huisjesslakken in, maar gek genoeg er om heen niet. Ik zie nooit die slakken op de oever ergens aan mn planten vreten. Ook ´s avonds in het donker niet. Het lijkt wel of ze zich in de vijver het lekkerste voelen. Ik las ergens op het forum dat de slakken uit de sloot de moestuin inkropen, en vraag me nu af of ik een ander soort slakken heb in de vijver?

Koper werkt wel, - ik heb dit jaar m'n lupines in koperen potten van de vrijmarkt gezet, en daar is geen slak aangeweest, terwijl ze echt GEK zijn op lupines. Ik heb ook kopertape om veel potten heen zitten, en dat werkt ook wel, het probleem is alleen dat je het schoon moet houden (als er zand op zit kruipen ze er wel overheen), en je moet opletten dat er geen 'bruggetjes' zijn van overhangende plantendelen waar ze op kunnen kruipen om het koper te omzeilen. Ze laten zich gerust van een hoger gelegen plant vallen ook, je bekoperde pot in. Dus kopertape op potten is leuker in theorie dan in de praktijk. Maar koperen potten waar niks boven hangt en die nergens tegenaan staan, dat werkt goed.

ok, maar op zich vormt de koper(tape) wel een barriere dus, dat ze zich laten vallen in potten had ik ook al gemerkt en via een blaadje toch in je bak/pot terecht komen ook, voor volgend jaar wil ik verhoogde bakken gaan maken in mijn tuin voor tomaten, aubergine, paprika's en pepers met een afdak erboven en zat eraan te denken om een koper rand eromheen te maken.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.