HuubvG Geplaatst: 2 november 2022 Geplaatst: 2 november 2022 Ik maak er de bekende rijst mee, kleuren en op smaak brengen. Volgens de recepten eerst de saffraan drogen, drie maanden rijpen en droog opslaan. Voor gebruik weken, dan pas door de rijst. Een stampertje of 3 a 4 is genoeg voor een portie rijst. Hoeveel stampers doe je in een kop thee? Ik wil het wel eens proberen, al gaat de saffraan hier snel genoeg op. Mijn hele oogst tot nu toe. De lichtkleurige zijn van gisteren en vandaag. Quote
fre3ke Geplaatst: 3 november 2022 Geplaatst: 3 november 2022 Ik doe een stamper of 7 in een kop thee. Het is erg decadent. 1 Quote
Arja Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 (aangepast) Was wat en onkruid tussen de saffraan weg aan het plukken, trok per ongeluk wat saffraan mee. Is nog een beetje vroeg denk ik? Loof is half bruin half groen. Bolletjes zien er best ok uit. 18 mei 2023 aangepast door Arja Quote
Mellie Geplaatst: 19 mei 2023 Geplaatst: 19 mei 2023 Ah saffraan, daar heb ik ook nog wel een vraag over. Ik laat alles zitten en haal ze nooit uit de grond. Ik heb van de zo’n 200 stuks saffraanbolletjes, amper oogst. Krijg vooral loof. Weinig bloemen, dus ook weinig stampers. Wat moet ik anders doen? Quote
HuubvG Geplaatst: 19 mei 2023 Geplaatst: 19 mei 2023 @Arja, is niet zo erg dunkt me, het loof is al ver heen met afsterven. Loof eraan laten zitten en terugplaatsen, nu of in september. @Mellie, waren het kleine bolletjes toen je ze kreeg (veel voor weinig )? Kan even duren voordat ze gaan geven. Staan ze ver genoeg van elkaar af, én op het zonnigste en lichtste plekje van de tuin? 1 Quote
Mellie Geplaatst: 19 mei 2023 Geplaatst: 19 mei 2023 Neuh, vond ze niet klein. Maar wat is dan groot? Ze staan heel zonnig en komt elk jaar netjes op. Maar de bloemen zijn er ook nooit in sept. Echt dik 2 3 maanden later. Quote
Mellie Geplaatst: 15 juni 2023 Geplaatst: 15 juni 2023 Iemand nog tips voor mijn saffraankrokus problematiek? Veel loof, weinig bloem kort gezegd. Ik kat de bollen zitten. Staan op het zuiden. Bloemen komen sowieso ook nooit in sept (dit jaar voor het eerst 2 geloof ik in okt, wat dus vroeg was). Quote
Vastone Geplaatst: 15 juni 2023 Geplaatst: 15 juni 2023 Ik kan je er helaas nog niet mee helpen! Heb voor 't eerst safraanbollen besteld bij Sativus (50x bio maat 10/11). Deze worden in de zomervakantie uitgeleverd dus hopen dat dat goed gaat met de tuin/huisoppas en het pakketje. Ben wel super benieuwd of 't wat word! Vind saffraan heerlijk om te gebruiken in gerechten maar de kwaliteit valt vaak wel wat tegen, ben benieuwd of dat met eigen saffraan anders is. Quote
HuubvG Geplaatst: 15 juni 2023 Geplaatst: 15 juni 2023 @Mellie, heb je (eerdere) foto's van je saffraanveldje om te laten zien hier? Wellicht dat iemand aan de hand daarvan iets zinnigs kan zeggen? @Vastone, het wordt vast wel wat, zoals bij mij (of niet, zoals bij Mellie ). Als het zover is dan speelt het drogen, rijpen (3 maanden) en bewaren ook een rol. Succes beiden! 2 Quote
Mellie Geplaatst: 15 juni 2023 Geplaatst: 15 juni 2023 Foto’s gemaaktIk heb bijna alles in potten, zodat ik niet in de war kan raken met andere krokussen. Er is echter 1 stuk in de tuin waar ze wel in de grond zitten, maar wat ik goed uit elkaar kan houden. Dat is dus hier, waar alle papavers groeien. Het is de voorste rij die straks helemaal kaal is en daar staan ze als enige in de volle grond. Verder staan ze in dit soort bakken, maar ook een paar in potten. 4 in deze bato bakken met enkel saffraan in hetzelfde rijtje. Rest in bloempotten bij andere beplanting. Zonnescherm staat omlaag, maar ook dit is op het zuiden en zonnig. Hoefijzer van de dochter hoort er overigens niet bij. Quote
HuubvG Geplaatst: 15 juni 2023 Geplaatst: 15 juni 2023 Dank voor de foto's, met die warmte een hele moeite... De border lijkt wel geschikt, mits ze genoeg licht krijgen, maar zoals je zegt, tegen die tijd is een groot deel van die begroeiing wel weer weg (of je haalt het weg). De bakken lijken me wat ondiep, terwijl je ook nog weinig grond erin hebt. De krokussen hebben wel wat ruimte nodig om goed te gedijen, ook qua onderlinge afstand. Ik weet niet hoeveel je erin hebt zitten, maar wellicht maak je weer wat foto's als ze er allemaal boven staan, en kunnen we verder meedenken voor een goeie oogst? Quote
Mellie Geplaatst: 15 juni 2023 Geplaatst: 15 juni 2023 Ik kan ze in diepere potten zetten. Zou dat uitmaken? Maar die in diepe potten (100 l of meer) zitten, doen exact hetzelfde. Ik weet het gewoon niet. Baal er wel een beetje van, want gebruik graag saffraan. Die in de volle grond hebben straks weer alle ruimte. Daar gebeurt dus ook al zo weinig. Misschien houden ze niet van veengrond, maar de rest zit in potgrond. Ik vind ze maar lastig, dat blijkt. Quote
HuubvG Geplaatst: 24 juni 2023 Geplaatst: 24 juni 2023 @Lia56, na alle pech hierboven, en wat je in een ander topic vertelde over het verwijderen van onkruid dat geen onkruid was (ik weet het niet meer precies), heb je er misschien wat aan dat ik mijn saffraancrocussen wil rooien en niet meer terugplaatsen. Dus als je wilt kun je ze krijgen. Helaas heb ik vanwege pc-opruiming geen foto van de bloeiende saffraan, maar terug in dit topic staan wel foto's van de bollen en de groei,. Wel is er een recente foto waarop je het aantal kan inschatten. Onder elk roerhoutje zit een bol. Nadat ze begin juni uitgebloeid waren, wilde ik de plek waar ze zitten afbakenen met een stokje, om alvast te kunnen beginnen met een tussenteelt van wat verschillende gewassen, waartussen de saffraan in september weer door zou kunnen groeien. Nu wil ik verder in mijn tuin met deze kleine bodembedekkers, en wil geen gedoe meer met eetbare gewassen. Van de saffraan vind ik het nadeel dat juist in de zomer juist in een siertuin, juist dit plekje hiervoor vrij moet houden. Als het qua cyclus nog kan, wil ik ze er ook wel nu uitspitten, ik kan de tussengewasjes nog wel tijdelijk uithalen en later terugplaatsen. Even opzoeken/uitzoeken of dat kan en of je ze wel wilt? Zo niet, dan mogen ze naar een andere liefhebber. 4 Quote
Lia56 Geplaatst: 24 juni 2023 Geplaatst: 24 juni 2023 @HuubvG Lijkt mij geweldig! Dank je wel voor jouw aanbod. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 25 juni 2023 Geplaatst: 25 juni 2023 O ja, ik heb het bewuste stukje teruggevonden... De bollen komen deze week jouw kant op (adres graag even opnieuw per PB, dan hoef ik niet te zoeken). Ze kunnen dan in september de grond in, ik hoop dat het tegen die tijd allemaal weer lukt en dat je een paar m² schone grond beschikbaar hebt. Quote
HuubvG Geplaatst: 25 juni 2023 Geplaatst: 25 juni 2023 Graag gedaan! Dit zijn ze, zojuist gerooid. 🌞 Ik heb er zelf 7 gehouden voor rondom de kleine olijfboom. Daar stond eerst de bieslook, maar dit lijkt me een betere combinatie. Hier moeten ze ongeveer komen, dan kan ik ook nog overal bij. 4 Quote
Vastone Geplaatst: 17 augustus 2023 Geplaatst: 17 augustus 2023 De bestelde safraanbollen zijn in mijn vakantie thuis bezorgd en zien er goed uit. Deze wil ik ergens komende tijd gaan planten. Ik twijfel nog over de locatie, misschien ga ik wel spreiden. Wat is jullie ervaring qua locatie, in pot, volle grond, verhoogde bakken misschien zelfs in koude kas? Quote
HuubvG Geplaatst: 17 augustus 2023 Geplaatst: 17 augustus 2023 Ik heb de mijne alweer geplant, in de vollegrond, op de zonnigste plek in de tuin. Geen tussenteelt, bollen ruim van elkaar zetten. Licht, veel licht willen ze. Je moet ze echt een stukje grond voor zichzelf geven. Een enkele, kleinere bol die ik over had, heb ik in de koude kas gezet, dat is voor het eerst. Als het bevalt, gaan ze alle volgend jaar de kas in. In Wageningen worden proeven gedaan met teelt in kas. 3 Quote
Arja Geplaatst: 17 augustus 2023 Geplaatst: 17 augustus 2023 Interessant! Ik ga ze als ik de komende week tijd en energie heb ook planten. Anders wordt het pas na mijn vakantie. Quote
HuubvG Geplaatst: 24 september 2023 Geplaatst: 24 september 2023 Ik dacht alle bollen vorig jaar geoogst te hebben. Een gedeelte ervan heb ik afgelopen medio augustus geplant. Maar ik zag dat ik er 1 heb laten zitten op de oude plek, die kwam beduidend eerder boven, daarvan ik heb zojuist de eerste stampers geplukt. De rest staat er nu een paar cm boven. De bollen laten zitten geeft dus eerder oogst. 3 Quote
Arja Geplaatst: 24 september 2023 Geplaatst: 24 september 2023 Vandaag het bedje geschoond en de bolletjes gepoot. Veel satérikkers erin, het is nu een fijn spijkerbed voor de buurtkatten. 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 24 september 2023 Geplaatst: 24 september 2023 Ik heb ze laten zitten zonder enige zorg. In te natte grond. Ik durf niet te hopen dat er nog wat opkomt. Plukken is hier sowieso dus nog niet aan de orde, en waarschijnlijk helemaal niet meer. Zonde. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
HuubvG Geplaatst: 18 oktober 2023 Geplaatst: 18 oktober 2023 Veel bloemen waren zijn al verlept voordat ze open gingen, vanwege het herfstachtige en natte weer. Ik heb de hele bloemen geplukt en binnen de stampers eruit gepulkt. Er staan er nog een paar die beginnen te bloeien, maar ik verwacht er niet veel van. Schrale oogst dit seizoen. Quote
acpronk Geplaatst: 18 oktober 2023 Geplaatst: 18 oktober 2023 Oh dat is balen. Het oranje goud.Ik heb ze vorige week pas gepoot, kijken wat er vanaf komt. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.