Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Saffraan kweken


Addie

Aanbevolen berichten

Ik heb voor het eerst bijtijds al saffraan ipv van over een paar maanden. Ik had deze week 1 krokus gezien en dacht nav deze post even snel koekeloeren. En jawel hoor. Eerste x dat ze en masse open gaan wanneer het hoort. De zak van 100 bollen had ik niet allemaal kunnen planten… iets met verbouwen en nietsgaatzoalshethoort… maar dat was ook uitgelopen!

118496234f1d6f083b66e0547364c467.jpg

15fff545f7c54c1824becc3a9cec0b74.jpg
Voorzichtig allemaal losgemaakt en weten te redden. Snel gepoot wat nog moest.

En kijk eens aan, een mooie oogst! Ben er heel blij mee.

603ae595cc0b827ebeac1c987c657105.jpg

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd begrepen dat je saffraanknollen in juni in de grond moet doen om in september/oktober te kunnen oogsten tijdens de bloei. Helaas ben ik vorig jaar vergeten mijn bolletjes er uit te halen en in dit natte klimaat bleek dat een slechte actie. Ze zijn allemaal overleden. Duur experiment dus. Van de laatste MTFD heb ik echter kleine bolletjes, volgens mij van se weggeeftafel. Kost een jaartje extra maar ik ga er beslist nu beter voor zorgen. In juni in de grond! 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tanja65 als je dat doet, dan moet je eerst even vragen wanneer ze geoogst (uit de grond gehaald) zijn. Als dat in het voorjaar was of de vroege zomer, om ze in september/oktober weer te planten, dan moet je ze ook weer zo snel mogelijk planten. Anders liggen ze een heel jaar droog en zullen ze verdrogen.
En als je nu al sprietjes ziet, zeker zsm planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@erny nee dat zijn de bollen die ik als laatste heb gekocht die ik zo mooi vond. Bij vreeken volgens mij. Alle andere bollen krijg ik altijd veel spriet en weinig bloem. Ik heb denk ik meer dan 300 saffraankrokussen in de tuin, maar ik heb echt geen 300 bloemen. Ik haal de 100 niet eens. Maar deze nieuwe lichting zijn er toch wel 100 bollen die 100 bloemen keer 3 stampers opleveren. Dure hobby man…. Zucht

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi, nou hoor ik van de week van mijn moeder dat zij ook saffraankrokussen in de tuin had staan vroeger... Maar niet voor de safffraan dus, maar voor het bloeien in het najaar. Ze heeft echt noooooit de saffraan geoogst. :lol:

 

Zou het vele groen met teveel bemesting te maken kunnen hebben?

Mijn bolletjes heb ik in al gebruikte potgrond gezet (basilicum e.d. stonden daarin) die al flink was doorgespoeld door de regen. Dus denk dat ie wel arm was aan voeding.

En natuurlijk erg laat gepoot.

aangepast door Erny
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het komt doordat dat kleinere bolletjes zijn? Denk ik, ik heb geen idee. Ze krijgen dezelfde bemesting als de rest bij mij, maar ik heb een gigantisch verschil tussen die van vreeken en alle andere saffraan bollen. Maar die bloembollen van vreeken zijn echt zo veel groter…

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

 @Mellie jij hebt ervaring met saffraan bollen van Vreeken. Normaal zouden ze eerst bloem moeten geven en dan blad toch? Hier van de 99 bollen (eentje was er rot) totaal geen enkele bloem! Niet eentje!

Bollen waren wel een mooi formaat.

(Niet alle 99 bollen staan op de foto.)

IMG_20231113_143134.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 @Mellie jij hebt ervaring met saffraan bollen van Vreeken. Normaal zouden ze eerst bloem moeten geven en dan blad toch? Hier van de 99 bollen (eentje was er rot) totaal geen enkele bloem! Niet eentje!
Bollen waren wel een mooi formaat.
(Niet alle 99 bollen staan op de foto.)
IMG_20231113_143134.thumb.jpg.ab54caaac38edf60d8dabbc6388b6bb8.jpg

Ik zie helaas nul foto’s… alles heeft een gebroken glas scherm.

Niet 1 bloem? Nou jaaaaa zeg! Dit jaar heb ik juist van hun bollen zo veel. Ik krijg eerst 1 spriet blad en dan komt de bloem. Ik heb die ik niet had gepoot, alleen met bloem en daarna blad. In alle bakken heb ik sprietje blad nul bloem. Dus misschien klopt je theorie dat er eerst een bloem moet komen en erna pas het blad.

d5f548cb86e94d391978d7c7d3cb8e47.png
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Op 19-10-2023 om 14:06, Mellie zei:

Ik heb voor het eerst bijtijds al saffraan ipv van over een paar maanden. Ik had deze week 1 krokus gezien en dacht nav deze post even snel koekeloeren. En jawel hoor. Eerste x dat ze en masse open gaan wanneer het hoort. De zak van 100 bollen had ik niet allemaal kunnen planten… iets met verbouwen en nietsgaatzoalshethoort… maar dat was ook uitgelopen!

118496234f1d6f083b66e0547364c467.jpg

15fff545f7c54c1824becc3a9cec0b74.jpg
Voorzichtig allemaal losgemaakt en weten te redden. Snel gepoot wat nog moest.

En kijk eens aan, een mooie oogst! Ben er heel blij mee.

603ae595cc0b827ebeac1c987c657105.jpg

 

Trouwens @Mellie, nu ik er zo over na denk (omdat ik een email naar Vreeken zit te typen), mijn saffraan bollen van Vreeken zaten in een papieren zak en niet in het plastic. Dus deze komen niet van Vreeken vandaan? Dus jouw Vreeken bollen leverden ook niet zo veel op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@acpronk heb even in mijn aankopen gekeken omdat ik toch ging twijfelen. 24/08/2023 besteld bij vreeken, 100 saffraankrokussen. Geleverd in plastic bloembollenzak. Grote oogst van gehad.
Het zijn de andere bloembollen waar ik problemen mee heb. Nancy van Koeman flowerbulbs en bloembollenkopen bijvoorbeeld hebben me krokussen verkocht die sowieso geen saffraankrokussen zijn. Prut service. Bestel ik nooit meer.

Ook bij ecohoeve blijkbaar ooit saffraan besteld. Ook kleine bolletjes met weinig bloem. Ik heb wat spexiekuipen over. Ik kan alles daar naartoe verhuizen en kijkend ze volgend jaar beter presteren met meer ruimte en een extra kalium gift .

Al met al de enige die goed produceren, zijn de krokussen van vreeken. Gisteren bij het opruimen van van de patio verbaasde ik me nog zo enorm over de grootte van de mini bollen van de andere bollen dan van vreeken . Net blauwe druif grootte. Die van vreeken waren een stuk dikker en groter en dat resulteerde na jaren in een echt mooie oogst ipv meeldraadje hier en meeldraadje daar. Ik heb iets van 500 saffraankrokussen waarvan 200 bollen absoluut geen safrraankrokus zijn van Koeman bulbs. Dus bij hen kopen raad ik sowieso ten zeerste af. Hún klantenservice reageert ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit het Vreeken draadje:

 

14 uren geleden, acpronk zei:

Zijn antwoord:
"Het kan zijn, dat ze het eerste jaar alleen blad geven als je ze vrij laat plant. Goed verzorgen, want het blad is de fabriek voor de bol. In de zomer veel droger houden en goed warm zetten. Ik duim voor je dat ze in de herfst 2024 heel mooi gaan bloeien!
Hier lees je goede info” https://www.gardeningknowhow.com/edible/herbs/saffron/non-blooming-saffron-crocus.htm"

Zelf geloof ik dat niet. De bloem is al het voorgaande jaar gevormd, net zoals je in een fruitboom bloem- en bladknoppen kunt onderscheiden.

Die laatste zin heb ik even vet gemaakt, want dit gaat er bij mij moeilijk in. De bloei is in de late herfst. Na de bloei sterft het blad af en in mei / juni is alles boven de bol afgestorven. De nieuwe bloem zou dan al in de bol zelf gevormd zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...