Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Saffraan kweken


Addie

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
  • 5 maanden later ...

Hoe is het nu met onze saffraan? Ik las een paar maanden geleden ergens iets over 'loof van de saffraankrokussen dat afgestorven is', maar volgens mij niet in dit draadje. Ik kan het niet zo terugvinden. Hoe is het met de 250 bollen van @Mellie?

 

Hier is het loof van mijn bescheiden aantal van 9 bollen, met inmiddels vele bijbollen (nee spellingcontrole, geen bijballen), nog steeds groen, al begint het nu langzaam te verbleken.

saf1.jpg

 

Afgelopen kerst heb ik de directe familieleden ieder een zakje met een stuk of 7 gedroogde stampertjes van de laatste oogst toegestuurd met het kerstkaartje. 'Goed voor een maaltje saffraanrijst, de saffraan komt uit eigen tuin' en ze vonden het allemaal een leuk idee. :-) Ik hoopte wel dat ze de bereidingswijze kenden, anders is het maar een miezerig hoopje gekleurde draadjes...

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het bij die ene bloeiende bloem gebleven. Het loof is nu aan het afsterven. Plan is de bollen gewoon in de grond laten zitten, ze tzt lekker te eten geven, en zien of er in het najaar wat meer gaan bloeien. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik vandaag dit hele topic nog eens doorgelicht. Het loof sterft pas in juni of juli af, zo begreep ik? Ik heb in ieder geval nog zeer groene sprietjes. Het perceeltje loopt nu vol met onkruid, van mij mag het loof wel gaan afsterven. 

 

N.b. wat een leuk idee van die kerstgroet. 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Mellie heel veel loof van de nieuwe bollen, en slechts 1 saffraan bloem… volgend jaar dan wel? Wat zegt de kenner?
ik mag wel gerust zeggen dat ik dus nul oogst heb.

Bovendien heb ik ook oranje saffraankrokussen. Ik heb de teler vorig jaar daarover gemaild dat ik vermoed dat het geen saffraankrokussen zijn die ik heb gekocht.

Nou ben ik gaan spitten in mijn mail want herinnerde me geen reactie daarop en het blijkt alweer dik 2 jaar geleden. 2 maart 2020 heb ik ze gemaild dat ik denk dat het geen saffraankrokussen zijn. Ik heb ze destijds bij tuincentrumkoeman gekocht. Er kwam een week later natuurlijk een lockdown en dat kennen de meesten van ons niet. Heb er daardoor niet direct op gereageerd omdat ik zelf ook moest acclimatiseren aan de nieuwe situatie. Ze hebben er later ook niet op gereageerd, dus heb ze even wakker geschud.

Wederom een wordtvervolgdje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier beginnen ze ook te strijken, het blad is nog voor meer dan 95% groen. Net zoals bij Huubg.

In Google ingetypt: 'wanneer verdort saffraan'

Ongeveer nu dus, de eerste hit levert:

Vooral laat in het seizoen (april-mei) worden de bladeren steeds meer geel en bruin: ze gaan afsterven. Zodra nog maar ca. 50% van het blad groen is moet u stoppen met water geven en absoluut geen kunstmest meer geven. De bollen gaan daarna rusten, in de (liefst hete) zomerperiode. Na een paar maanden (augustus-september) starten de bollen met het begin van de volgende groeicyclus.

https://crocussativus.eu/gids-voor-aanplanten/

 

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Gisteren heb ik mijn saffraan gerooid.

Alle blad was volledig verdord en lag al volledig los van de bollen (of was al weggewaaid).

Aan de vroege kant. Ze staan in de grootste maat speciekuip, daarin gaat het allemaal wat sneller dan in de volle grond.

40 mooie bollen, maat 8 tot 10 (en ruim 50 stuks maat 5 tot 7, maar wat ik daar mee moet?)

 

Vorig jaar heb ik op 20 september geplant. Weinig bloei. Dit jaar plant ik drie weken eerder.

 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er nog voordeel van uithalen en weer planten, boven laten zitten, behalve om de kleine bollen eruit te sorteren? Ik laat ze nu voor het tweede jaar zitten. Althans, dat was het plan. Hier is het loof ook helemaal verdord.

aangepast door HuubvG
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

O ja! :idea:

 

Dan nu direct de boel maar eens klaarzetten.

1.jpg

Dat was vanmiddag om een uur of één. Daarna heb ik de bollen geplant, de grootste eerst. Het stukje zwarte grond was te klein voor alle bollen, de kleinere zijn tegen mijn zin in een bak gegaan.

 

In juni heb ik de uitgebloeide bollen, met nieuwe, kleinere bollen er toch maar uitgehaald. Daarna de grond omgewoeld en voorzien van compost. Tevens een stuk kruiptijm opgeofferd (maar dat wel weer uitgeplant op een andere plek). Nu vond ik het maar een kale boel midden in mijn tuin in de maanden juni, juli en augustus. Het is wel het zonnigste plekje, dus de krokussen kunnen nergens anders terecht. Ik heb nog ijsbloemen geplant maar die zijn het niet gaan doen. Volgend seizoen iets plaatsen dat in die drie maanden leuk oogt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, HuubvG said:

Wat nu, kan het mislukken

Ik denk het niet want je kan de bollen ook laten zitten. Dat heb ik gedaan, en er peulen op gezet. Er had misschien nog een teelt kunnen volgen, maar ik weet niet wat. Ze zitten half onder een pad, ik ben er vaak overheen gelopen dus de grond moet misschien worden losgemaakt, het is nu net beton. Misschien moet ik er meteen een paar uitgraven en verplaatsen want het was toch wel onhandig.

 

@Lia56, je kan ze wel al bestellen en in pot stoppen zodat ze dit jaar al groeien. En volgend jaar in de grond stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...