Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kippen (wyandotte) en poep?

Isdani

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Wij zijn er over aan het nadenken om 3 (wyandotte) kippen te nemen voor in de achtertuin. Wij wonen in een woonwijk dus na wat onderzoek bleek de Wyandottekip een goede optie.

Maar hoe zit het met de poep van 3 kippen?

Ik vang nu al 3 jaar lang wilde pulletjes (eendjes) op om ze uiteindelijk weer vrij te laten. En die poepen echt ontzettend (!) veel!

Als ik ze na 3 maanden vrij laat, moet ik mijn tuin echt met de hoge drukspuit reinigen....

Hoe zit dat met kippen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Het voordeel van kippen is dat ze een groot deel van hum mest laten vallen als ze op stok zitten. Dus dat deel is redelijk makkelijk op te ruimen. Ook is kippenmest veel droger als eendenstront dus dat scheelt ook al weer een hoop. 

Eenden houden in een tuin is veel viezer dan kippen houden. 

Ik heb geen Wyandottes maar 8 kleine Hollandse krielen. Die maken ook kleinere poep. Ik vind de kippenpoepjes niet erg.  

Wil je de Wyandotte kriel? Dat scheelt ook al met de grote Wyandottes. Qua poep en benodigde ruimte. 

Mijn 8 kipjes hebben een 3m2 hok/besloten ren met 15m2 open ren.  Die ruimte is m.i. ook voldoende voor  5 Wyandotte kriel. De ren is met kattennet overdekt tegen roofvogels en ander gespuis en ook tegen uitvliegen. Ze lopen ook een aantal uur per dag in de tuin en komen dan ook op t terras. 

Alleen kippenpoepjes op het terras vind ik wel vies. Maar met een bezem veeg je dat er ook zo weer af. 

Normale kippenpoep van gezonde kippen zijn bij warm weer al snel droge hoopjes  met bovenop wat wit (ureum). Alleen als ze veel druiven oid eten maken ze natte flatsen.  

Het is wel belangrijk om het hok heel luchtig te maken zodat de kippenpoep goed droogt en niet gaat stinken. Standaard hokken zijn altijd met te weinig ventilatie. 

De poep in de ren en de tuin wordt hier meestal grotendeels binnen een aantal uren opgegeten door vliegen.  Die kunnen wel wat overlast geven als je kippen veel poep maken voor de grootte van je tuin. 

Houdt er wel rekening mee dat kippen met hun poten veel graven en nette gazonnetjes en tuintjes kapot maken. Een tuin met vers uitgerold gazon, bespoten planten en siergewassen van de niet biologische) kweker komen zijn geen goede combi met kippen, 

Een moestuin kun je het best omheinen. 

Edited by Trea