Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

overwinteren komt er weer aan maar...

Recommended Posts

voor mij is het de eerste keer.

Ik woon in een maisonette, en heb een kleine woonkamer met te grote spullen uit de vorige woning.

Ik kan kiezen om 3 planten(tomaat, paprika, peper) naar binnen te halen en neer te zetten:

1: in de woonkamer voor een radiator.

2: een zolder zonder verwarming via een vlizo trap. 

Gevoelsmatig na het lezen van wat topics zou ik dan voor optie 2 gaan en 1x per week een mini scheutje water geven?

En moet ik de planten kort snoeien? Want daar lees ik ook verschillende strategien over.

En wanneer dan... mijn peper plant heeft nu 4 groene pepers. Ik heb de overige bloemen eruit gehaald zodat de klant kan focussen op het ontwikkelen van die 4 pepers.

Het makkelijkst is om volgend jaar in februari de planten opnieuw te zaaien. Eventueel binnen de laaste vruchten laten rijpen voor het raam. 

Meeste mensen snoeien terug vanwege ruimte gebrek, en het voorkomen dat er plaag insecten mee naar binnen gaan. Zelf doe ik dat ook met een aantal pepers. Terugknippen, en al het blad er af. Maar dat doe ik niet voor bessen die er aan komen. Maar gewoon omdat ik het leuk vind. 

Alle productie planten zaai ik opnieuw. 

Wat is voor jouw de reden om de planten over te houden?

Hoi Rorror,

Ik vind het zonde om iets weg te gooien waar ik tijd en energie in gestopt hebt en het is leven.

Daarnaast zit mijn balkon op het westen, dus om even weer op te kweken is denk ik lastiger.

Ergens las ik dat de paprika plant het eerste jaar niets geeft en in mijn geval klopt dit ook maarja dat zou dus ook kunnen omdat ik op het westen zit.

Dus een aantal redenen om overwinteren te proberen :)

Dat je het zonde van de tijd en energie die je er in hebt gestopt, snap ik compleet.

Daarom hou ik er een aantal per winter zelf ook over, maar daar probeer in bonsai's mee te vormen.

Als de plant het overleefd, heb je het volgende jaar een voorsprong, want wortelgestel is al gemaakt, en heeft al een stam. Dus in de lente hoeft deze alleen uit te lopen en bloemetjes te geven voor de eerste vruchten.

Paprika planten geeft het eerste jaar gewoon vruchten, ook in pot. Had deze wel bloempjes gegeven? Ook bestoven?
Balkon op het westen is niet zo heel erg, als het goed is heb je rond een uurtje of 1 zon. tot een uur of 8 's avonds?

Heb je een foto van de planten?

Hoi Rorror,

ik ben ook laat dit jaar begonnen met deze leuke hobby. Ergens in mei.

mevrouw paprika had wel bloemen en 1klein beginnende paprika.

ze staan in een kasje, mss te weinig wind gehad?

plant1.jpeg

plant2.jpeg

Edited by lisavw
fotos rechtop zetten

Dat er geen vruchten aan de planten zitten, komt ook omdat de bloemen zo nooit bestoven kunnen worden, tenzij je dat met de hand doet.

Zelf zou ik de planten niet overwinteren, ze hebben veel licht nodig (en weinig warmte) en dat kun je zonder speciale lampen niet geven. De planten worden zwak en zijn vatbaarder voor ziektes en plagen (varenrouwvlieg!, spint bv). 

Hoe jammer het ook is, maar ik zou de plantjes dus wegdoen en volgend jaar in februari beginnen met het voorzaaien van pepers en paprika en eind maart met de tomaten. Dan ben je er tijdig bij en als je de bloemen zelf bestuift, heb je ook vruchten eraan.

Als je zoveel-hoog in de stad woont, kan je beter proberen de planten buiten te laten overwinteren. Dat heb ik afgelopen jaar met een physalis gedaan, ook uit de nachtschade-familie volgens mij. De potten tegen de muur zetten. En afdekken als er vorst komt. 

Edited by fre3ke

Precies wat Rorror zegt, de hele plant redden is niet het streven. Ik heb er wat lappen overheen  gedaan, ik denk een fleecedekentje en wat jute zakken.  Zowel de pot als de bovengrondse  delen. Een deel was geknakt en dood, maar elders op de stengel kwam toch weer een spruitje. De plant had een duidelijke  voorsprong en bloeide veel eerder dan de nieuw gezaaide soorten dit jaar.