Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorstellen


Daniel

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik ben Daniël 25 jaar en woon in een dorpje net onder Rotterdam.

 

Sinds deze zomer heb ik een moestuin van 88m2. 2 weken terug heb ik nog een extra stuk (170m2) tuin aangevraagd bij de volkstuinvereniging.

 

De reden dat ik met de tuin begonnen is dat ik naast mijn studie graag iets met mijn handen doe. Van rommelen in de tuin word ik ontspannen en rust ik uit.

 

Momenteel ben ik bezig met groenbemesters. Ik wil proberen ''het'' zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen.

En zonder uitdaging is het voor mij niet leuk. Dus volgend jaar komen er veel vergeten groenten op.

 

Omdat ik voor mezelf aan het pionieren ben, kan ik wel wat hulp gebruiken. Je merkt namelijk dat de zittende generatie (ik ben de enigste van mijn generatie) liever kiest voor de ''standaard'' groenten. Daardoor ben ik op sommige punten iets meer op mezelf aangewezen.

 

Groeten, Daniël

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Daniël!

Van rommelen in de tuin wordt je zeker ontspannen, is voor mij hetzelfde, ik heb ADD(alle dagen dromen) en de moestuin is eigenlijk de enigste plek waar ik me kan concentreren en (dus) ontspannen. Ik zeg altijd: het is letterlijk en figuurlijk aarden.

Over het pioneren ben ik het ook eens, ik ben weliswaar wat ouder(34), maar heb al menig 'oudje' , verbaast naar bv. mijn palmkolen zien kijken of naar mijn teelt op gronddoek op verhoogde bedden. Ik werd zelfs uitgelachen toen ik van een van mijn mijn witte asperge-ruggen een groene asperge 'veldje' maakte. Gelukkig staan ze er bij mij wel open voor, staan er hier en daar al o.a. wat palmkolen op andere tuinen, hebben velen de stro uit de deur gedaan en telen hun aardbeien op worteldoek en geven ze toe dat de groene asperges veel lekkerder zijn. Daarnaast komt er iedere week wel een mede-tuinder naar me toe of ik iets voor ze op internet wil opzoeken

Ik hoop dat je net zo veel plezier aan dit forum hebt als wij.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Koert,

 

Dat is grappig. Ik heb namelijk ook alle dagen dromen! Dat was eigenlijk ook de onderliggende reden om de tuin te beginnen.........

 

Daarnaast ben ik ook een beetje eigenwijs. Er worden dingen afgeraden om die op een bepaalde manier te doen zoals (veel) te laat planten en zaaien. Dan sla ik het advies in de wind en dan heb ik ook nog resultaat! Waarschijnlijk heb ik volgens sommige mede-moestuinders heel veel ''onkruid'' in mijn tuin staan (Amsoi, groenbemesters, mosterdzaad enz.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

(wat is er gek aan groene asperges? Ik heb ook paarse! )

Helemaal niks hoor, dat heb ik ook niet geschreven. Wat ik bedoelde is dat ze me uitlachten omdat ik van een witte asperge rug een groene maakte door de grond te verwijderen, ze geloofde geen een van alle dat dat kon. Ze kende allemaal de groene asperge wilde alleen niet geloven dat die van mij ook daadwerkelijk smaakte.

 

@ Daniel: ADD is ook voor mij de reden geweest om aan de moestuin te beginnen, alleen dat eigenwijze, daar heb ik helemaal geen last van

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Daniel,

 

Ik ben 3 jaartjes jonger en studeer ook nog. Omdat ik op kamers zit kan helaas alleen in het weekend (nog erger alleen de zaterdag ochtend) aan mijn volkstuintje besteden.

Ik heb trouwens 208 m2 tot mijn beschikking.

 

Ik vind het wel grappig dat hier de traditionele oude mannetjes op hun volkstuintje met hun vaste manier van werken en vaste soorten groenten worden besproken.

Mijn ervaring is dat ze ook wat van ons, de nieuwe generatie, kunnen leren en hier uiteindelijk ook wel voor open staan. Zowel met groentensoorten als met (biologische) teeltmethoden.

 

Ik was van plan om dit jaar de groenbemster raaigras te zaaien maar uiteindelijk toch maar gekozen voor een mulchlaag (stuk met compost en stuk met paardenmest).

 

mulch-moestuin.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi en welkom!

Hee hoe werkt dat dan jongens? Lukt dat, zo'n groot tuintje en dan alleen één ochtend in de week de tijd hebben?

Ik heb namelijk ook heel weinig tijd, wil het wel heel graag maar word steeds afgeschrikt door verhalen over hoeveel werk het is en dat je er echt wel de tijd voor moet hebben..

Ik denk dat ik me lekkerder zou voelen als ik af en toe een tuin in kan, maar niet als ik me steeds zorgen moet maken over of het allemaal wel lukt enzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Daniel,

Welkom op het forum.

Hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Ik was jaren geleden ook een nieuwkomer, met rare ideen over aardbeien op worteldoek en aardappels onder zwarte plastik maar als het werkt dan gaat iedereen om. De mensen die steevast vasthouden aan de 30 kroppen sla, 5 eten en de rest weggeven/weggooien, gaan langzaam om voor de ijssla of de allomgeprezen pluksla.

Vernieuwing dus, jonge gasten met ideen,top.

Veel plezier, Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ dorien, vooral het regelmatig oogsten is een probleem . Het valt mij reuze mee hoeveel tijd ik kwijt ben aan mijn tuintje. Op die ene dag (ochtend) hou ik vooral de tuin bij (harken en schoffelen, uitdunnen) en zaai ik de groente. Maar dan moet ik geen week over slaan, zeker niet in het seizoen want onkruid kan snel groeien. De ene week wat langer dan de andere.

 

Ik moet wel eerlijk zijn voor het water geven van de zaailingen en het oogsten schakel ik door de week mijn ouders in, maar ook dat is geen uren werk per week.

 

Laat je dus niet ontmoedigen door de standaard verhalen, probeer het gewoon eens een halfjaar, zeker als je ergens een klein tuintje kan huren. Als je dan elke avond eventjes naar je tuin gaat om wat onkruid te wieden, te oogsten en te zaaien dan moet dat goed komen. Ik las in je eigen topic dat je redelijk druk bent, zoals Daniël al zegt, een moestuintje werkt heerlijk ontspannend. Zo gek veel kost een lidmaatschap op een volkstuinvereniging niet. En als je eens wat zaadjes wilt proberen ben ik wel bereid je er een paar te sturen. Probeer het gewoon!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dorien. Ik heb ook nagedacht over de vraag ''wat als het teveel werk is?'' (88m2 is dit seizoen voor mij zeker niet teveel geweest. Daarom een groot stuk erbij genomen) . Toen heb ik als optie voor mezelf bedacht om dan extra groenbemesters te zaaien zodat je minder grond gebruikt en de grond die je gebruikt is beter. Eventueel kan er ook worteldoek over een deel van de tuin gedaan worden. Ik denk dat een tuin van 88m2 net lukt in een ochtend. De ene periode kost het wat meer tijd en de andere keer wat minder.

 

Enne de tijd die ik nu in de tuin steek krijgt de TV niet meer... Dus de vrije tijd is bij mij nuttiger besteed. En als ik bijvoorbeeld een tentamen heb, dan werk ik van te voren een paar uur in de tuin. Dan ben ik veel rustiger voor het tentamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Daniël

Dankje voor je reactie

De volkstuinvereniging hier in de buurt heeft stukken vanaf 100 m2, maar misschien kan ik iemand strikken om met mij mee te doen.

Al weet ik niet of ik niet veel te koppig ben en alles alleen op mijn eigen manier wil doen..

Het is ook niet alleen de tijd om het werk te doen en in de tuin te zijn, maar ook de tijd om uit te zoeken hoe alles werkt en hoe ik aan materiaal kom enzo..

Maar ik maak me vast teveel zorgen..

Ik vind het leuk om te lezen hoe jullie het dan doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo dorien, ik ben ook nieuw op dit forum maar wil je het volgende meegeven: alles wat je in de grond stopt groeit van zelf. EN misschien nog wel belangrijker door het te doen en fouten te maken kan je leren.

Ik maak veel gebruik van het internet als ik iets niet weet, en vanaf nu ga ik ook een aantal vragen waar ik niet direct een antwoord op kan vinden hier op het forum plaatsen.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...