Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bittermeloen - Momordica charantia


acpronk

Aanbevolen berichten

Heeft iemand ooit wel eens bittermeloen geteeld?

Ik heb 4 "grote" vruchten, 2 waren er al aan het rotten en er zat bijna geen vruchtvlees in. Meer pit dan vruchtvlees.

Twee nog onrijpe afgelopen woensdag toch maar geplukt (toen nog niet wetende dat het volgende week weer warm wordt).

Iemand dezelfde of een andere ervaring?c3769a3f75035c503317bcb4dac64552.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden ze het in de kas beter doen?

Normaal groeien ze in China waar het in de zomer wat warmer is, en in de winter geen vorst.

 

Ik heb wat zaad geoogst van de beginnende rottende vruchten. Heb je interesse?

De oorspronkelijke zaden komen uit dit pakje, op de achterkant staat januari 2014 (productie of houdbaarheid weet ik niet), maar de nieuwe zaden zijn vandaag en gisteren eruit gehaald.

 

010ea9695352e77efba51edf218d4e3d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste vrucht is open gesprongen, de andere heeft al een scheurtje, dus die vanmiddag ook.
Het is gezond, smaakt een beetje zoetig, maar is maar 1 mm vruchtvlees op de pitten. Wel goed voor de mondspieren, vruchtvlees lijkt een beetje op een soort vliesje wat over de pitten zit, pitten zijn dus goed schoon te krijgen.

1de654cd704742f18d21bdd42efb2827.jpg

 

2f5f8b79b2cf1895f858fbac9563c512.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Wij hebben ze al jaren en het is geen gemakkelijke plant. Kiemen gaat zeer moeizaam altijd hier en als ze eenmaal aan de groei zijn hebben ze ook veel warmte nodig.

@acpronk Gezond? of heb jij zo'n sterke maag? want op wikipedia is te lezen dat het rode rond de zaden giftig is? https://nl.wikipedia.org/wiki/Sopropo    

Wij eten alleen de schil.

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh apart. Heb niks gemerkt, en mijn vrouw heeft ook niks laten merken. Ik vond het juist een klein beetje zoet smaken.
Misschien een andere soort? Ze zijn in ieder geval niet zo langwerpig, eerder de vorm van een citroen. Zo als deze:

Maar als je het rode van de zaden haalt, dan blijven alleen de schil en de zaden over.
Zal nog wel aan mijn ouders en schoonouders vragen hoe te eten, de plant groeit zowel in Thailand als in China.


Volgend jaar probeer ik de gac fruit ook (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gac), dit jaar wilden ze zaden niet kiemen.9342734fc9f504eae842bc56e02c8cc2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf totaal geen ervaring met het kweken van Bittermeloen, oftewel Ku Gua (Chinees), of Sopropo (Surinaams). Maar wel tientallen malen, zo niet vaker gegeten.

 Ze zijn te koop bij Surinaamse, en Chinese supermarkten, zowel vers, als gedroogd. Niet voor niets, heten ze Bitter (Ku) Meloen, ze zijn meestal veel bitterder dan  witlof, of radicchio bv. Nog nooit iets zoets kunnen ontdekken.

       Worden in Suriname veel imeestal gegeten met zout, of Zoutvlees/zoute vis. Traditioneel medicijn tegen suikerziekte, of in China gegeten tijdens de hete "honden" dagen in de zomer, tegen de hitte. De pitten worden er meestal uitgeschept, en ik heb nog nooit rode pitten gezien, meestal lichtgroen/wit, net als het vruchtvlees. En ook langer, zoals de gewone winkel komkommer.Dit lijkt me inderdaad een andere (sier) cultivar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

https://www.botanischetuinen.nl/planten/plant/5827/momordica-charantia/
De onrijpe vrucht wordt in zout water gelegd om de ​​bittere smaak te verwijderen en vervolgens als groente gekookt. Ze kunnen ook worden gebruikt in curries en tafelzuur. Niet bittere varianten van het fruit worden gegeten in salades, net als komkommer. De zaden van rijpere vruchten moeten worden verwijderd. Jonge scheuten en bladeren worden gekookt en gebruikt als groente. Een populaire bladgroente die als zeer gezond wordt beschouwd. Thee, gemaakt van gedroogde stukjes fruit, is een populaire gezondheidsdrank in Japan en enkele andere Aziatische landen.


Ik heb dus het rode vruchtvlees (zaadmantel) in de vrucht gegeten.
Maar de onrijpe vrucht wordt in z'n geheel gegeten? Hier staat ook dat er niet-bittere varianten zijn. Maar ik heb de onrijpe vrucht nog niet gegeten, dus dat weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua vorm lijkt jouw vrucht op de Indiase bittermeloen, die heeft kleinere vruchten dan wat meestal in toko's ligt. Maar het moet wel groen geoogst worden. Formaat is als van een augurk. Het is bitterder dan gewone sopropo. Jouw soort is waarschijnlijk geschikt om met pit en al te eten, maar ik weet het niet zeker omdat het bij mij in één dag beschimmeld was toen ik het kocht.

 

Er is een Japans gerecht met ei en gefrituurde tofu, en bacon, dat ik lekker vind met de grotere bittermeloen. Daarbij heb ik altijd de pitten en zaadlijsten verwijderd. En de schil even in zout water geblancheerd zodat het ergste bitter eruit is. Het kan dan ook te flets van smaak worden.

 

 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 6 maanden later ...

Ik denk rond 10 april heb ik 5 zaden van de bittermeloen van eigen oogst gezaaid, tegelijkertijd met de komkommers, in vermiculiet.
De komkommers kwamen spoedig op. De bak met de bittermeloen en een deel van de komkommers had last van de omvalziekte, dus enkele overlevende komkommerzaailingen heb ik opgepot. Van de bittermeloen nog geen spoor. Deze zaden in aarde gestopt, maar een maand later nog steeds geen spoor. Ondertussen de laatste 4 zaden uit China gezaaid, die kwamen snel op.
Ik heb er geen foto van, maar wegens droogte waren ze voor de regen van vrijdag nog slechts 10cm hoog.

De zaden van eigen oogst had ik afgeschreven, de grond blijkbaar hergebruikt, want rond half juni zijn in enkele potten spontaan 5 bittermeloen planten opgekomen!
Temperatuur en vocht spelen zeker een rol, die op zolder staat is inmiddels zo'n 35cm hoog, met 5 echte (alleenstaande) bladeren, die buiten staan hebben nog alleen de 2 bladeren na de kiembladeren.
Ze stellen me wel voor een dilemma, een zit er in een potje met Krachai (ook wel temu kunci genaamd), en de rest bij de dragonfruit plantjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...