Jump to content
acpronk

Bittermeloen - Momordica charantia

Recommended Posts

Heeft iemand ooit wel eens bittermeloen geteeld?

Ik heb 4 "grote" vruchten, 2 waren er al aan het rotten en er zat bijna geen vruchtvlees in. Meer pit dan vruchtvlees.

Twee nog onrijpe afgelopen woensdag toch maar geplukt (toen nog niet wetende dat het volgende week weer warm wordt).

Iemand dezelfde of een andere ervaring?c3769a3f75035c503317bcb4dac64552.jpg

Dit jaar wilde de zaadjes bij ons niet kiemen. Een een aantal jaar geleden hadden we wel een plantje in pot. Daar kwamen ook een beperkt aantal kleine vruchten aan. Was niet eetbaar. Denk wel dat dat toen ook aan de door ons niet optimaal gecreëerde omstandigheden kan hebben gelegen. 

Zouden ze het in de kas beter doen?

Normaal groeien ze in China waar het in de zomer wat warmer is, en in de winter geen vorst.

Ik heb wat zaad geoogst van de beginnende rottende vruchten. Heb je interesse?

De oorspronkelijke zaden komen uit dit pakje, op de achterkant staat januari 2014 (productie of houdbaarheid weet ik niet), maar de nieuwe zaden zijn vandaag en gisteren eruit gehaald.

010ea9695352e77efba51edf218d4e3d.jpg

Dankjewel voor het aanbod! We hebben nog wat zaadjes uit India. Daar heet het karela. Zelf vind ik het echt heel vies maar mijn man is er dol op. Ik denk dat je gelijk hebt mbt de kas. Zelf hebben wij alleen een koude bak en een klein broeikasje. De ruimte is daardoor erg beperkt en het voor mij niet waard. 

De eerste vrucht is open gesprongen, de andere heeft al een scheurtje, dus die vanmiddag ook.
Het is gezond, smaakt een beetje zoetig, maar is maar 1 mm vruchtvlees op de pitten. Wel goed voor de mondspieren, vruchtvlees lijkt een beetje op een soort vliesje wat over de pitten zit, pitten zijn dus goed schoon te krijgen.

1de654cd704742f18d21bdd42efb2827.jpg

2f5f8b79b2cf1895f858fbac9563c512.jpg