Thessa Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 ik kon alleen de overheerlijke tomatenchutney vinden hier, ik wil eens pruimen chutney proberen te maken volgens dit recept;(gepikt van smulweb) ********************************Ingrediënten1 kg pruimen2 uien2 teentjes knoflook100 gr rozijnen500 gr bruine basterdsuiker5 dl rode wijnazijn2 theelepels gemalen piment ( heb ik niet en kan het bij de buurt suppers ook niet vinden , ga sambal manis inplaats doen ?) BereidingswijzeMaak de pruimen schoon, halveer ze, neem de pitten eruit en snijd devruchten in stukjes.Maak de uien schoon en snipper ze fijn.Pel de teentjes knoflook, maar laat ze heel.Zet de stukjes pruim op met de gesnipperde ui, de teentjes knoflook, derozijnen, de suiker, de azijn ende piment.Breng het geheel aan de kook en laat alles op laag vuur onder zeer regel-matig roeren in minstens een half uur tot een dikke moes koken (zorg, datde chutney niet aanbrandt).Haal er dan de teentjes knoflook uit.Schep de chutney in een goed schoongemaakte en met kokend water omgespoel-de pot, sluit de pot direct en laat deze afkoelen.Bewaar de chutney een paar weken voordat u deze gebruikt.Pruimenchutney smaakt vooral lekker bij varkensvlees. ben benieuwd, wie heeft er nog andere lekkere recepten ? ook van andere fruit/groenet soorten ?ik bedacht dat het misschien ook wel lekker zou zijn met bv pompoen ? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Ik heb nog een recept voor appelchutney. Weet alleen niet meer waar ik die vandaan gehaald heb...Ik heb het nog niet geprobeerd trouwens. Benodigdheden: 1,5 kg groene moesappels500 gram uien400 gram bruine kandijsuiker3/8 liter wijnazijn1 eetlepel fijngemaakte mosterdzaden1 eetlepel mixed-pickles kruiden1 theelepel gemberpoeder½ theelepel cayennepeper Bereiding:De appels schillen, in vieren snijden, ontdoen van de klokhuizen en dan in achten snijden. De uien schillen en in dobbelsteentjes snijden.Leg alles in een grote pan en voeg de andere ingrediënten toe. Laat het mengsel op een zacht vuurtje, zonder roeren, koken tot alle vocht verdampt is. Laat het dan op een groot vuur snel indikken.Blijf voortdurend roeren tot er een dikke moes ontstaan is. Verdeel deze hete moes over de potten die u snel afsluit. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Piment is niet hetzelfde als peper of sambal. Het zijn grotere balletjes, met een eigen smaak/aroma.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Pompoenchutneys daar bestaan veel recepten van..je kunt je eigenlijk suf experimenteren met de pompoen. Indiase pompoenchutney Uit: Smullen met Pompoen van de website van MergenMetz 1 rode biet, geschild en grof geraspt; 500 gr pompoen; 2 uien, gesnipperd; 200 gr ongezwavelde rozijnen; 1½ dl rijstazijn; 1½ dl appelsap' ½ theel. zout; 1 theel. kaneel; 1 theel. gemberpoeder; 6 kruidnagels; 1 laurierblaadje; appeldiksap Maak de pompoen schoon en snijd het vruchtvlees in kleine blokjes. Spoel de rozijnen schoon met heet water. Doe alle ingrediënten, behalve het diksap, in een ruime pan. Breng het geheel aan de kook, doe het deksel op de pan en laat het op laag vuur ongeveer een kwartier pruttelen. Haal het deksel eraf en kook nog 10 minuten tot het een ingedikte brei is. - Onderwijl een grote pan met water aan de kook brengen en daarin voldoende schone jampotjes met hun deksels doen. - Haal het laurierblaadje eruit. Proef of de chutney zoet genoeg is en voeg indien nodig appeldiksap toe. Aan de kook brengen (of houden).Vis met een voedseltang een jampot en deksel uit de ene pan - laat deze even snel uitlekken - en vul ze tot vlak onder de rand met de kokende chutney. Deksel er stevig opdraaien en de pot op de kop wegzetten. (Dit is een heet werkje; gebruik dus schone handdoeken en theedoeken om de pot en deksel vast te houden en aan te draaien.) Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted September 5, 2011 Author Share Posted September 5, 2011 leuk allemaal , ik ben zelf echter geen gember fan, die laat ik altijd achterwege maar ga het allemaal proberen ! nu staat de pruimenchutney op het vuur ik laat weten hoe het smaakt als ie klaar is ! daarvoor 35 potten pruimenjam gemaakt en iets van 15 literflessen pruimensap om later te verwerken..... en heb nog pruimen over ..... zo maar eens een pruimen taart op z'n kop maken.... Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted September 5, 2011 Share Posted September 5, 2011 Heb jij niet ondertussen tonnetje-ronde kiddies... van al dat lekkers dat ze bij jou te eten krijgen??? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted September 5, 2011 Author Share Posted September 5, 2011 ha ha de oudste moet juist gewicht meer krijgen......is bijna te licht.....de jongste is lekker gezond zech maar.....mag als je 2 bent niets te veel aan.... ze rennen en vliegen het er wel weer af al voor ze het er aan gegeten hebben &de taart was lekker maar wel wat vochtig rond om de pruimen zal de volgende keer iets minder pruimen gebruiken en ze iets zoeten voor ze het deeg in gaan, ik hou van zoet en pruimen geven na verhitting toch een "andere" smaak ....deel van de taart was op verzoek met appel dat deel was niet vochtig en ook erg lekker Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts