Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Maggiboom zaaien, planten en stekken?

Jane Doe

Recommended Posts

Iemand ervaring met de maggiboom, hoe je die het beste kan zaaien, planten en stekken?

Is het waar dat ze de overhand kunnen nemen en zo ongewenst kunnen worden?

Vraag dit omdat ik graag wil weten of je deze in de volle grond kan planten, zonder problemen. Of beter in kuipen en zo voorkomen dat die verwilderd en ongewenst als onkruid overal op duikt.

Als het om het zaad van Vreeken gaat, wens ik je alle succes. Daar verleden jaar een zakje Toona sinensis besteld als `kiemgroente` (dus dan verwacht je dat toch wel 99% van die zaden het zal doen...) ...met zeer zorgvuldige zaaiwerkwijze heb ik van de ruim 200 zaden naar schatting 3 exemplaren boven gekregen. Als ze eenmaal boven zijn groeien ze goed.

Een tip Jane Doe...om misverstanden te voorkomen...gebruik als je kunt de Latijnse naam. Ik antwoord nu voor de Maggiboom ofwel uiensoepboom (Nederlandse fantasie-namen...leuk om te gebruiken als het echt duidelijk is over welke plant het gaat) ookal omdat je zojuist een bericht over je bestelling bij Vreeken plaatste, maak ik die link. Patrijs antwoordt hiervoor voor de maggiplant ofwel lavas, die Levisticum officinale heet. Met de Latijnse naam erbij, zodat je vraag helemaal duidelijk is,  doet niet een van ons iets overbodigs. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bedankt voor de info, om te beginnen heb ik zaden. Hoe kan ik die het beste zaaien, zijn geen lichtkiemers of andere wijze speciaal kiemers? Welke temperatuur en voorweken zo ja hoe het beste? 

Het beetje info wat er te vinden is, is het voor de een een zegen en de ander een vloek door woekeren en niet meer weg te krijgen. Over een andere soor van die familie is die maar op een manier weg te krijgen.

Denk als volle grond mogelijk is en beter, dan in de afgeloten hoftuin. Mocht die toch gaan woekeren, de jongen scheuten zijn te genieten heb ik begrepen. Dus het boompje zal geen kans krijgen tot een boom uit te groeien, regelmatig in vorm snoeien (denk dat het dan meer een struikachtige boom wordt). En de bloemen verwijderen, boel werk voor wat groentjes maar de moeite waard neem ik aan.

Edit

Beloofd dan veel goeds Weknow, na het lezen van je reactie maak ik wel heel weinig kans. Maar dat is het risico, al moet zaadgoed wel goede kiemkracht hebben. Voor ik die ene kans verknal dacht ik goed te doen eerst te informeren. 

Maggiboom is toch niet te verwarren met maggikruid, een boom of plant is toch een wereld van verschil. Maar de verwarring is er al wel.

Edited by Jane Doe

• 1 year later...

Nadat ik ze vandaag heb gezaaid, ook maar even verder gezocht op het forum en kwam dit draadje tegen.

Ik heb ze dus vandaag gezaaid, aangezien ze volgens Martin Crawford stratificatie nodig hebben (staat zowel op zijn site, als zijn boek "praktisch handboek voedselbossen". Ik heb mijn zaad ook bij Vreeken vandaan. Ik was er afgelopen zomer, en toen hadden ze het niet op voorraad. Dus online besteld en dus een verse lichting. Van de zaaiomschrijving op de verpakking ben ik dus niet uitgegaan, en kiemgroente die je moet stratificeren vind ik een bijzondere keuze.

Indien gewenst wil ik hier ter zijner tijd wel een update plaatsen.