appelvrouw Geplaatst: 1 juli 2019 Geplaatst: 1 juli 2019 Ik had van iemand op het forum ( al enkele jaren geleden ) zaadjes gehad van een Libanese komkommer. Het is een plant geworden als een courgette en de vruchten zijn ook wat courgetachtig, zei het lichter en vreemd kort. Ik vermoed een kruising, maar misschien is er nog iemand die deze vrucht herkent? Ik heb nog zo n plant van hetzelfde zaaisel die geeft dezelfde korte en lichte vruchten..ik heb ze nog niet geproefd of gegeten.Het gaat dus om de onderste courgette.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 1 juli 2019 Geplaatst: 1 juli 2019 Die lijkt wel verdacht veel op de Libanese courgette die ik ooit kweekte: Quote De moestuin van Patrijs
Erny Geplaatst: 1 juli 2019 Auteur Geplaatst: 1 juli 2019 En inderdaad ook op degenen die ik ooit kweekte. let op: ze zijn wat kwetsbaarder qua velletje dan de donkerder groene. Ook eventueel bederf wat sneller. Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 juli 2019 Geplaatst: 1 juli 2019 Dank jullie!Libanese Courgette dus.. niet komkommer. Nu heb ik wel 4 courgetteplanten voor ons tweeën Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 2 juli 2019 Auteur Geplaatst: 2 juli 2019 Haha... dat wordt flink dooreten dan. Hier eenzelfde ontdekking, de vier gekregen komkommerplantjes van een buurvrouw blijken opeens courgettejes te produceren. Vond het al vreemd dat ze niet gingen ranken, dacht dat het een speciaal soort was misschien. Ondertussen wel blij mee want mijn eigen courgettes hebben een totale groeistop ingelast. Quote
Patrijs Geplaatst: 2 juli 2019 Geplaatst: 2 juli 2019 Ik zie een groeimarkt voor monsieur courgette. Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 2 juli 2019 Geplaatst: 2 juli 2019 Inderdaad. Maar hier hebben we een grote vriezer. En er zal aardig wat courgette op zuur worden gemaakt. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Snesnarf Geplaatst: 5 juli 2019 Geplaatst: 5 juli 2019 Al een tijdje vraag ik me af wat dit voor soort plant/bloem is. Op dit moment staat deze prachtig in bloei. Ik ben vooral benieuwd of ik deze plant kan vermeerderen d.m.v. de zaden die ontstaan. Ik weet dat je uitlopers kunt afsteken en als zelfstandige plant elders kunt poten. Iemand enig idee? Quote
Amrutten Geplaatst: 5 juli 2019 Geplaatst: 5 juli 2019 Dit is een acanthus.Volgens 'het complete tuinplanten lexicon' te vermeerderen via zaad, deling en wortelstek. Quote
tijl Geplaatst: 7 juli 2019 Geplaatst: 7 juli 2019 Borage?Dank, dat zou best kunnen!Op internet vondt ik deze, die er inderdaad veel op lijkt: Het is bevestigd: Borage / Komkommerkruid. Kleine paarse bloemetjes. Quote
tijl Geplaatst: 7 juli 2019 Geplaatst: 7 juli 2019 Maar ik heb nu weer een nieuwe uitdaging.Twee planten, waarschijnlijk is de ene de grote variant van de ander. Groeit als een struik, maar net zo hoog als mijn pruimenboom... Wie weet wat dit is?Er zitten stekel-achtige zij-takjes aan. Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2019 Geplaatst: 7 juli 2019 Ziet er toch wel uit als een pruimenboom in struikvorm. Wilde variant, opgeschoten vanuit de wortels. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 8 juli 2019 Geplaatst: 8 juli 2019 Heb deze struik een paar jaar geleden als aalbes gekocht, maar dat is het overduidelijk niet! De bladeren zien er als die van een aalbes of zwarte bes uit, de vrucht (elk jaar draagt hij tot nu toe 1 of 2 vruchten) meer als een mengeling tussen een zwarte bes en kruisbes. De vrucht smaakt naar geen van de de drie bessensoorten (aalbes, zwarte bes en kruisbes). De struik heeft geen stekels.Weet iemand wat voor een bessenplant ik hier heb staan? Quote
Amrutten Geplaatst: 8 juli 2019 Geplaatst: 8 juli 2019 Je beschrijft volgens mij een Jostabes.Kleur van fruit is als zwarte bes, vorm is van kruisbes.Smaakt inderdaad naar geen van beide. Eigenlijk dus een on-ding. Quote
Flup Geplaatst: 8 juli 2019 Geplaatst: 8 juli 2019 Dank je wel! Die bes ken ik verder helemaal niet.De plant gaat er trouwens wel uit, want een bessenstruik met 2 bessen per jaar als oogst, vind ik wat weinig. En de smaak vind ik ook geen topper. Quote
oscardevos Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Flup, de jostabes draagt op het oude hout. Dus let op met teveel snoeien.Ik heb dit jaar 3,5 kg geoogst van mijn jostabessen. Ik maak er heerlijk bessensaus van. Makkelijk in te vriezen. Quote
Charly Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Hm? Stond mij iets anders bij, van jostabessen. Die dragen op korte vruchttakken. Maar dat is toch niet perse oud hout?http://www.houtwal.be/vakartikels/kleinfruit_houtig/ribes/ribesjostaberry.htmAh. Dit is well off topic. Ik ga even het topic jostabes zoeken Quote wees bevriend met kleine dingen
roeier Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Dit is ook wel de tijd dat de Jostabes rijp is, dus alles wijst op Jostabes, maar dan heeft Flup wel een mislukte Jostabes die totaal niet representatief is voor wat de struik kan doen.Waarschijnlijk groeide de struik als geheel niet goed? Zowel de blaadjes als dat besje zien er te klein uit voor een gezonde Jostabes.Vorig jaar had ik voor het eerst een Jostabes op de tuin staan, nog jong, nog geen enkel bloemetje, maar wel een sterke groei, en al die takken die vorig jaar zo goed gegroeid waren hingen dit jaar vol met bessen. Ik heb er 2 kilo af kunnen halen, en de lijsters hebben ook nog een aandeel gekregen. Dat is van één struik.Dan heeft Flup in verhouding niks, dus dan is het inderdaad een kwestie van struikje wegdoen, of misschien sterk snoeien of verzetten en hopen op een reactie van de plant. Quote
Flup Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Ik beken dat ik de Jostabes niet echt liefdevol verzorg. De afgelopen jaren deed ik dat wel, maar met 2 vruchten per jaar (en nu zelfs maar eentje) , had ik daar geen zin in. Snoeien heb ik tot nu toe niet gedaan, denk ook niet dat het daarmee beter wordt. De bes die ik dit jaar heb geproefd, vond ik ook niet bijzonder qua smaak, dus de kans dat deze plant het veld moet ruimen is eigenlijk wel 100%. Ik plant er er liever een struik die wel vruchten geeft.Bedankt voor de tips in ieder geval. Quote
tijl Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Ziet er toch wel uit als een pruimenboom in struikvorm. Wilde variant, opgeschoten vanuit de wortels. Dank, eat kan ik met een 'wilde pruim'? Zijn die lekker of kan ik beter de ruimte aan de 'echte' pruimenboom geven die op dezelfde plek staat? Quote
tijl Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Buurman heeft het uitgelegd. Blijkbaar gebruiken ze de wortels van wilde pruimen om een zoete pruim op te stekken omdat wilde wortels sterker zijn. Je moet dan wel opletten dat de wilde vorm niet terug komt. De vorige eigenaar heeft de wilde vorm 'laten gaan'. Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 juli 2019 Geplaatst: 11 juli 2019 Zoiets ja. Mijn bosjes in de tuin bestaan uit o.a. wilde pruimen en hazelaars. De wilde pruimen zijn nog best lekker in de eau de vie... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
bassie76 Geplaatst: 14 juli 2019 Geplaatst: 14 juli 2019 Mijn vraag verplaatst naar het subforum 'alles over Dahlia's'. Is daar beter op zijn plek.post402583.html#p402583 Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 juli 2019 Geplaatst: 18 juli 2019 Onderste potje heb ik zo vaak gezien maar kan er niet opkomen. En de grote pot? Het is vast niet die plant met die blauwpaarse 1 dag bloeiende bloemen ( matrozenpetjes zei mijn moeder altijd) maar wat dan wel Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.