Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Aanbevolen berichten

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Geen plant, alleen de zaden.

Ik denk dat het bloemzaden zijn, maar kan er niet achter komen van welke plant. Iemand?

DSCF0648.thumb.JPG.578d328056107017e2580f1c5ee6e7db.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
2 uren geleden, Jorieke123 zei:

kogeldistel

Dat is em! Die stond er inderdaad ook tussen. Thnx 😀

• Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Deze forse, (half-)groenblijvende struik met rode bessen, iemand enig idee waar we mee te maken hebben? Vermoedelijk al zo'n 60+ jaar oud en vraag is even of het zin heeft om hier fors energie in te steken door mooi te snoeien etc. en dat kan ik alleen bepalen door te weten wat ik nu heb. 😅

PXL_20241227_145614629.jpg

PXL_20241227_145606242.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Vruchten zien er niet uit als van de wilde kardinaalsmuts / Euonymus europaeus.

Heeft deze struik doornen?

Verder hebben we een duidelijke foto van de vruchten en het blad nodig.

Mogelijkheden: Pyracantha / vuurdoorn, Aronia arbutifolia / rode appelbes, iets sierappeligs (sommige soorten hebben kleine vruchtjes, niet groter als een flinke erwt), zo'n half wintergroene struik uit Californië waar ik even niet op de naam kan komen ... Edit: Heteromeles arbutifolia.

Wat me ook nog te binnenschiet: Stranvaesia davidiana (Photinia davidiana).

Snoeien: ik zou alleen opkronen zodat er iets van een meerstammig boompje ontstaat. Als het om een geënte plant gaat (wat ik eigenlijk niet verwacht) dan heb je bij sterk snoeien de kans dat de onderstam gaat uitlopen.

aangepast door Inloggevens kwijt
  • Like 1
Geplaatst:

Hoe meer ik na de afbeeldingen kijk, hoe meer ik er van overtuigd raak dat we hier van doen hebben met Photinia davidiana (heette vroeger Stranvaesia davidiana). Is bij ons een semi-wintergroene tot bladverliezende Photinia soort. Kom je tegenwoordig weinig tegen maar is in het verleden wel door Esveld c.s. aangeboden.

Geplaatst:

Dank allemaal, ik zal vanmiddag nog even scherpere foto's maken en uploaden. Ik ben er vrij zeker van dat het geen kardinaalsmuts is. De photinia lijkt me een goede kandidaat, de blad verkleuring past daar ook wel bij.

Denk overigens dat de foto's automatisch in lagere kwaliteit geüpload worden want op m'n nieuwe Pixel telefoon zijn ze super scherp. 😅

• Like 2
Geplaatst:
4 uren geleden, MSDG zei:

Denk overigens dat de foto's automatisch in lagere kwaliteit geüpload worden want op m'n nieuwe Pixel telefoon zijn ze super scherp.

Dat heb ik bij mijn foto's ook. Ik denk dat je gelijk hebt.

12 minuten geleden, MSDG zei:

Photinia fraseria Red Robin

O joh dat struikgewas met die rode blaadjes die men ook voor heg gebruikt en zo? Ik ben er niet dol op idd je zie het veel..net zoals leilinden en bolplatanen
Maar ik moet het maar eens leren, al dat sierstruikspul, ik heb meer verstand van (on) kruiderijen en en zo maar dat kan veranderen 😑 

Wat is bijvoorbeeld de naam van deze best wel hoge struik, 3 meter wel met bovenop al die mooie gele bloemen. Staat op Knarrestein 

6F3BE5D3-0D7C-4117-94BC-7E1D8D0C69B1.thumb.jpeg.789a0523f0fa6ad873477bd0193126e0.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ook een mahonie dus? Want ik heb ook iets in de voortuin maar die struikjes zijn een stuk lager en hebben bredere meer vlekkerige bladeren maar ook met stekeltjes aan t blad en misschien ook bloei maar dat is me niet echt opgevallen tot nu toe. Dat heet ook mahonie. 
Heeft deze mahonie iets te maken met het hout mahonie? 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bij Mahonia heb je verschillende soorten, van gangbaar tot redelijk zeldzaam.

Op bovenstaande foto staat Mahonia x media, waarschijnlijk de cultivar 'Charity' of 'Winter Sun'. Bloeit ergens in de periode december-februari (afhankelijk van het weer). Als de temperatuur voldoende hoog is komen de bijen te voor schijn die de bloemen bestuiven. Later verschijnen er blauwe besjes.

In de voortuin staat waarschijnlijk Mahonia repens of Mahonia aquifolium.  Zijn laagblijvende soorten die je soms ook ziet in gemeenteplantsoenen. Ze bloeien in het voorjaar, dus later als Mahonia x media. Kunnen zich uitzaaien doordat de vogels de bessen eten en de zaadjes elders uitpoepen.

Mahonia is nauw verwant aan Berberis.

• Like 2
  • 1 maand later ...

Iemand een idee wat hier opkomt? Je ziet rechts op de foto de zaadhulsjes nog zitten. Vorig jaar stond hier Nigella, korenbloem en ooievaarsbek in de buurt. Ik dacht eerst Nigella (gezien de zwarte zaadhulsjes), maar dat is puntiger dacht ik. Links op de foto ligt een verzameldoosje waar de zwarte zaadjes nog samen in zitten. Ben sowieso blij om iets spontaan op te zien komen!

IMG_7177.jpeg

aangepast door Dahli

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...