Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Worteldoek in kas

SamanthaP

Recommended Posts

Omdat de zandgrond in mijn kas behoorlijk uitgeput raakt, ben ik bezig deze af te graven om te vervangen voor nieuwe tuinaarde. Nu kom ik ongeveer 30 cm diep een laag antiworteldoek tegen. Dit verklaart misschien ook waarom er nauwelijks beestjes in de grond zitten. Wat is wijsheid, het doek laten zitten (minder bodemleven misschien, maar ook minder onkruid?) of toch verwijderen. 

@RobO niet echt horizontaal, ze groeien gewoon richting vocht. Als je alleen oppervlakkig water geeft en ze kunnen niet dieper wortelen dan krijg je die wortelstructuur. Sommige geven juist in het begin weinig water opdat ze dieper zouden wortelen en nadien robuuster zijn tegen droogte.  Maar beide methoden werken, dacht in eerste instantie ook zoiets, worteldoek om iets uit de serre te houden of afscheiding van slechte bodem. 30 cm vind ik wel relatief weinig.

edit: een tomatenplant heeft eigenlijk een hoofdwortel die tot 90cm diep kan gaan ref. https://dengarden.com/gardening/How-Deep-Do-Tomato-Roots-Grow

Edited by redzebra

Op 15-10-2020 om 09:43, SamanthaP zei:

Maar ik zie totaal geen bodemleven

Dat hoeft niet alleen met het bodem leven te maken te hebben. Mijn kas heeft ook geen oppervlakkig bodem leven, in de diepere lagen vast wel, ik heb de bedden op knie hoogte in de kas. De grond is kurkdroog en dat vinden de meeste aarde wezens niet fijn. Ik breng wel eens een lading wormen naar de kas en die leven dan een tijdje in de delen die ik vochtig hou, daarna zijn ze verdwenen.  In de winter spoel ik de kas 1 x door, met water of met sneeuw als dat er is. Als ik in het voorjaar tomaten en andere planten zet gaat er een fikse emmer met compost mee in met een lading beestjes 🕷 🐛 🐜 er mee in. Zolang dat water krijgt blijven ze daar wel, later geef ik water in ingegraven flessen en bevind zich het bodem leven op flinke diepte. Ik persoonlijk zou hier en daar gaten maken in het worteldoek en eens beginnen met doorspoelen en er compost heen brengen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎