Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Moestuinbak met of zonder bodem

Recommended Posts

Hey iedereen!

Ik ben alvast druk bezig met plannen maken voor volgend jaar en volgend jaar wil ik het toch anders aanpakken. Ik wil namelijk zes moestuinbakken gaan maken van palletranden van 120x100x40. Nu dachten wij zelf dat het handig is om onder deze palletranden nog een pallet te plaatsen waar wij vervolgens wieltjes onder doen. 

Maar toen bedacht ik mij opeens dat de planten dan natuurlijk niet verder kunnen wortelen dan die 40 cm. Daarom is mijn vraag dan ook; wat is handiger? Pallet eronder om zo de mogelijkheid te hebben op de bak makkelijk te verplaatsen of toch de palletranden neerzetten op aarde (zonder worteldoek dan, alleen op de randen)?

Hier mijn moestuinplan zodat jullie kunnen zien welke plantjes ik wil planten:

2146803417_Schermafbeelding2020-10-15om08_47_26.thumb.png.f53138ed780b77d38ea89b5605bcf6df.png

En denken jullie dat ik deze bakken ook voor een groot deel kan opvullen met compost van de gratis compost dag? Anders wordt het wel een heel duur grapje.

Dankjewel!

@Jorieke123 Hoi! Dit dacht ik dus ook, maar wilde toch even bevestiging hebben. Zou jij het dan aanraden om wel of niet worteldoek onderin te plaatsen? Als je worteldoek er onder plaatst, dan heb je volgens mij gewoon hetzelfde effect toch? Dus dan kan je beter geen worteldoek plaatsen neem ik aan? De grond die eronder zit is daarnaast ook niet echt al te best. Gewoon simpele zand grond. Raad jij dan aan om daar nog iets mee te doen? Uiteraard komt er een laag van 40 cm bovenop (met goede aarde en compost). 

Nee, geen worteldoek, gewoon zo op het zand zetten. Tenminste... zo heb ik het gedaan. Met iets andere bakken (qua lengte, geen vierkante meters zeg maar), maar wel dezelfde hoogte. Nee wacht even: die van ons zijn niet zo hoog. Je bedoelt 2 palletranden op elkaar?

Wij hebben hier nogal compact zand wat gaat stuiven als het droog is en veel leven leek er niet in te zitten. We hebben de bakken op dat zand, of zelfs op onkruid en gras gezet en telen daar nu al jaren in. Ik had niet meteen genoeg compost om alles te vullen dus dat heb ik in de jaren daarna pas gedaan. Steeds een beetje en nu zitten de meeste bakken aardig vol. Van 'bakken' kun je eigenlijk niet echt spreken dan, meer van een verhoogde tuin. 

Hm, op zich is 40 cm misschien nog niet eens zo heel verkeerd. Stom, maar in mijn hoofd klonk het als ondiep, vooral omdat ik uitging van 1 palletrand en die '40' blijkbaar niet echt bij me binnen kwam als '40' :lol: Er zijn hier in deze hoek van het forum wel mensen die in lagere bakken telen. 

Maar goed: meer is altijd beter, en planten wortelen echt dieper dan je zou denken. Dus als ze dan nog in de tuin zelf zouden kunnen wortelen dan is dat alleen maar goed.

@Jorieke123 Hahaha, ik vind dat je nog steeds gelijk hebt hoor! Ik denk dat bijvoorbeeld een courgette veel dieper wortelt dan 40 cm. Afgelopen jaar heb ik de fout gemaakt om te ondiepe potten te gebruiken voor mijn planten en dat zag ik echt terug in de productiviteit van mijn planten. Ik moet zeggen dat 40 cm al een hele upgrade is, maar ik ga hem toch gewoon op de grond neerzetten ;)

@loes Het liefst wil ik ze meteen helemaal opvullen zodat ik daar klaar mee ben, maar als dit niet lukt dan is dit natuurlijk een goed idee!

Edited by CelineK

Ik heb een een bak gehad met dichte bodem (oude zandbak) op poten.

Om mensen met een beperking te laten tuinieren.

Bak was ongeveer 200x200x50  (LxBxH) gevuld met gratis compost van de gemeente.

Ik heb er twee jaar prima in getuind, ook een courgetteplant er in.

Daarna hebben anderen het over genomen.

Voor de meeste planten hoeft het niet zo diep te gaan, als er maar genoeg ruimte, water en voeding is.

Misschien gaan penwortels wat moeilijk doen met groeien, krom ofzo.

Maar de meeste planten passen zich aan aan de omgeving.

Het vervelende was dat de aardbeien voor iedereen op grijphoogte hingen, en af en toe een krabbende pauw in de bak.......

Qua telen ging het prima.