Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kas tegen schutting/muur

oetie

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Wij moestuinieren in onze stads-achtertuin die opgedeeld is in 2 verdiepingen waardoor we eigenlijk 2 kleine tuinen hebben. Ik zou alsnog heel graag een kasje willen plaatsen maar de locatie is nogal een dingetje. De beste plek zou tegen de schutting zijn maar ik las dat je dat beter niet kan doen want dan kan je er natuurlijk niet bij, aan die kant. Hoe erg is dit? Hebben hier mensen ervaring met een kas tegen een schutting aan?

Ik weet dat er ook muurkassen zijn maar daar is de schutting dan weer te laag voor... Ik zat bijvoorbeeld naar deze te kijken: https://www.gardenmeister.nl/tuinkas-foreststar-100-met-polycarbonaat-4mm-antraciet.html

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Ik volg je niet helemaal, hoe kan je er dan niet bij? (als je bedoeld om die kant te reinigen, dat maakt toch niks uit die ontvangt geen licht). Normaal is het geen probleem om tegen een schutting te zetten, zolang de oriëntatie t.o.v de zon maar goed is, het effect is hetzelfde als bij muurkassen, alleen omdat de schutting lager is heb je dan nog iets meer voordeel qua lichtinval, muurkassen profiteren dan wel weer van restwarmte door uitstraling van een muur.

Edited by redzebra
  • Like 1

Ik denk dat ik je begrijp.

Ook ik heb hier een schutting en ik houd 50 cm vrij tussen de schutting en de kas.

Waarom? Nou dan kan ik er nog tussen om de vervelende klimop weg te houden die mijn buurman tegen de schutting aan laat groeien.

Doe ik dit niet dan zal deze uiteindelijk de kas slopen en overal tussen door gaan groeien.

• Like 1

Groetjes,

Bram

Zo heb ik het ook, de kas staat 50 cm van de schutting af om overal bij te kunnen.

ksch.jpg

Je kunt ook 1 wand open laten (geen beglazing) en het frame tegen de schutting/muur, dan kun je alsnog overal bij en heb je ruimtewinst in de rest van de tuin.

• Like 1

Zo heb ik mijn kasje.

De achterwand (op het noorden) staat niet tegen een schutting, maar is een schuttingdeel.

Ik heb het deel wel grotendeels dicht gemaakt op de bovenkant na.

I.c.m. de deur geeft dat een prima verluchtiging.

Kweek er met succes tomaten in.

Foto van de bouw:

IMG_20190527_180354.thumb.jpg.eb9bae198e6e4bf9040988f77a37aabd.jpg

Ik denk dat ik je begrijp.
Ook ik heb hier een schutting en ik houd 50 cm vrij tussen de schutting en de kas.
Waarom? Nou dan kan ik er nog tussen om de vervelende klimop weg te houden die mijn buurman tegen de schutting aan laat groeien.
Doe ik dit niet dan zal deze uiteindelijk de kas slopen en overal tussen door gaan groeien.

Ja exact datzelfde probleem.... ga dan heeeel voorzichtig te werk met heggenschaar om die kaarsrecht tussen kas en hekwerk te houden. Dat doe ik alleen aan de randen. Rest trek ik erna met grof geweld uit, maar best vermoeiend. Maar anders was de kas nóg kleiner en hij staat al zo vol

Wow, bedankt voor jullie reacties allemaal! Eens meten of dat gaat passen, 50cm etra... Het is misschien wel een optie om inderdaad zelf wat te knutselen en/of de schutting gewoon de achterwand te laten zijn. Denk ik...

@Patrijs: Dat ziet eruit als de start van een heel gave kas! Zou je misschien nog wat meer foto's willen delen? Of staan die ergens op het web?

Ja, die foto's staan wel in mijn Blog denk ik daar komt deze foto ook uit.

De kas is vorig jaar gebouwd en afgelopen winter aangepast met een nieuw dak.

Alles gemaakt van restmateriaal.

Gebruikt zijn o.a. een oude zelf getimmerde hoogslaper.

Twee platen van een overkapping. 

Gebruikte palen en diverse hout.

Gevonden douchedeuren en een plaat trespa.

Een gekregen schuttingdeel.

Gekregen afgekeurde hardhouten raamkozijnen via via van een kozijnenfabriek.

Een rol polyester die ik nog had staan ooit gekocht bij de Hornbach.

Gekocht een doos schroeven, hoekijzers en een accuboor.

Gebruikt een zaag, grondboor, wat boortjes en een accuboor, een winkelhaak een waterpas en een rolmaat en wat fantasie.

Heb weer wat doucheramen gekregen en als ik tijd heb bouw ik hem deze winter weer een paar M2 groter.....

De hoge schutting er achter staat er ruim 1 meter achter.

Ook heb ik aan het eind van de dag wat schaduw van de appelboom die je nog net ziet.

Maar verder veel zon.