Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Water infrastructuur voor de moes, tuin, boomgaard, singel, dieren


Nasuada

Aanbevolen berichten

Voorpret 2021 is begonnen. Na 2 jaar mij suf slepen eerst met emmers water en daarna/nu elke dag slepen met 70 meter tuinslang voor sproeien van planten, gras en dieren. En elke keer als je grasmaait  weer verplaatsen van die zware onhandige slang.

Zijn wij dit weekend begonnen met een gaaf project.

350 meter ethyleen buis de grond ingraven en op verschillende punten komt daar kranen en aftap punten.

Gemak dient de mens. 

Wij gaan ook een bron slaan, die zal ik hier ook posten. En ook de singel/ voedselbosje is besteld.

Collage 2020-10-17 13_59_14.jpg

Collage 2020-10-17 13_56_25.jpg

IMG20201017134108.jpg

IMG20201012113634.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ja, de leiding ligt er, de kranen zijn aangesloten en de bron is geslagen en door...…..Paar avonden plannen zitten maken wat willen wij, hoe willen wij het, doel, nut, noodzaak ? keuzes, keuzes, keuzes. en ik wil allessss en tja dat kan dus niet.

Inmiddels 2 maand verder en yes hele mooie stappen gemaakt. Eerste fase voor onze singel om de wei; Inheemse bomen en struiken  liefst eetbaar, krenten, vlier, rozenbottel, kruisbessen, Gelders roos, hazelaar, walnoot, meidoorn, wild appel,  voor de kleur kardinaal, lijsterbes, en sleedoorn en een elzenbos.

480 gaten gemaakt en aangeplant. nieuw prikkeldraad gespannen zodat de koeien niet bij de boompjes kunnen en midden in de wei, 3 cirkels met een diameter van 15 meter. Hier hebben wij elzenboompjes gepland die wij van de buurman hebben gekregen. Die had zijn sloot uitgebaggerd en daar stond het vol met deze boompje. paar grote en ook wel veel pinkdikte boompjes. 

Idee is om drie dimensionaal te planten,  hoge stam/ laagstam, struiken, en bodembedekkers

Bomen: beginnen met makkelijk groeiende bomen die snel de hoogte ingaan ivm zicht ( op 1 km zit de A1 en die zien/ horen wij liever niet). deze makkelijk groeiende bomen gaan wij tzt weer kappen om onszelf van eigen hout te voorzien en tegen die tijd zijn de blijvende bomen ook weer een stuk forser ( eik, walnoot, kastanje, appel).

de eerste fase staat nu.

De tweede fase komt in het voorjaar, eetbare struiken en grondbedekkers eetbaar. denk aan rode, zwarte, aalbessen en op de grond, aardbeien, munt, kamille ,tijm, zoete en hele grote frambozen, geel, rood en ander blijvende meerjarige groente (moet ik mij nog verder in verdiepen). mooie is dat ik voor de bosrand en aanplanting dus overal waterpunten met grondwater heb.

Heb er zoveel zin in:-).

En nu ben ik mij aan het inlezen in de voedselbossen en contacten aan het zoeken met mensen die hier meer van weten en hier ervaring mee hebben.

Ik hoop dan ook dat de MTFD ook snel  weer doorkan gaan en hoop ook in deze groep veel inspiratie en evt stekjes ed te kunnen uitwisselen.

zal wat fotos delen van hoe het er nu uitziet.

@ beheer, misschien het onderwerp veranderen in voedselbosrand? want daar gaat het de komende jaren naar toe. Fijn he, als je plan eindelijk vorm krijgt :-).

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...