Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, ja doe het maar even zo,er is een topic over wisselteelt,maar wist niet zeker of dit erbij hoort. Ik zal het uitleggen. ik heb een koude kas, en een houten bak van welkoop. verder emmers,speciekuipen, potten. maar het gaat mij vooral om de eerste 2, de kas en de bak. Als ik nu in december alles om ga spitten, met nieuwe potgrond er door. ga bemesten met koe korrels en patent kali. en dan afdek met een zeil cq doek om de grond op te warmen, Ben ik dan goed bezig? o en ook nog compost. want dan is het eigenlijk niet meer dezelfde grond, maar vermengd met dat alles! en ook nog een vraagje,wat kan je na aardappels zetten? of moet je die grond zowiezo weggooien? Nu mede moestuiners geef mij jullie raad, blijf een beginner ha ha groetjes Jeanne

Geplaatst:

Nee, die grond weggooien is niet nodig. Je zet er gewoon wat anders in. Ik geloof dat je na aardappels aardbeien of bonen/erwten kan zetten. Als je permanent in potten wilt kweken en je neemt niet iedere paar jaar nieuwe grond (toevoegen telt niet want eventuele plagen blijven dan zitten) dan lijkt het me dat je dan ook vruchtwisseling wilt doen. Of je doet gewoon wat en je gooit de bakken leeg als het mis begint te gaan en dan neem je nieuwe grond.

Ben ook beginner en me net aan het verdiepen in het vruchtwisselingsverhaal. Kleine tuin op zand dus ook lastig.

In het andere draadje heeft Leslie een link naar de vruchtwisselingsschema's van Velt geplaatst. Als je die allemaal doorneemt weet je al heel wat meer...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Met deze gedachtes loop ik nu ook... bijvullen in de bak, een beetje husselen, wat toevoegen, compost erbij... Dilemma's dilemma's als je niet echt weet hoe t moet. Ben benieuwd naar verdere antwoorden hierop. Btw, ik doe t ook in potten en bakken.

Good things come in small packages

Geplaatst:

hoi,hoi, ja soms denk je dat je goed bezig bent en dan vraag je het hier en dan ben je dus weer niet goed bezig. maar ik ben zo dankbaar voor al die antwoorden hier van al die kennis die menige heeft. Ja heb dus ook niet veel, maar ik weet nu al dat het een uitgelopen hobby wordt. steeds meer, specie kuip gekocht voor de[aardappeltjes met kerst ha ha] maar ja ik geniet er van, groetjes jeanne

Geplaatst:

Dat is ook t belangrijkste ervan Jeanne, het genieten

Hier is het dit jaar al flink meer geworden. Wortels houd ik voorlopig nog wel in potten maar voor de rest moet ik nog even aankijken wat ik erin ga doen. Sla in potten is zeker prima te doen.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Na de aardappelen in ieder geval geen tomaat of paprika en andersom ook niet omdat deze planten van dezelfde familie zijn en dus dezelfde ziektes kunnen hebben.

Bij de aardappelen kan een aaltje in de grond zitten en dan de volgende aardappelplant(of tomaat) die in die pot of bak komt, ziek maken. Daarom doen ze 3 jaar geen aardappel op dezelfde grond.

Ik heb een lijstje gemaakt en als er in een pot bijvoorbeeld iets uit nr 7 heeft gestaan(aardappel) , mag er daarna iets uit nr 1 (sperciebonen)

Nr 1; bonen, peulen, kapucijners, erwten

nr 2: kolen, broccoli, koolraap, meiknol, paksoi, rammenas, raapstelen, radijs

nr 3: sla, andijvie, prei, spinazie, bleekselderij, postelein, snijbiet, groenlof

nr 4 :courgette, pompoen, mais, komkommer

nr 5: wortel, rode biet, pastinaak, schorseneer, witlof

nr 6: ui, sjalot, knoflook

nr 7 aardappelen, tomaten

misschien heb je iets aan dit lijstje

• Nieuwe aanmaken...