Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Asperges in verhoogde bakken


Borsalino

Aanbevolen berichten

Allee Limo, met tuttefrut begot

 

Gewoon gaten geboord 16mm en 5cm diep.

 

Op de buitenste hoeken eerst een betonijzer van 10mm iets schuin 5° naar buiten wijzend om de kracht van de koorden op te vangen.

Over het betonijzer de U boog erover geschoven, uiteraard 2 X 5cm korter.

 

Volgend jaar gaat er na de oogst insectengaas over tegen de aspergelooflustende insecten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Vandaag de oude aspergebedden gefreesd net boven de klauwen en het teveel aarde gebruikt om de aspergebak verder te vullen.

 

De oude aspergebedden gaan niet meer opgebermd worden en mogen groene asperges geven dit jaar.

 

Na 21 kruiwagens was er net genoeg in de aspergebak.

 

img0988oc59061391271238.jpg

 

En ineens de aspergefolie met uiteraard de zwarte kant naar boven erover gelegd, zo gaat de bak wat sneller opwarmen en krijgt onkruid al geen kans meer.

 

img0992fi90891391271212.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 maanden later ...

Gisteren de eerste asperges uit de aspergebak geoogst.

 

Man man en natuurlijk de dames, wat is dat heerlijk voor je rug.

Nu oogst ik met plezier asperges.

Dat was vorig jaar met de opgehoogde met een zure smoel tot tegen de grond en afzien van de rugpijn

Kan zelfs vanaan 1 kant de asperges die aan de andere kant staan steken, geweldiggggggggggggggggg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me veel werk voorafgaand aan de oogst, maar al met al heb jij nu al heerlijke asperges uit eigen tuin, vast een heel stuk beter dan die dunne witte friemels van de Jumbo.... Qua smaak zeker, maar qua grootte denk ik ook.

Maar even een vraag: laten konijnen zich werkelijk tegenhouden door dat groene spul rondom het groene-aspergebed? dat moet dan wel bijna wonderdoek zijn!

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Prachtige opbrengst heb je!!

 

Ik zou graag een zelfde soort bed maken als jij, Borsalino, maar ik vrees dat ik hiervoor dit jaar al te laat ben? Wanneer begin je hieraan om volgend jaar een beetje asperges te hebben?

 

Weet iemand een goede handleiding voor het kweken van asperges? Heb er al enkele gelezen maar nog niet echt gevonden wat ik zoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik wil volgend seizoen ook proberen om op dergelijke manier asperges te kweken.

Nog 2 bijkomende vraagjes: wat is de beste grondsamenstelling om de bakken mee op te vullen en, ten tweede, blijft deze grond ten allen tijde aanwezig in de bakken en wordt er enkel maar jaarlijks "bijgemest". Zo ja, welke meststoffensamenstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Wow de bak ziet er echt gaaf uit, mag ik vragen hoe hoog deze is? En of het na zo'n 7 jaar nog steeds goed werkt ?:) Ik wil mijne het liefst volgend seizoen ook in een hoge bak maken, (witte asperges en groene) en probeer uit te vinden hoe hoog deze het beste kan zijn dan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, ik heb hetzelfde principe van bak gemaakt en deze staat er nog altijd. Wat ik anderen wel kan aanraden is om geen houten palen te gebruiken maar ijzeren. Het hout rot na een aantal jaar en de druk van de grond is groter en groter. Daarnaast teel ik nog steeds enkelen kg's asperge per jaar.
We zijn in 2013 begonnen, 7j verder dus en ik geef het nog 3j voor ik nieuw pootgoed koop. Bak is 1m x 5m. Uit het hoofd denk ik 1m

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...