appelvrouw Geplaatst: 13 januari 2013 Geplaatst: 13 januari 2013 Dank beiden. Ik sta nu een rozemarijnaftreksel te maken om de zeep in te smelten..zou je als vorm ook van die siliconenbakjes kunnen gebruiken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 Ik heb er speciaal een siliconenvorm voor gekocht ,met roosjes. Die zet ik dan op een snijplank,en dan giet ik de zeep er in.Dan kan ik m makkelijker verplaatsen van de plek waar ik werk,naar de ruimte waar ik ze laat stollen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 Ok dank je wel. Ondertussen heb ik de zeep gemaakt en in een oud vleeswarenbakje gestort..de volgende dag in stukken gesneden. Ik heb volgens een recept 150 gram zeep die geen geur meer had geraspt. Dan had ik een hand rozemarijn een half uur in water laten trekken, en daar -au bain marie- de zeep in gesmolten. Op het einde er nog twee theelepels rozemarijngeur erbij. De zeep de volgende dag in stukken gesneden..nu moet hij nog een tijd drogen? ( ik heb nog nooit echte zeep gemaakt) Op een warme plek?Ik heb trouwens geen halve liter rozemarijn water toegevoegd, maar hooguit 3 dl..dat leek me meer dan genoeg. Moet die drie dl er nu weer helemaal uitdampen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
pekingeesje Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 hallo,weten jullie misschien nog leuke zeep recepten(c.p.)ben net begonnen maar kan weing recepten vinden. ik wil alleen plantaardige zeep maken,of kruidenzeepjes. Quote
Indy Geplaatst: 15 januari 2013 Geplaatst: 15 januari 2013 Als ik de zeep helemaal met olie e.d maak,moeten ze wel een week liggen voorat ik ze uit de vormpjes kan wippen.Is de zeep eerst geraspt nu?,en daarna met de vloeistof gemengd?@ pekineesje: er was ooit een zeepforum,met receptjes en zo.Helaas is die sinds nov niet meer online.Zeep maak je met olie en (schrik niet) gootsteenontstopper. Quote
Conny Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 ZOOO Indy, Is dat nodig om onze poriën te ontstoppen ofzo Dat is toch niet te geloven en op die flessen staan altijd dat dat goedje niet op je huid mag komen, Toch ???Of zou het effect teniet gedaan worden door die olie ???Nou ik wacht eerst maar de reactie's af voor ik er überhaubt mee begin. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Indy Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Volgens mij staat de link wel ergens in dit topic,maar bij deze nogmaals.http://zeep.vanderleden.com/Hier wordt uitgelegd hoe en wat.Het is echt leuk om te doen. Quote
Dennis29 Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 @ConnyEr ontstaat een chemische reactie die de NaOH en olie veranderd in zeep Tijdens het maken moet je inderdaad erg voorzichtig zijn met het loog, het beste kun je handschoenen aandoen en een bril opzetten. Quote
Conny Geplaatst: 16 januari 2013 Geplaatst: 16 januari 2013 Ja Dennis, dat idee had ik ook al.Maar dat had ik echt niet gedacht dat het zo werkte. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
geedee Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 hallo,weten jullie misschien nog leuke zeep recepten(c.p.)ben net begonnen maar kan weing recepten vinden. ik wil alleen plantaardige zeep maken,of kruidenzeepjes. Inderdaad in deze link http://zeep.vanderleden.com/recepten.php en in dit topic verspreid(lees t gewoon ff door op je gemak...je komt handige weetjes tegen die naast recepten toch erg handig zijn)...of google eens op "zeepmakersgilde".... Quote
Dennis29 Geplaatst: 17 januari 2013 Geplaatst: 17 januari 2013 Ik denk dat op de zeepmakers na bijna niemand weet met welke ingrediënten zeep wordt gemaakt Zelf bij de drogist wouden ze het eerst niet geloven dat je met NaOH en olie zeep maakt Quote
jasmin Geplaatst: 12 februari 2013 Geplaatst: 12 februari 2013 Je zeep moet wel een tijdje uitharden, Appelvrouw. Wat ikzelf vaak doe is een combinatie maken van oude en nieuwe zeep. Dus een pannetje nieuwe zeep maken, dat stort ik in een vierkante mal, en er doorheen doe ik snippers oude zeep in allerlei kleuren en vormen, en raspsel op de bovenkant. Ik heb wel van die siliconen vormpjes, maar dat is bij deze methode niet leuk. Ik kan namelijk nooit wachten tot het aansnijden van de zeep, om de verrassing van binnen te bekijken. Ik zoek even een foto als voorbeeld erbij.... Het gaat ook wel eens minder goed. Dan valt de zeep een beetje uit elkaar, omdat de toegevoegde stukken mogelijk te groot of te hard (oud?) zijn, of mogelijk omdat ik te snel wil snijden, daar ben ik nog niet helemaal uit. Deze zeep heb ik nog niet gebruikt, maar die brokkelde. Je ziet zelfs een stuk dat doormidden is. Was niet blij met het resultaat dus. Alleen raspen en weer au bain marie verwarmen heb ik ook wel eens gedaan, maar dat werd een grovere zeep dan ik gewend was, ook minder mooi in vormpjes te gieten. Vandaar dat ik me ging toeleggen op de mengvorm. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
appelvrouw Geplaatst: 12 februari 2013 Geplaatst: 12 februari 2013 Goede tip dank je wel Jasmin!Het is wel duidelijk zo met die foto, de zeep ziet er ook leuk uit zo.Vroeger had ik een buurvrouw, die gooide nooit wat weg, maar die "kleide"1 x per jaar alle restjes zeep weer aan elkaar tot flink brokken, die stukken zeep bleven ook wel aan elkaar plakken. of ze het verwarmde weet ik niet, ik was zelf nogal klein, maar al onder de indruk van de recycling.. Het verwerken staat nu op een laag pitje maar in de zomer ga ik er weer mee verder. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Schippersvrouw Geplaatst: 23 maart 2013 Geplaatst: 23 maart 2013 Omdat ik weer zeep wou gaan maken dacht ik: ik zoek het forum van vanderleden weer eens op. Maar:! het forum is gesloten/opgeheven! Weet iemand of er een vervangend forum o.i.d. is? Het zou echt doodzonde als alle informatie die erop stond nu verloren zou zijn... Quote Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver!
Dennis29 Geplaatst: 23 maart 2013 Geplaatst: 23 maart 2013 Ja het is erg jammer dat het zeepforum gesloten is, er stond veel informatie op.Voor zover ik weet zijn er geen andere Nederlandse zeepforums, er zijn wel Engelse. Deze ziet er er wel actief uit:http://www.soapmakingforum.com/ Quote
Agnetha Geplaatst: 24 maart 2013 Geplaatst: 24 maart 2013 Wat een leuk topic en wat hebben jullie prachtige dingen gemaakt. Ben zelf vanmiddag na het lezen ook even aan de slag gegaan zag dat het ook kon met een stuk zeep dat eerst geprobeerd met sinaasappelschil en met tijm. Nu wachten. Volgende week maar een proberen op de "normale manier" ben erg benieuwd!! Quote Yeah we zijn in het bezit van een 100m2 moestuin!
Chana Geplaatst: 24 maart 2013 Geplaatst: 24 maart 2013 NaOH, zit ook in je drinkwater, en mandarijntjes uit blik worden er mee ontveld bijv. en omdat het vet omzet in een reactie tot zeep is het geschikt voor de vetaanslag in je gootsteen. Er bestaat geen enkel stuk zeep wat zonder NaOH is gemaakt, ongeacht wat ze zeggen. Wel vloeibare zeep, daar zit dan weer wat anders in. De site is toch nog gewoon bereikbaar? Overigens is zeep niet te smelten. Als je hem met water vloeibaarder probeert te maken krijgen je geen fijne zeep, die bovendien veel water bevat dat weer moet verdampen. Als je dat van oude zeep doet heb je gewoon oude zeep, van een nog slechtere kwaliteit. Koop een organza zakje, doe daar restjes zeep in en was je met dat zakje, schuimt goed en schuurt heel licht, scrubje. Zo gebruik ik ook snijafval. Quote
Chana Geplaatst: 24 maart 2013 Geplaatst: 24 maart 2013 Ok, dus als je een sterke thee zou maken van rozemarijn of lavendel, dan zou het kunnen dat je zeep daar naar blijft ruiken (of niet, door een chemische reactie). Is toch leuk om te proberen! Nee helaas zo werkt het niet echt. Als je lavendelzeep wil moet je er lavendel etherische olie door heen doen of lavendel parfum. En die fruitprut e.d. dat vind ik echt vies. Wie wast zich daar nou mee, spul dat bederft in je zeep doen. Wassen doe je om je schoon te maken. Ik wil alleen zeep met olijfolie maken, dat is ook nog eens goed voor de huid. Als men weet hoe veel regenwoud er voor palmolie gekapt wordt dan zullen nog maar weinig mensen dat gebruiken. En varkens en koeienvet lijkt me niet erg lekker Een zeep van 100% olijfolie is een zacht slijmerige zeep. Die zijn in de winkels dan ook niet te koop. Maximaal 70% is beter, 60% nog beter. Zeep in de winkel is van palmvet gemaakt of rundvet. Rundvet geeft op zich mooie zeepeigenschappen. Ja maar dan moet je zelf de hoeveelheden invullen, maar ik bedoel hoeveel palmolie moet en ongeveer bij? Bijvoorbeeld 100 gram op 400 gram olijfolie? Dat bepaal jezelf. Als je lang genoeg zeep maakt weet je wat jij fijn vind. Er worden voorbeeld recepten op de site gegeven. Op Engelstalige calculators, kan je zien wat het effect is van welke vet toevoegen, maakt het je zeep zachter, meer schuim, sneller drogend. Het is ook zoiets als de kok naar zijn recept vragen. We hielden met het zeepforum ook wedstrijden van de beste zeep maken. De Calendulazeep was 62,5% palmolie, 12,5% druivenpitolie, 12,5% zonnebloemolie, en 12,5% kokosolie (voor extra schuim), en 5 gram olijfolie ter overvetting. Zonnebloemolie is in zeep niet geschikt, wordt erg snel rans. Druivenpitolie ook, ook een beetje zonde om die voor zeep te gebruiken. Hoe hoger het joodgetal hoe eerder de olie rans wordt. Mijn allereerste probeersel is geworden:50% hard frituurvet; 50% olijfolie. Receptverhoudingen o.b.v. de zeepcalculator. Frituurvet? Niet elk frituurvet is geschikt. Je moet goed weten waar het van gemaakt is want dat bepaald je NaOH toevoeging en die komt precies. Zelf AH zet er tegenwoordig op plantaardige vetten. Frituurvet wordt gemaakt van vet dat op dat moment voordelig wordt aangeboden, dit kan een combinatie zijn. Vroeger stond er palmvet op de verpakking. Je kunt in ieder geval niet een willekeurig frituurvet uit een willekeurige supermarkt halen. Quote
Schippersvrouw Geplaatst: 24 maart 2013 Geplaatst: 24 maart 2013 @chana. Dit is de melding die ik krijg als ik de site opzoek: Het Zeepmakersforum is sinds 17/11/2012 gesloten.Helaas krijg ik dit ook als ik opgeslagen linkjes probeer te openen. Het is inderdaad erg zonde, er stond zoveel info op! Heb een tijdje zeep gemaakt, maar door drukte is het er een paar jaar bij gebleven. Nu wou ik weer beginnen, krijg je zo'n melding Quote Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver!
Indy Geplaatst: 24 maart 2013 Geplaatst: 24 maart 2013 Het forum is inderdaad gesloten,maar voor beginners is nog wel te zien hoe je zeep kan maken,en de zeepcalculator werkt nog wel.Jammer dat al die heerlijke recepten verloren zijn gegaan. Quote
Piroska Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 Ik ga volgende maand pas beginnen met zeep maken, en ben ik even blij dat ik een paar weken geleden alle recepten al op mijn laptoppie heb opgeslagen van die site Leuk dat zoveel anderen hier ook zeep maken! Ik ben benieuwd hoe het mij afgaat.. Zijn er meer mensen hier die met reuzel werken? (dat is mijn plan namelijk) Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Yola Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 Tot nu toe verschillende zeepjes gemaakt van reuzel, zo kan ik nog meer van mijn geslachtte dieren gebruiken.Later vilt ik om de zeep heen en die verkoop ik.Wat wel jammer is is het totale gebrek aan geur wat je hebt als de zeep klaar is, niet schrikken, eerst stinkt je zeep naar vet maar na een paar weken is dat weg.Heb tot nu toe alleen metvarkensvet gewerkt, wil ok met schapenvet aan de gang. Quote
Piroska Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 Oh bedankt voor de waarschuwing (van de stank).. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
appelvrouw Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 Hey Piro, misschien kan je die recepten met ons delen? Of opsturen voor wie ze wil? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Piroska Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 Ik heb deze voor reuzel, komt geloof ik niet van de vanderleden-site. De rest van wat ik heb wel maar de site doet het gewoon nog blijkbaar dus je kan gewoon bij hun recepten kijken.. 100 % Varkensvet, Reuzel [sodium Lardate ] : 500 gramNaOH: 66 gramWater: 178 gramgeen aluminium gebruiken~! Het proces Allereerst gaan we de natronloog maken. Meet de juiste hoeveelheid korrels af en doe deze voorzichtig in het koude water. Nu even roeren want de korrels hebben de neiging om te klonteren. Je zal merken dat het water behoorlijk heet wordt!Goed doorroeren totdat de korrels opgelost zijn. We laten de oplossing even met rust zodat deze af kan koelen.Meet het vet / olie af en doe deze in een pannetje. Laat de inhoud langzaam warm worden. We willen dat de natronloog en het vet dezelfde temperatuur hebben, zo'n 50 °C. Doe rustig aan, want je zal merken dat het vet veel eerder warm geworden is dan dat de natronloog is afgekoeld!Goed. Beide oplossingen zijn nu van dezelfde temperatuur en helder. Pak je magische lepel, haal je pannetje van het vuur en giet, terwijl je roert, de natronloog langzaam in je pannetje vet. Je zal al gelijk zien dat de oplossing troebel wordt. De eerste sporen van zeep!Op dit punt kan je de staafmixer gebruiken om de zeep in beweging te houden. Door gebruik te maken van een staafmixer wordt het verzepingsproces flink versneld.(Gebruik je ouderwets een lepel blijf dan ongeveer 1 uur lang roeren. In de praktijk houdt dit in dat je het eerste kwartier goed doorroert om daarna eens in de tien minuten even flink te scheppen.)Na ongeveer een kwartier (of een uur als je lepelt) wordt het mengsel dik. Het mengsel is gereed om in de mal te worden gegoten. Je kan controleren of je zeep de juiste dikte heeft door er met je lepel een streep door te trekken. Blijft die streep een tijdje zichtbaar dan is ie goed. Dit heet tracing, vrijelijk vertaald als 'nasporen'.Het is nu ook de juiste tijd om je geurtjes, kleurtjes, kruidjes of zeewier toe te voegen.Giet het zeeppapje in de mal en wacht vervolgens totdat de zeep hard / taai wordt. Dit kan een dag duren, maar ook drie dagen. Heb geduld, het gebeurt echt! warm wegzetten helpt. Is de zeep hard / taai geworden dan kan je hem uit de mal halen om de zeep nog een week(!) of drie tot zes te laten rijpen. Dit is om de zeep te laten drogen en de chemicaliën de tijd te geven om volledig te reageren. Bovendien zal de zeep nog harder worden omdat het water langzaam verdampt. De zeep is klaar! Het is aan jezelf om er mee te doen wat je wil. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.