kustlijn Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 Ik heb inmiddels slechte ervaringen met Peterselie in combinatie met andere planten. Het kan toeval zijn, maar de meeste planten waar peterselie naast staat, kwijnt weg of wordt gewoonweg niet groot. Vandaar dat ik nu goed heb opgelet.En inderdaad doet het probleem zich weer voor Zo hebben we prei, die maar niet echt wil groeien.De naaste buurman: peterselie.Prei waar geen peterselie naast staat groeit wel. Zo ook pluksla.Eigenlijk hier altijd een succes.Behalve de pluksla die naast een peterselie plant staat.De groei van de pluksla is gestokt. Wie heeft hier ook ervaring mee? Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 In een tuinboek dat ik ergens in huis heb, staat vermeld dat sla en peterselie een slechte combinatie is omdat het dezelfde soorten luizen aantrekt. Dat het een slechte invloed op de groei van prei had, wist ik niet. Nu ik er over nadenk, realiseer ik me dat ik peterselie altijd ergens apart in de tuin heb staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Hoi ook ik heb er even wat informatie bij gepakt, en als volgt peterselie is een goede buur voor, asperges,basilicum, uien,peper, paprika en tomaten, dus voor de rest zal het wel een slechte buur zijn. groetjes Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted September 22, 2011 Author Share Posted September 22, 2011 Dank Kamilla en jeanne-gordijn, dat ik vaak meerdere soorten groenten door /naast elkaar zet, is vanwege de geringe ruimte die ik (nog) heb.Ik zet mijn groente veelal tussen de planten van mijn vrouw.Met een grote honger naar grond, zoek ik de tuin af naar een onbenut plekje.Nu zijn die er niet.De plekjes die ik krijg toegewezen zijn beperkt ten aanzien van wat ik allemaal wil planten. Ik weet van lijstjes waarop staat wat je wel en niet naast elkaar mag zetten.Dat is leuk als je de keuze hebt. Maar waarom bepaalde groenten wel of niet naast elkaar mogen staan , dat staat er vaak niet bij.Heeft het te maken met het aantrekken dan wel afstoten van ongedierte/insecten?Is een plant een groen bemester of verbruikt zo'n plant juist de voedingsstoffen van zijn buurman? Dat sla en peterselie dezelfde luizen aantrekken wist ik niet Kamilla.In dit geval is het ook niet de oorzaak van het slechte groeien van de sla.Geen van beide heeft luizen. Wat overigens verwonderlijk is, we hebben dit jaar zeer veel last van insecten.Soms kan je niet in de tuin lopen van de vliegende insecten.Tenminste als je niet bij iedere adem teug insecten wil inademen , of vliegjes in je ogen wilt hebben.Ook zijn er zeer veel planten aangetast door luizen.Maar net die twee , peterselie en de sla niet. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 22, 2011 Share Posted September 22, 2011 Ik heb gelezen dat peterselie een stof afgeeft waar sla last van heeft. Of andersom ook het geval is weet ik niet. Heb een stukje gekopieerd van: http://www.vrolijketuinier.nl/moestuin_beginnen.html Planten die het goed doen naast elkaar, zijn: * wortel en ui * tomaat en wortel * tomaat en basilicum * rode biet en ui * kropsla en ui * paprika en ui (lijkt me wel iets voor in een kas!) * peterselie en tomaat * afrikaantjes met broccoli, sla of prei * selderij met stambonen, tomaat of herfstwortels * afrikaantjes naast herfstwortels * salie naast bonen * bonenkruid bij bonen weert bladluis * dille tussen wortels (weert wortelvlieg) * calendula naast erwten, tomaat, augurk of rode biet * witte kool en ui Borago (die in onze siertuin helemaal verwilderd is) schijnt veel schadelijke insecten te weren. Ook thijm en lavendel schijnen luizen op een afstand te houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted September 22, 2011 Author Share Posted September 22, 2011 Goeden morgen Geedee, "Ik heb gelezen dat peterselie een stof afgeeft waar sla last van heeft" Zo'n vermoeden had ik eerlijk gezegd ook.Veel planten naast peterselie zien er als met chemicaliën behandelt uit.Eens kijken of ik er nog een foto van maken kan, het meeste is al opgeruimd. Ik ga al deze lijstjes eens met elkaar vergelijken.En ook mijn eigen ervaringen toetsen.En dan in mijn volgende tuin volgens deze lijstjes planten.En vervolgens wachten op een super oogst Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank vwl Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Hoi Kustlijn, ik heb naast peterselie (chinese) bieslook staan en basilicum en die doen het allebei heel goed. Heb je ook al eens overwogen dat het ook te maken zou kunnen hebben met de plaats/de grond waar de peterselie staat? Misschien zijn er op die plek omstandigheden of stoffen in je grond die een positieve of geen invloed hebben op je peterselie maar slechte invloed op die andere gewassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Ikzelf heb niet zo'n last van de peterselie, maar dat komt omdat ie een beetje solitair tussen het onkruid staat... Persoonlijk heb ik dit jaar het idee dat de wilde klaver, die te pas en te onpas opduikt in mijn tuin, een hele slechte buur is voor allerlei planten. Anders gezegd, die krijgt de schuld als bloeiende of eetbare planten niet het door mij gewenste verdrag vertonen: ''Met die enorme dikke wortels zuigen ze natuurlijk alle voedingsstoffen weg uit de grond'', mompel ik dan tegen mezelf. Eerlijk gezegd denk ik dat de impact van die plantjes op elkaar wel meevalt op de schaal waarop wij bezig zijn - de meeste van ons denk ik zijn toch heel bescheiden qua teelgrond. Ik zet afrikaantjes tussen mijn aardbeien en ik doe ook aan wisselteelt, maar dat is allemaal onder de noemer 'baat het niet dan schaadt het ook niet'. Vooralsnog zijn de condities in mijn tuinen per jaar in ieder geval veel te wisselend (mate van verzorging van mijn kant, verschillende kwaliteiten grond, regelmatigheid van neerslag, temperaturen, variatie in zaadleveranciers, etc etc) om werkelijk te kunnen concluderen of mijn bonen het beter doen met of zonder salie, of dat de dille de wortelvlieg weert. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlijn Posted October 17, 2011 Author Share Posted October 17, 2011 Ja Frank vwl, we hebben ook overwogen dat de grond en plaats invloed kan hebben op de groei van de slecht gedijende planten.Maar het heeft er alle schijn van , dat het toch te maken heeft met de peterselie.Het valt mij op dat de laat geplante aardbei plantjes het goed doen naast de peterselie.Het is dus niet zo dat alle planten een slechte verhouding hebben met de peterselie.Of Peter Selie een slechte invloed heeft op de aardbei "vruchten" moet nog blijken. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts