Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat ben ik ook van plan, en rauw is hij ook nog bitter …Nee hij valt me echt een beetje tegen.

Maar in soepen en sauzen smaakt hij wel, en als het vlees gebakken is en je doet hem dan op het allerlaatste moment bij vlees/bakvocht zonder nog mee te bakken, gaat het ook wel. Dus helemaal afschrijven zeker niet. Als er nou mensen zijn die zeggen Ries, doe het zo en zo dan hou ik me natuurlijk aanbevolen.

Waarom heb ik dan zoveel broedbolletjes gezet (350), er vragen toch veel mensen …Waaronder ook mijn vrienden uit Portugal om deze knoflook. En als ik dan veel solootjes zou hebben kan ik de mensen helpen met zaaigoed. Dit jaar ga ik natuurlijk de OK planten want om te kweken is het leuk. Maar ga toch maar meer de normale zetten. En die oerpreien vind ik ook leuk, de vier gaan allemaal terug de grond in …De vijfde is wat kleiner en ga ik proeven hoe die smaakt.

Vorig jaar had ik ook de broedbolletjes 17 juli geplant, en dat is goed bevallen daar zijn deze (zie fotos) uitgekomen.

Groet Ries.DSC0016544031467925213.JPGDSC0016413921467392212.JPG

Geplaatst:

Hè wat jammer, ik had er zo veel van verwacht

Het valt me trouwens op dat er elk jaar wel een hype-je is op het forum. Vorig (?) jaar was dat OK, maar ook de oerprei en bijvoorbeeld de eeuwige moes waren opeens erg 'in'. Het jaar daarop hoor je er dan weinig meer over.

Misschien zijn het vooral 'hebbedingen' en valt het gewas qua smaak toch vaak wat tegen

(Waarmee ik niet wil zeggen dat er niemand meer iets mee doet )

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Persica » 23 Sep 2011 21:49 Gestart met dit topic en nu pas een Hype? hm..... valt me toch tegen.

Wat mij betreft is het zeker niet zomaar een hebbedingetje Mij bevalt deze soort 'Knoflook" nog steeds goed in bepaalde gerechten, het is maar net hetgeen je ervan verwacht en mee doet in de keuken.

Nee verwacht nou niet dat ie vergelijkbaar is met de meer pittig smakende knoflook zoals we die allemaal kennen, op zich valt deze soort niet eens in de categorie van de echte Knoflook.

Geplaatst:

"Mij bevalt deze soort 'Knoflook" nog steeds goed in bepaalde gerechten, het is maar net hetgeen je ervan verwacht en mee doet in de keuken."

Persica, in welke gerechten bedoel je zoal ,wees wat duidelijker aub en hoe gebruik jij het.

Groet Ries.

Geplaatst:

Jorieke, is het moeilijk om te vertellen hoe je die mooie preien krijgt, Zet je tenen, hoe diep, kom op meid brand los.

Groet Ries.

Geplaatst:

Ik heb die 2 rijen flinke tenen begin oktober gepoot, en dan flink diep zodat je een mooie lange witte schacht krijgt. Ik heb ze toen in een geultje gezet, zodat ik ze ook nog wat aan kon aarden zonder dat ze nou heel erg op een bult zouden komen te staan. En ik wist niet of ze wel goed op zouden komen als ik ze zo diep zette, dus door het geultje was de weg naar boven niet meteen zo heel ver weg

Dit jaar ga ik begin september denk ik al een rij zetten. En dan elke 2 weken weer een rij ofzo. Eens zien hoe dat gaat.

Op 25 april van dit jaar stonden ze er zo bij:

IMG375266841461592771.JPG

Geplaatst:

Hebben we het hier over Oerprei of over Olifantenknoflook? Omdat beide soorten hier nu opeens genoemd worden is het wat onduidelijk geworden waar Joriekes verhaal over gaat.

Geplaatst:

Mmmmmmaar nu begrijp ik nog steeds niet of je tenen in de grond hebt geduwd, of solo's

Tenen?

Ik vin het wel een goed idee

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Jorieke je hebt me enthousiast gemaakt, dit ga ik zeker doen… bedankt voor de uitleg. Nu nog even vertellen wat voor pootgoed je gebruikt hebt, zoals speets vraagt, en wat zagen ze er 25 april mooi uit. ik blijf je dankbaar, hier heb je tenminste wat aan.

Groet Ries.

Geplaatst:
Hebben we het hier over Oerprei of over Olifantenknoflook?

We kunnen dit wel Olifantenprei noemen

Geplaatst:

Toch kan ik er niet bij dat een plant die in het vroege voorjaar een preivorm heeft, een paar maanden later, in juli, opeens een solo-gedaante heeft aangenomen. Dus van een lange rechte schacht naar een knol, met loof dat afsterft, zoals de gewoonte is bij OK-tenen.

Ik bedoel: als je er een had laten staan, dan zou dat nu dus een solo zijn geworden. En dat lijkt me nogal een gedaanteverwisseling voor zo'n plant. Want ik zie nu absoluut niets van een (begin van een) solo in die 'prei'.

Ik wil je kennis en kundigheid niet in twijfel trekken, maar heb je toevallig een van die 'olifantenpreien' laten staan en hoe is die later uit de grond gekomen? Ben ik wel heel benieuwd naar.

P.S. ik ben een leek op OK gebied, dus ik kan het ook wel helemaal verkeerd zien

Geplaatst:

Als je ziet dat die tenen al aan het schieten zijn is het op het randje eigenlijk iets te laat. Ik heb er zo ook bij. De tenen zien er goed uit, dus als je deze gelijk gaat consumeren is er toch niet veel aan de hand. Deze ga ik op de Jorieke mannier over een weekje 14 dagen planten Kijk maar wat er van terecht komt, Ik ga ze planten zoals ik prei plant ik maak altijd holen van zo’n 20 cm diep daar laat ik dan de preiplant inzakken, ga ik met deze tenen ook doen. Het eventuele groeiproces laat ik jullie zeker zien.

Groet Ries.

DSC0017164211469209000.JPGDSC0017248181469209014.JPGDSC0017367971469209031.JPGDSC0017475581469209048.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...