Daniel Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 Ik heb ongeveer 35 fruit- en bessenstruiken (bosbes, honingbes, framboos, zwarte-en rode bes en nog een paar) en ben daardoor aardig wat tijd kwijt met onkruid trekken tussen deze struiken. Is er een geschikte bodembedekker voor onder fruit- en bessenstruiken? Ik kan er erg weinig over vinden. Door de struiken zal waarschijnlijk het grootste deel van de bodembedekking half schaduw tot schaduw zijn. Sommige mensen zeggen dat je beter niet onder de fruit- en bessenstruiken kan zaaien, omdat dat ten koste gaat van de voedingsstoffen voor de struiken? Hebben jullie een idee wat slim is? Bij voorkeur zou ik iets zaaien wat wel een beetje laag blijft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 welke-bodembedekker-t3028.html?hilit=tijm kijk eens bij bovenstaande link Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted September 25, 2011 Author Share Posted September 25, 2011 Dank je. Enne hoe zit het met de opmerking die ik een keer gehoord heb dat een bodembedekker de voedingsstoffen weg kan nemen van de fruit- en bessenstruiken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 Ik denk dat je als bodembedekker een soort moet nemen die niet dezelfde voedingsstoffen nodig heeft dan de fruitsoort die je erbij hebt staan. (dus geen bosaardbeitjes onder een frambozenstruik ......Ik zou een bodembedekker nemen die op arme grond kan en dan bijv. een laagje zand aanbrengen daarin de bodembedekker ; de boom staat dieper in voedzamere grond) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Ergens kwam ik de tip tegen om klaver (groenbemester) te zaaien onder frambozenstruiken. Ik ga dit volgend jaar proberen. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted September 28, 2011 Author Share Posted September 28, 2011 Heb nog gemaild naar Vreeken (haal ik meestal mijn zaden). Die zei dat ik ook t beste klaver kan zaaien of gras (maar dat moet je dan wel maaien). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts