Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben benieuwd wat de plannen zijn van de potkwekers voor het komende moestuin seizoen. Wat is goed gegaan in potten en wat ging minder?

Wat ga je volgend jaar zeker weer er neer zetten, en wat absoluut niet meer?

Ik wil volgend jaar gaan proberen een klein komkommerras, courgette, aubergine, peulvruchten en paprika in potten te gaan zetten. Ook aardbeien wil ik gaan proberen en een rond wortelras. Ook hier zijn tips welkom over welke rassen geschikt zijn. De aardbeien ga ik halen op de site van de aardbeienacademie

Ik wl dit aanvullen met diverse sla soorten en ik wil ook mijn kruiden gedeelte uitbereiden. Ik wil vooral meer basilicum soorten gaan kweken volgend jaar. Ik heb al wat zaden besteld

Geplaatst:

Minder gingen de uien en de wortels. Die moeten er veel te lang in staan en dan is het denk ik te klein. Aan uien zitten flink lange wortels heb ik wel gemerkt. Die gaan dus niet meer in pot maar in de volle grond. De spruitkool wil ook niet, heeft veel te veel ruimte nodig, ook onder de grond. De wortels gaan overal recht doorheen richting andere vakken in mijn SFG, dus die gaan volgend jaar ook in de volle grond. Ik merk ook wel dat zwarte potten gauw te droog zijn, net als aardewerk potten.

Wat wel heel goed gaat in potten en de SFG zijn alle slasoorten (kropsla kan je zelfs in een hangmand telen), raapsteeltjes, spinazie, bos/lente ui, andijvie, bieten, radijsjes, (baby)paksoi, peultjes, stamslabonen, augurken, komkommer en paprika. Mits je de grote planten wel de ruimte geeft. Dat geld ook voor tomatenplanten. Aardbeien kunnen ook in lagere bakken, net als kruiden.

Of het goed gaat met de boerenkool die nu in de SFG bak (onder een tentje) staat (1 zaadje per 30 cm) dat moet ik nog even afwachten.

De aardappelen doen het ook goed in een wat hogere bak. Ik vond het niet tegenvallen. Echter als je een paar maanden ermee wilt doen heb je toch weer een flinke lap volle grond nodig.

De courgettes (mijn favoriete plant omdat ze zoveel geven) heb ik wel in de volle grond staan, dat word ook een aardige omvang per plant waar je rekening mee moet houden, maar een opbrengt dat je er van hebt!

Good things come in small packages

Geplaatst:

Mijn probleem is, dat ik enkel 2 balkonnetjes heb (1 in de zon en 1 in de schaduw) dus geen volle grond hier. Maar erg nuttige info om rekening mee te houden Ik wil ook van die regenpijp bakken gaan kopen, voor wat kleiner spul

Geplaatst:

Als alternatief voor het kleine komkommerras zou ik gewone augurken willen noemen. Je kunt de augurk namelijk gewoon rauw eten en de frisheid en structuur is dan gelijk aan die van een kleine komkommer. En mijn ervaring is dat augurkenplanten een flinke oogst geven. En wie niet alle dagen plukt maar wat augurken laat hangen krijgt vanzelf hele grote augurken die ook qua formaat niet voor een komkommer onder doen.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

De witte augurk vondt ik lekker dit jaar als komkommer, als er meer witte zijn probleem want soort weet ik ook niet meer.

@edith kan trouwens ook een witte komkommer zijn die ik als augurk heb ingemaakt, nouja ook lekker.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

In mijn SFG (diepe en ondiepe bakken op mijn platte dak) en potten ging/gaat dit jaar goed:

- Andijvie

- Boerenkool

- Heilige boontjes

- Courgette (redelijk)

- Kapucijners (altijd een succes)

- Knoflook (ook gegarandeerd)

- Peultjes/erwten

- Pompoen

- Sla (ook rucola en veldsla)

- Snijbiet (maar dan vooral die van vorig jaar)

- Tuinbonen (altijd goed)

- Tomaten (in pot in kas)

- Paprika's (in pot in kas)

Dit is mijn derde jaar moestuinieren. In het begin ging ook Paksoi geweldig, maar dat is me dit jaar nog niet echt gelukt. Ook radijsjes blijf ik moeilijk vinden. Soms prachtig, soms niks. Ik houd de oogstopbrengst een beetje bij en je ziet alles ontzettend wisselen over de jaren. Al word ik ieder jaar wel een beetje beter.

Geplaatst:

wat er zeker terug komt in de potten en in de sfg, is erwten, peulen, vond ik echt een succes, sla, koolsoorten niet meer ivm de rupsen, aardbeien, komkommer,ook al kwam hij laat op gang,maar stond gewoon niet goed,nu de een na de andere, tomaten, voor de eerste keer ga ik volgend jaar meloen doen, zomer wortelen. bos uitjes, en in januari poot aardappelen, nu ook in de kerst emmer. nu dit was het wel geloof ik, maar als ik straks in een tuincentra ben kan ik zo maar weer wat er bij kopen. Jeanne

Geplaatst:
Mijn probleem is, dat ik enkel 2 balkonnetjes heb (1 in de zon en 1 in de schaduw) dus geen volle grond hier. Maar erg nuttige info om rekening mee te houden Ik wil ook van die regenpijp bakken gaan kopen, voor wat kleiner spul

En misschien "hanging baskets" voor bijvoorbeeld aardbeien? Of is er geen "plafond" aan je balkon?

Geplaatst:

@ veuvecouderc: Augurken lust ik niet, dus die komen er bij mij niet in

@Geedee: Wat is het verschil tussen een hanging basket en een regenpijp bak? Die hangen toch ook? Het balkon heeft wel een plafond, ja

Het is leuk om te lezen wat zoal de plannen zijn bij iedereen Daar krijg ik inspiratie van. Meloenen leken me ook lekker, maar ik dacht die worden zo groot, dat kan vast niet in potten, evenals pompoenen. Ik zou ze beide wel willen hebben.

Het grote voordeel vind ik, dat ik niet zo'n last heb van rupsen, slakken ed. Ik hou wel van mijn balkonnetjes in dat opzicht

Geplaatst:

@Geedee: Wat is het verschil tussen een hanging basket en een regenpijp bak? Die hangen toch ook? Het balkon heeft wel een plafond, ja

Nou die hanging baskets kun je je hele plafond mee "behangen" en ik neem aan dat de regenpijpen hooguit aan een of twee kanten zitten van boven naar beneden...dus ik was gewoon aan het denken hoe je nog meer uit de ruimte van een balkon kunt halen

977_a2aef03e268b8be2a9df991c2a343cd2.jpg

Geplaatst:

Je kan in een basket idd meer doen dan in een regenpijp-bakje. Ik heb beide en ik heb liever een basket.

Geplaatst:

Aha!! Dat is inderdaad interessant! Hoe kan ik de hanging baskets het beste bevestigen aan mijn balkon plafond?

Ik denk dat ik wat regenpijp bakjes doe voor kruiden op mijn voorbalkon. De basilicum doet het daar heel goed omdat die daar lekker beschut staat. Op het achterbalkon is veel meer zon en daar droogt het te snel uit voor de basilicum, heeft ervaring geleerd.

En over augurken: Dat wist ik niet! Ik ken alleen die vieze exemplaren die op verjaardagen altijd tussen zo'n plak worst worden gestopt. Ik heb augurken ook nog nooit plain zien liggen ofzo.

Geplaatst:

Gat boren (als dat mag van de huurbaas en de bovenburen Bevestigen met plug (het beste die met die weerhaakjes) van minstens 10 of 12 (wordt toch nogal een gewicht) en ophanghaakje (zo',n oog met schroefdraad waar je het haakje van de basket door kunt doen)

Of je klemt een stang van links naar rechts over het plafond van je balkon en hangt ze daaraan( als gaten boren niet mag)

Geplaatst:

Die gootbakjes zijn prima voor kruiden. Niet te vol zaaien. Of een paar eetbare bloemetjes zoals goudsbloem.

Geplaatst:

Vorig jaar begonnen met aardbeien......ondanks een zonnige plek, erg weinig oogst.

Die planten gaan volgend jaar de bloementuin in........ (Wie weet, gaan ze nog hun best doen, voordat ze in de compostbak verdwijen.)

Dit jaar had ik er een grote ton bij: vorig jaar nog een waterbak. Deze voldeed super als sla-kweek-bak. (Goede afwatering )

De pepermuntplant gaat samen met de bieslook en peterselie in de bakken.Ook is mijn grote wens om volgend jaar een stuk van mijn tuin klaar te maken om bijv. courgettes in te kweken. Die kunnen toch niet mislukken??

Om te beginnen wil ik wel iets wat niet te moeilijk is........

Geplaatst:

Dan is juist courgette de plant die je kunt nemen. Groeit geheid en met succes. Zelfs mijn vriendin die in augustus nog een zaadje heeft gezaaid in een pot heeft er nu al 1 courgette vanaf gehaald. Zelf zit ik nu al met 2 planten over de 30 courgettes dit jaar. En dat terwijl de ene plant ze aan de doorlopende band heeft en de andere meer een mannelijke plant is qua bloemen. Ik vind t een topplant

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik zou de pepermuntplant apart in een bak zetten...die gaat als een brandnetel!

Voor het nieuwe jaar heb ik ook aardbeien op het programma staan....ben bezig een cirkel van vuurstenen te metselen....t oog wil ook wat...

Geplaatst:

Mijn verlanglijstje ziet er als volgt uit : Tomaten minibel

Tomaten heinz ( deze wil ik wel eens proberen )

Trostomaat Cocktail pancho

Komkommer salad bush

Komkommer little leaf

Watermeloen sugar baby

Meloen : appelmeloen

en nog een soort suikermeloen , ik ben er nog niet echt uit welke

ying yang bonen

Stokbonen mechelse tros

Peper spaanse gele

Peper spaanse rode

Peper chinese 5 color

Paprika rode

Paprika gele

Groen gele puntpaprika

Klein duimpje sla

Suikermais

Wortelen amsterdamse bak

Courgette gold rush f1

Courgette zucchini

Augurken hokus

en als laatste oost-indische kers

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...